کد خبر: ۳۷۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۴

انتقاد مجید مظفری به نوع نگاه به آیین های نمایشی و مذهبی

آفتاب‌‌نیوز : وی ادامه داد: در کشور ما ، تئاتر اساسا، مورد بی مهری قرار دارد و اگر بخواهیم به تئاتر ملی و آیین های سنتی به صورت ناپیوسته و مقطعی توجه کنیم کاملا مهجور می مانند. می توانیم با مطالعه و تعمق به اصلاح آشکال آیین های سنتی مذهبی برویم و از آنها در تولیدات هنری نمایشی امروزمان بهره بگیریم. 

به گفته وی در صورت اقدامات مستمر و برنامه ریزی دراز مدت و پایدار می توانیم به خطوط فکری برسیم که به مثابه یک مکتب جریان سازی کند و در طول تاریخ تولیدات هنری و نمایشی ما تاثیر گذار باشد.

این بازیگر سینما و تئاتر بر این باور است تنها در صورت نهادینه شدن جریانات و فعالیت های نمایشی است که می توانیم به تداوم و ماندگاری آن اطمینان داشت. به گفته وی ، نباید به نمایش های سنتی و آیین های نمایشی مذهبی بر جوشیده از متن باورها و اعتقادات مردمی است به صورت موزه ای نگاه کنیم.
مظفری اظهار داشت: باید کاری کنیم که نمایش های آیینی و سنتی همان طوری که در قلب مردم جا داشته اند و سینه به سینه به نسل های امروز منتقل شده به شکل تکامل یافته و هنرمندانه تری تداوم پیدا کند و از مردم فاصله نگیرد و خامش نکنیم.

وی با استقبال از بیانیه خانه تئاتر برای تاسیس " تکیه ملت" در صلح جنوبی مجموعه تئاتر شهر ، خاطرنشان ساخت: در این پروژه عظیم ، مردم درکنار هنرمندان و اصناف همگی می توانند مشارکت داشته باشند و با احداث این بنای تاریخی می توان در طول سال شاهد اجرای انواع برنامه های و مراسم آینی ، مذهبی و سنتی باشیم .

به اعتقاد این هنرمن ، در این زمینه و در این راستا توسعه و تقویت جریان آیین های نمایشی سنتی و مذهبی نمی توان سیاستگذاری ها به صورت آمرانه مستقیم و دیکته شده از بالا باشد.

وی تصریح کرد: جوشش درونی قشرهای مختلف مردم در کنار همت بلند هنرمندان و حمایت و کمک دستگاههای دولت منجر به تشکیل و تاسیس بنایی ریشه دار و جریان ساز در تاریخ اینده این مرز و بوم خواهد شد.

گفتنی است دومین همایش سراسری آیین های عاشورایی از یازدهم تا بیست و یکم بهمن ماه مقارن با دهه اول محرم در مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین