کد خبر: ۳۷۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۸:۱۱

هشدار دوباره خاتمی

آفتاب‌‌نیوز : خاتمي :



به گزارش ايسنا به نقل از دفتر سيد محمّد خاتمي، وي در ديدار با جمعي از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم، با اعتقاد به اين‌كه هدف اصلاحات به يك معنا تأمين شده و به معناي ديگر از آن دور شده‌ايم، اظهار داشت: ما جمهوري اسلامي و انقلاب را قبول داريم. نگراني ما از اين بود كه انقلاب از مسير خود منحرف شده و اميدي كه از درون و بيرون به انقلاب، به عنوان نوع ديگري از جنبش‌هايي كه در دنياي اسلام رخ داده، با محوريت حضرت امام (ره) تحقق يافته و منجر به تأسيس نظام مردمي شده است، خدشه‌دار شود.

وي با اشاره به اين‌كه وجه بارز انقلاب ما واگذاري امور به دست مردم در تأسيس نهاد‌هاي رسمي قدرت و در عرصه‌هاي مختلف بوده است، تأكيد كرد: يكي از مهمترين دغدغه‌هاي امام (ره)، قانوني شدن جامعه و اين‌كه قانون مورد تأييد مردم باشد و همه‌ي نهاد‌ها به نحوي ريشه در اراده و خواست مردم داشته باشند، بود. از اين موضوع بعد‌ها تعبير مردم‌سالاري ديني به دست آمد.

رييس‌جمهور سابق کشورمان با ابراز خشنودي از اين‌كه در دوران اصلاحات مردم‌سالاري ديني تثبيت شده است، تأكيد كرد: مي بينيد! امروز به محض اينکه چنين تلقي مي‌شود که کساني با جمهوريت نظام اسلامي سر سازگاري ندارند و آن را بر نمي تابند، شاهد عكس‌العمل‌هايي در ردّ اين پندار و سليقه از سوي همه‌ي جريان‌هاي سياسي هستيم.

خاتمي افزود: عنوان مردم‌سالاري نبايد لطمه بخورد، هر چند كه بحث‌هاي تئوريك جاي خود را دارد و نبايد باعث سوء تفاهم شود.

خاتمي از قانون اساسي به عنوان يكي از دستاورد‌هاي نظري امام (ره) ياد كرد و گفت: بر اساس همين قانون اساسي، روشن است كه ايشان تعبيري از اسلام و جمهوري اسلامي دارند كه مردم در آن نقش مهمي ايفا مي‌كنند. البته مراد ما از مردم‌سالاري ديني، ليبرال دموکراسي نيست، زيرا اگر مردم نظام اسلامي را پذيرفته‌اند، اين نظام شرايط و ضوابط خاص خود را دارد و با دموكراسي منافاتي ندارد.

رييس‌جمهور سابق ایران با تأكيد بر اينكه قانون اساسي نوعي از دموكراسي را پذيرفته كه در آن حق حاكميت مطلق از آن خداست و خداوند مردم را بر سرنوشت خود حاكم كرده است، اظهار داشت: بنابراين حق تعيين سرنوشت علاوه بر اينكه يك حق طبيعي است، يك حق الهي و شرعي هم هست و هم‌چنان که در همين قانون اساسي آمده، همه‌ي امور از طريق انتخابات انجام مي‌گيرد.

خاتمي با اعلام خطر نسبت به بحث‌هاي انحرافي كه درباره ي جمهوريت نظام مطرح مي‌شود، يادآور شد: در مقابل شاهد عكس‌العمل‌هايي از سطح علماي بزرگ حوزه‌ علميه قم - كه حتي ممكن است سليقه‌ي ما را نپسندند - تا تمامي نيرو‌هاي فعال سياسي هستيم و همه تلاش‌ها صورت گيرد تا نگذارند به مردم‌سالاري ديني كه حاصل اين انقلاب است لطمه‌يي وارد شود.

وي ادامه داد: معتقد بوده و هستيم كه قانون اساسي ظرفيت‌هايي دارد كه بتواند حد نصاب جامعه دموكراتيك و وفادار به معيار‌هاي اسلامي را ترميم كند و تلاش‌ ما اين بوده كه ظرفيت‌هاي نهفته قانون اساسي زنده و بارور شود.

رييس دولت اصلاحات با اعتقاد بر اينكه اصلاحات به لحاظ نظري كاملاً موفق بوده و ديگر هيچ كس حتي اگر بخواهد، قادر نيست حكومتي غير از مردم سالاري ديني و نظام جمهوري براي مردم تعريف و به آنها القا كند، اضافه كرد: در عمل به دليل برخي درگيري‌ها و صف‌بندي‌ها مي بينيم که گاه از تحقق بعضي اصول اساسي مردم‌سالاري دورتر شده‌ايم. اگر خداي ناکرده شاهد اين باشيم که نهادهاي قانوني کشور به نحوي مانع اعمال حق قانوني مردم مي‌شوند مطمئن باشيم که حکومت لحظه به لحظه از مردم دورتر خواهد شد.

وي حركت به سوي قانون را گامي مهم و ضروري براي جامعه‌ برشمرد و ادامه داد: احياي روش‌هايي كه اصلاحات در مخالفت با آنها روي كار آمده بود و با همه‌ي فشار‌ها توانست تا حدي موفق عمل كند، نگران‌کننده و خطرناک است، ولي بايد متوجه باشيم که متاسفانه برخي قانون را مستمسكي براي احياي روش ‌هاي مغاير با معيارهاي اخلاقي و مردم‌سالاري قرار دادند.

خاتمي تغيير و تحول مديران اجرايي را همزمان با تغيير دولت‌ها طبيعي دانست و در عين حال گفت: اينكه گروهي سر كار بيايند و براي عوام فريبي و با تنگ نظري براي توجيه كار خود بگويند آنچه تاكنون بوده خيانت بوده و آنانكه بوده‌اند خائن بوده‌اند و مسؤولان قبلي به عنوان فاسد در جامعه معرفي شوند، نگران كننده است و البته که هيچکس مخالف برخورد با خائن و خيانت نيست و همه دولتهاي بعد از انقلاب هم وظيفه خود مي دانسته‌اند که با آن برخورد کنند، ولي مطمئناً نبايد اجازه سوءاستفاده از اين اصل مقدس و شعار نيکو را داد.

وي تأكيد كرد: صحبت ما اين است كه ما اهدافي در خدمت نظام اسلامي و انقلاب و آنچه برايش هزينه داده‌ايم، داريم و در اين مورد اگر بخواهيم نظامي مردم‌سالار داشته باشيم بايد ديدگاه متناسب با آن را نسبت به اسلام داشته باشيم. مطمئناً با ديدگاههاي متحجر، مردم‌سالاري ديني مستقر نخواهد شد.

خاتمي افزود: ما معتقديم بايد در درون نظام و با مكانيزم‌هاي موجود در جمهوري اسلامي حركت كنيم و خيرخواهان مسؤول در جمهوري اسلامي بايد توجه داشته باشند، شيوه‌هايي که مردم، به خصوص فرهيختگان و جوانان را از حکومت ديني دور کند و فاصله ميان ملت و دولت را بيشتر کند، خطرناک است.

رئيس دولت سابق با اظهار اميدواري نسبت به اينكه از طريق بحث، گفت‌وگو و رقابت آزاد اجازه داده شود كه جامعه نفس بكشد و از اين طريق در راستاي حفظ جمهوري اسلامي تلاش شود، تأكيد كرد: جامعه‌ نه آمادگي آشوب دارد و نه انقلاب ديگر. تنها راهي كه با همه‌ي فراز و نشيب‌ها مي‌تواند كارساز باشد راه اصلاحات است . اصلاحات بايد با بازنگري در كار خود، مسير درست را طي كند . تنها، نيروي پاسخگوي اصلاحات، به معناي درست كلمه مي‌تواند مدافع جمهوري اسلامي باشد و هيچ جبري حتي به صورت مستمر موفق نخواهد شد.

رئيس دولت اصلاحات ضمن حمايت از تكثر و تنوع احزاب و تشكل‌ها، درعين حال گفت: پراكندگي و تقسيم نيرو در مقاطع حساس تعيين‌كننده بوده و حتي بخشي از شكست‌ها مي‌تواند ناشي از اين مساله باشد. اصلاح طلبان مي‌توانند پروژه‌هاي مشترك داشته باشند و در عين حفظ تكثر در مقاطع مختلف كار مشترك انجام دهند.

خاتمي همچنين انتخابات را از مهم‌ترين مجرا‌هاي مردم سالاري برشمرد و ادامه داد: نبايد بگذاريم رقابت در انتخابات تبديل به ستيز در عرصه‌هاي غير قابل مهار شود که نقش قدرت رسمي در اين زمينه نقش مهمي مي تواند باشد. به هر حال ما دلمان براي نظام مي‌سوزد و مي‌خواهيم تمام اركان نظام محترم باشند.

رئيس جمهور سابق كشور با تأكيد بر اهميت مقاطعي مانند انتخابات شورا‌هاي شهر و روستا، خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: شايد ناكامي هايي كه در اثر اشتباهات ايجاد مي‌شود، زمينه‌اي فراهم كند تا فضا براي تقويت جمهوري اسلامي بازتر شود. شايد تحليل‌ها به جايي برسد كه انتخابات‌هاي آينده باز‌تر برگزار شود ، ممكن است چنين هم نشود. اما نبايد اهميت انتخابات را ناديده بگيريم، سعي كنيم فعال باشيم و فعال بودن نيازمند گفت‌وگو است.

خاتمي همچنين به كساني كه مسير نهايي‌شان تغيير جمهوري اسلامي و تبديل به چيزي ديگري است نيز هشدار داد كه به لحاظ تئوري و تجربه‌ي عملي دچار اشتباه هستند؛ زيرا اگر اصل جمهوري اسلامي به خطر بيفتد، ممكن است اصلاً چيزي برجاي نماند.

رئيس موسسه‌ي بين‌المللي گفتگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به دغدغه‌ي ديگرش درباره‌ي بي پناه شدن تفكر روشنفكري ديني در دنياي اسلام و سازمان يافتن جريانات دين ستيز از يک سو و خشونت گرا به نام دين از سوي ديگر اشاره و تصريح كرد: نيرو‌هاي خوبي وجود دارند كه مي‌توانند نشان دهند در اسلام صداي ديگري هم جز صداي خشونت و تحجر وجود دارد. امروز نگراني که من براي اصل دين دارم بيشتر از سال‌هاي قبل از انقلاب شده است.

** کيانوش راد: چارچوب کلي حرکت اصلاحات صحيح بوده است

به گزارش ايسنا همچنين در اين مراسم محمد كيانوش راد نماينده‌ي مردم اهواز در مجلس ششم با تأكيد بر ضرورت گفت‌وگو بين اصلاح طلبان و بررسي ايرادات و اشكالات دروني و بيروني اصلاحات تصريح كرد: ما بايد اول از خودمان شروع كنيم و شجاعت اخلاقي پذيرش اشتباهات را داشته باشيم. اما مراقب باشيم كه مثل برخي دوره‌ها دچار خودزني نشويم و برخي كار‌ها و اقدامات را ناديده نگيريم.

وي همچنين تأكيد كرد ما در انتخابات دچار اشتباه در برنامه‌ريزي شده بوديم اما چارچوب كلي حركت اصلاحات صحيح بوده است و نبايد مشكلاتي كه بر سر راه اصلاحات بود را فراموش كنيم. چنانچه بر اساس اذعان آقاي خاتمي هر نه روز يك بحران براي دولت ايجاد مي‌شد و بايد بررسي كنيم كه در مقابل چه اشتباهاتي داشته‌ايم.

كيانوش راد گفت: معتقد نيستم كه دوران شخصيت‌ها به پايان رسيده است، گرچه حتماً بايد به گسترش سازمان‌ها ، تشكيلات و تقويت نها‌د‌هاي مدني در جامعه بپردازيم.

** جلالي: تأکيد بر همدلي اصلاح‌طلبان

در ادامه‌ي اين ديدار دكتر رضا صالح جلالي، نماينده‌ي مردم آستانه اشرفيه در مجلس ششم نيز طرح ائتلاف پروژه‌اي را براي اصلاح طلبان مطرح كرد و گفت: حوادث مختلفي در كشور رخ مي‌دهد كه بيشتر جنبه‌ي ملي دارد و مي‌توان با همدلي و حسن ظن در خصوص اين گونه مباحث ائتلاف پروژه‌اي داشت.

** رمضان پور نرگسي: خاتمي در عرصه داخلي فعال تر شود

احمد رمضان پور نرگسي، نماينده مردم رشت در مجلس ششم نيز با ابراز خشنودي از فعاليت هاي بين‌المللي خاتمي بعد از پايان دوره‌ي هشت ساله رياست جمهوري‌اش تصريح كرد: با توجه به نقش شما در سياست داخلي و در بين اصلاح طلبان اين توقع وجود دارد كه در عرصه‌ي داخلي نيز فعالتر باشيد.

** دادفر: بايد به سمت ارتباط بيشتر با لايه هاي اجتماعي پيش رفت

محمد دادفر نماينده‌ي بوشهر در مجلس ششم نيز در اين ديدار تصريح كرد: ما در سال‌هاي گذشته با ديالوگ اصلاح جمهوري اسلامي وارد شديم و مباحثه و مجادله را براي پيشبرد اهدف انتخاب كرديم، اما طرف مقابل مقاتله را انتخاب كرد و اگر باعث بحث و جدل شد كه با درگيري و خشونت همراه بود و همچنان بر موضع گذشته‌شان محكم هستند.

وي افزود: من نمي‌گويم گفتمان اصلاحات شكست خورده است اما با بيان و شكلي به جامعه عرضه شده كه امروز خريداري ندارد. معتقدم كه بايد به سمت ارتباط بيشتر با لايه‌هاي اجتماعي پيش رفت و با انسجام بيشتر به گسترش كار تئوريك پرداخت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین