کد خبر: ۳۷۹۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱

تحلیل روزنامه‌نگار مشهور درباره حادثه فرودگاه استانبول

همزمان شدن حمله تروریستی به فرودگاه آتاتورک در استانبول با عادی سازی روابط رسمی ترکیه با روسیه و اسرائیل تصادفی نیست همانطور که نمی‌توان قفقازی بودن عوامل این حمله و گذرنامه‌های روسی آنان را تصادفی دانست.
آفتاب‌‌نیوز : عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به حمله تروریستی چند روز پیش به فرودگاه آتاتورک در ترکیه گفت: همزمان شدن این حمله با عادی سازی روابط رسمی ترکیه با روسیه و اسرائیل تصادفی نیست و نمی‌توان وابستگی عوامل این حمله به قفقاز و گذرنامه های روسی آنان را نیز تصادفی دانست.

به گزارش تسنیم، در توضیح بیشتر باید گفت که این حمله که بسیاری از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه احتمال می دهند داعش عامل آن باشد، دو موضوع مهم را در دل خود جا داده است:

اول اینکه داعش در نظر دارد به دلیل نزدیک شدن ترکیه به روسیه علیه آن اعلام جنگ کند حال آنکه سران ترکیه تصمیم گرفته اند روابط مستقیم و یا غیرمستقیم را با داعش قطع کرده و از جانبداری به سمت رویارویی با آن پیش بروند.

دوم اینکه تغییر ریشه ای سیاست های ترکیه در سوریه به سمتی رفته است که عادی سازی روابط با بشار اسد و دولت او را در آینده نزدیک به دنبال دارد.

شاهد این دو موضوع اظهارات سه تن از شخصیت های تاثیرگذار در سیاست ها و رخدادهای منطقه خاورمیانه و جهان است به این معنی که اولین اظهارات متعلق به اردوغان است مبنی بر اینکه به احتمال زیاد داعش در حمله به فرودگاه آتاتورک دست داشت و گمان می کند این حمله به نام اسلام صورت گرفته است در حالی که این گروه از اسلام بسیار دور است.

وی گفت که ترکیه عزم خود را برای ادامه مبارزه با تروریسم جزم کرده است. در این خصوص باید در نظر داشت که این نخستین بار است که اردوغان با این شدت علیه داعش صحبت می کند.اما اظهارات بعدی متعلق به مایکل ماکل سناتور آمریکایی و رئیس کمیته امنیت ملی سنای این کشور است که در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان گفت: مغز متفکر حملات فرودگاه آتاتورک فردی معروف به ابوذراع نزدیک به ابومحمد الجولانی وزیر جنگ داعش در الرقه است.

به گفته این مقام آمریکایی عامل حمله مزبور از منطقه چچن بوده که دشمن شماره یک روسیه به شمار می آید.

اما سومین اظهارات مربوط بن علی یلدریم نخست وزیر جدید ترکیه است با این مضمون که ترکیه روابط خود را با کشورهایی که در گذشته با آن اختلاف پیدا کرده بود، عادی کرده است که منظور آن روسیه و اسرائیل است.

وی ابراز امیدواری کرد که جنگ در سوریه پایان یافته و زندگی در عراق نیز به روال عادی بازگردد . با توجه به این اظهارات به نظر می رسد دولت یلدریم در تلاش برای اصلاح سیاست های اشتباه گذشته به ویژه در قبال سوریه است.

اما عادی سازی روابط با اسرائیل و روسیه هر چند می تواند تنش روابط آنکارا با این دو را کاهش داده و بخشی از تحریم های اقتصادی علیه آن را از بین برده و توریست های اسرائیلی و روس را به مناطق گردشگری ترکیه بازگرداند اما در عین حال چه بسا موجب ادامه حملات تروریستی علیه ترکیه شود.

نکته مهم اینکه چه بسا جنگ علیه تروریسم که اردوغان از بی امان بودن آن سخن گفت زمانی منطقی تر و مشروع تر می شد که ترکیه با اسرائیل از در سازش بیرون نمی آمد زیرا این عادی سازی روابط با اسرائیل می تواند توجیهی به دست تروریسمی دهد که ترکیه را نشانه رفته است و در این صورت می توان گفت که اردوغان از چاله بیرون آمده و به چاه می افتد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین