کد خبر: ۳۷۹۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

بعد از انفجار استانبول فقط بلیت پروازها ارزان شد/کاهش 23 درصدی ورود گردشگران به ترکیه

پروازهای ایرانی به مقصد ترکیه تغییر قیمتی نداشته اند، اما ممکن است پروازهای ترک تغییر قیمت داشته باشد که آن هم در سیستم فروش موجود است .
آفتاب‌‌نیوز : با آنکه سفارت کشورمان در ترکیه به مسافران ایرانی که قصد سفر به ترکیه را دارند هشدار داده است اما همچنان تورهای مسافرتی با وجود انفجار فرودگاه آتاتورک استانبول برقرار و تبلیغ تورهای ترکیه ادامه دارد. در این بین نیز برخی از آژانس ها با ارسال پیامک های تبلیغی و اعلام نرخ های پایین تر نسبت به گذشته سعی در جذب مسافران دارند.
 
به گزارش جام جم، در تماسی که ما با برخی از آژانس های مسافرتی داشت برخی ازآنها کاهش قیمت ها را ناچیز دانستند و برخی نیز اعلام کردند که قیمت هتل ها تغییری نداشته است.

یکی از آژانس های مسافرتی در غرب تهران نرخ اعلام شده برای تور هفت روزه با هتلی 5 ستاره واقع شده در میدان تکسیم استانبول را حدود یک میلیون و 700 هزار تومان اعلام کرد و در ادامه افزود که نرخ جدید هتلهای استانبول از ماه جولای اعلام شده است و هتل ها بین 10 تا 40 یورو افزایش قیمت داشتند که در چند روز آینده اعمال می شود.

این متصدی فروش تور ترکیه اعلام کرد که وقایع اخیر تاثیر چندانی بر قیمت هتل ها نداشته است و فقط قیمت برخی از پروازها حدود 100 هزار تومان کاهش یافته است.

آژانس دیگری نیز در خیابان شریعتی نیز اعلام کرد ، که کاهش قیمتی نسبت به گذشته چه در پروازها و چه نرخ هتلها رخ نداده است وکماکان کسانی که قصد جدی برای سفردارندبرنامه خود را انجام می دهند .

از سوی دیگر محمد حسن کرمانی رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت : بعد از انفجارها پروازها به استانبول تا زمانی که فرودگاه آتاتورک شرایط عادی خود را بیابد لغو شد، اما پروازی باطل نشد و به زمان دیگر موکول شد .

وی در پاسخ به این سوال که انفجارهای رخ داده در ترکیه تا چه حد بر روی قیمت هتل ها و پروازها به این کشور تاثیر گذاشته است گفت : عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند و ارزان شدن تابعی است از شرایط بازار ،به نظرم ترک ها در این شرایط بسیار عاقلانه و پخته عمل می کنند و ارتباط مجددشان باروسها این موضوع را تایید می کند ، آنچه برای آنها مهم است منافع ملی اشان است و شاید در چنین شرایطی برخی نرخها را تقلیل دهند تا تعداد گردشگران ریزش نداشته باشد که در صورت تقلیل قیمت اقامت از سوی برخی از هتل های ترکیه ، آژانسها نیز برای جذب مسافر این کار را می کنند .

کاهش 23 درصدی ورود گردشگران به ترکیه

کرمانی با اشاره به اینکه در بازار ترکیه هیچ کس به طور رسمی اعلام نکرده که نرخ هتل هاکاهش یافته است افزود : چون نظام اقتصادی آنجا بر اساس بازار آزاد است عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و هرهتل خودش تصمیم می گیرد که شرایطش را چگونه اعلام کند .

البته رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران می پذیرد که برخی از هتل ها نرخ ها را تقلیل دادند تا قدرت جذب توریست را بالا ببرند .

وی در باره نرخ پروازها نیز گفت :پروازهای ایرانی به مقصد ترکیه تغییر قیمتی نداشته اند، اما ممکن است پروازهای ترک تغییر قیمت داشته باشد که آن هم در سیستم فروش موجود است .

کرمانی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از کنسلی تورها توسط مسافرین به علت ترس از مسافرت به این کشور وجود دارد گفت : آمار کنسلی را ندارم ، اما به گفته خود مقامات ترکیه به دلیل اتفاقات اخیر درمجموع نزدیک 23 درصد ورود گردشگران تنزل داشته است ، اما تصورم این است که ترکیه با سیاستی که در پیش گرفته است، بخشی از این تنزل را با عادی سازی روابط با روسیه و جذب گردشگران این کشور و بخشی را باسیاست ارزان سازی جبران می کند و سعی می کند خودش را به آن حدی که در گذشته بوده برساند .

وی در پاسخ به این پرسش که جبران خسارت پرواز ها و تورهایی که به دلیل چنین اتفاقاتی کنسل می شود برعهده چه نهادی است و آیا قرار دادهایی که منعقد می شود چنین شرایطی را برای استرداد مبلغ دریافت شده پیش بینی کرده است ؟ گفت :زمانیکه شرایط فورس ماژور حاکم می شود شرکت های هواپیمایی و هتل ها معمولا هزینه ها را بر می گردانند ، بنابراین وقتی آنها پولهای دریافتی را برگردانند آژانس هم به مشتری برمی گردانند ،مگرآنکه در قرار داد بحث فورس ماژور را حذف کرده باشند. در نتیجه باید دید مفاد قرار دادی که مسافر با آژانس وآژانس با هتل بسته است چه هست .

کرمانی تاکید کرد : اتفاقات فورس ماژور همیشه هست و معمولا هم وقتی چنین اتفاقی می افتد ارتباطی به مسافر ندارد و آژانس باید برود و مشکلاتش را در آنجا حل کند که البته استرداد پول ممکن است بلافاصله انجام نشود و زمان ببرد .

وی اظهار داشت : فعلا شکایتی دریافت نکردیم اما اگر آژانسی برای استرداد پولش به مشکل خورد باید به اتحادیه مراجعه کند که ما هم از طریق خودمان پیگیری می کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین