کد خبر: ۳۷۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۸:۱۱

«صبر» کلید پیروزی ایران است

آفتاب‌‌نیوز : فریدا گتیس، مقاله نویس این روزنامه اینگونه می نویسد که اجازه بدهید اینبار بازی جدیدی را به شما معرفی کنم. به اینترنت وصل شوید و کلمه «ایران» و «صبر» را جستجو کنید. عبارتی را که با آن روبرو می شوید این است «صبر در قبال پرونده هسته ای ایران تمام شده است» و بعد با این عبارت مواجه می شوید که «صبر جهان در خصوص این پرونده سالهای قبل نیز تمام شده بود.»
فقط در زمانی می توان آینده پرونده ای را در جهان مشاهده کرد که کاسه صبر جهان لبریز شود. اگر پرونده ایران به این اندازه که مقامات غربی می گویند خطرناک نباشد، واکنش و عملکرد آنان در چند روز گذشته به یک کمدی بین المللی شباهت خواهد داشت.
پس از کاهش واکنش ها در خصوص جنگ عراق و حکومت صدام حسین، اکنون گفت و گوهای جهانی بر وضعیت ایران متمرکز شده است. از سال 2002 میلادی تاکنون سران غربی خواستار متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران شدند و این بازی که مقامات تهران ادعا می کنند برنامه هایشان صلح آمیز است و مقامات اروپا می گویند بر اساس مدارک بدست آمده از نیروگاه های هسته ای مخفی تهران، این کشور درصدد گسترش تسلیحات هسته ای است، سالهاست که ادامه دارد.
در ژوئن سال 2004 میلادی، البرادعی گفت که همکاری با ایران با آژانس بسیار ضعیف است و جهان نیز همین روند را در پیش گرفت، در آن زمان مشخص بود که صبر آنان پایان یافته است ولی این موضوع همچنان ادامه داشت. در همان دوران البرادعی، برنده جایزه صلح نوبل سال 2005 اعلام کرد که این بحران تا چند ماه آینده باید پایان بپذیرد؛ تقریباً 20 ماه قبل.
در سپتامبر سال 2004 مقامات سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند که صبرشان در خصوص برنامه هسته ای ایران تمام شده و طبق صحبت های مقامات مطلع اروپایی نوامبر همان سال آخرین مهلت برای مقامات تهران اعلام شد. ولی به هر حال طبق مذاکرات امروز لندن پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده شده و ایران نیز با تحریم روبرو خواهد شد.
واشنگتن از همان ابتدا خواستارتحریم اقتصادی ایران بود ولی مقامات سه کشور اروپایی بارها از کاخ سفید خواستند که با دادن فرصتی بیشتر به تهران، اجازه دهد که این بحران با گفت و گو حل شود.
این روزنامه در ادامه می نویسد: تهران همچنان مذاکره می کند، قول می دهد و نقض می کند. حتی پس از آنکه ژاک شیراک اعلام کرد که صبر پاریس لبریز شده ایران هیچ اقدامی در خصوص ادامه همکاری ها نکرد.
هنوز می توان گفت که روسیه و چین کاملاً با اروپا و آمریکا موافق نیستند ولی در روزهای اخیر اروپا و آمریکا در یک تیم قرار گرفته اند و فقط ایران در این بازی با بقیه همراه نیست و این تنها دلیلی است که می توان ایران را پیروز این بازی دانست.
هرالد با اشاره به صحبت های مقامات ایران اینگونه ادامه می دهد که با نگاهی به اتفاقات ماه آگوست، وقتی شیراک مجدداً به استراتژی های ایران حمله کرد، از اظهار نظرهای مقامات تهران به خوبی می توان متوجه شد که ایران نیز از این اتلاف وقت بسیار خوشحال بود.
سخنگوی ارشد هسته ای ایران گفت: از صبر چند ساله اروپا که این زمان را به ما داد تا گفت و گوهای خود را در خصوص تسلیحات نیروگاه اصفهان کامل کنیم، بسیار متشکریم.
این روزنامه در پایان گزارش خود می نویسد: دوباره وزرای خارجه اروپا با یکدیگر مذاکره کردند و بدون هیچ اقدامی فقط اعلام کردند که پرونده به شورای امنیت فرستاده می شود و این روند باز هم این نکته را بیان می کند که این بحران روزی به پایان خواهد رسید ولی هنوز زمان مشخصی برای ایران از سوی مقامات در نظر نگرفته شده است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین