کد خبر: ۳۷۹۴۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

قلعه‌ای در خلیج‌فارس که هر روز سرخ‌تر می‌شود+تصاویر

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز که از سنگ ساروج و مرجان ساخته شده، به واسطه برداشت خاک سرخ توسط کارخانه‌ای که در کنارش قرار دارد و نشست گرد قرمز، هر روز سرخ‌تر می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز یکی از مقاصد گردشگری همه مسافران خلیج فارس و این جزیره است. قلعه‌ای که مردم جزیره حتما گردشگران را به آنجا می‌برند و حتما به آنها می‌گویند که در بازدید از آن مراقب باشید چرا که ممکن است سنگ و ساروج آن فرو بریزد.

قلعه پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۷ میلادی از سنگ های مرجانی و ملات ساروج ساخته شد. ساروج به هر رنگ و شکلی که در بیاید، قرمز نمی شود.

اما قلعه پرتغالی‌های هرمز قرمز است و هر روز شدت رنگ سنگ های آن بیشتر می‌شود.

کارخانه‌ای چسبیده به قلعه پرتغالی‌ها که کارش برداشت خاک سرخ هرمز است. مسئولان این کارخانه خاک سرخ را کامیون کامیون برداشت کرده و آن را صادر می کنند.

جدا از آسیب‌هایی که سوله‌های این کارخانه به قلعه زده، برداشت خاک و معلق ماندن خاک در هوا موجب شده از زمان فعالیت این کارخانه تاکنون خاک بر چهره قلعه بنشیند و رنگ آن را تغییر دهد به همین دلیل است که وقتی گردشگران هر چند سال یک بار به آنجا مراجعه کنند مشاهده خواهند کرد که قلعه پرتغالی‌های هرمز هر روز سرخ تر می‌شود.

در این باره، اداره کل میراث هرمزگان در سال ۹۳ سه اخطاریه برای کارخانه معدن سرخ فرستاد ولی مسئولان این کارخانه توجهی نشان ندادند.

شکایت این اداره کل به دادستانی شهرستان قشم هم فرستاده شد و واحد حقوقی این اداره کل موضوع را در دست پیگیری قرار داد ولی این اداره کل هنوز منتظر نامه، جواب و یا مکاتبه‌ است.

عباس نوروزی، معاون وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفته بود: از سال‌ها قبل تلاش برای برداشتن سوله و کارگاه خاک سرخ مجاور قلعه پرتغالی‌های بندر هرمز آغاز شده و حتی نتایج خوبی از جمله تعطیل شدن کارگاه را هم به همراه داشته است. اما هنوز موفق به برداشتن سوله و آزاد کردن حریم قلعه نشدیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
هنوز موفق به برداشتن سوله و آزاد کردن حریم قلعه نشدیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین