کد خبر: ۳۸۰۳۹۷
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

چرا مردم از "بیلبوردهای حقوق بشر آمریکایی" انتقاد می‌کنند؟

وظیفه فرهنگی شهرداری، پمپاژ انرژی مثبت در میان شهروندان است نه این که فرد سر کوچه خود، طرحی از یک جنین امریکایی ببینند که نوشته کنارش حاکی از نامشروع بودنش هست، بعد از دو کیلومتر رانندگی، پیامی درباره بمباران اتمی و کشتار جمعی بخواند و سر چهار راه بعدی، مطلع شود که در گوشه ای از جهان، هر 9 ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می گیرد و درست قبل از رسیدن به محل کار ، تصویر دو تروریست موتور سوار در حال کشتن یک فرد را ببیند و روزش را چنین آغاز کند...
آفتاب‌‌نیوز :
جعفر محمدی در خبرآنلاین نوشت: بیلبوردهایی که شهرداری تهران در سطح شهر نصب کرده است، یک سلسله بحث های دامنه دار را در فضای رسانه ای کشور به وجود آورده است. موضوع این بیلبوردها، گوشزد کردن جنایات آمریکا و نقاط ضعف جامعه ایالات متحده است، از جمله این که به شهروندان ایرانی یادآوری می کند که آمریکا تنها کشور دنیاست که از بمب اتمی استفاده کرده است یا از هر 5 کودکی که در این کشور به دنیا می آیند، 2 نفرشان نامشروع است و هر 9 ثانیه یک زن در آمریکا کتک می خورد و از این قبیل مسائل.

این تابلوهای تبلیغی، واکنش های متعدد و منتقدانه ای را در میان افکار عمومی به وجود آورد و رسانه ها نیز بدان پرداختند؛ موج بزرگی هم در فضای مجازی به راه افتاد. عده ای نیز از این ماجرا بهره برداری سیاسی کردند و آن را به تمایل شهردار تهران برای کاندیداتوری مجدد در انتخابات ریاست جمهوری نسبت دادند.

در واکنش، رسانه ها و چهره های نزدیک به شهرداری تهران با انتشار مقالات و مصاحبه هایی، از منتقدان را "شیفتگان آمریکا" خواندند و انتقاد کردند که چرا از افشای چهره پلید آمریکا ناراحت هستند و مگر شهرداری در این تابلوها، دروغی گفته است؟!

فارغ از حب و بغض های سیاسی که در میان حامیان و منتقدان این تابلوها می تواند وجود داشته باشد، در یک نگاه مردمی، علت واکنش های مخالفت آمیز با این تابلوها نه مسائل انتخاباتی است و نه نگرانی از افشای چهره آمریکا در ایران.
آنچه باعث شده است ناظران غیر سیاسی و بی طرف - که عموم مردم هستند - با دیدن این تابلوها و بیلبوردها، سری به تأسف تکان دهند، احساس نامطلوبی است که به آنها دست می دهد.

این حس در وهله نخست ناشی از این پرسش است: "خب! به ما چه؟!" این که در آمریکا از هر 110 نفر یکی شان زندانی است، به ما چه ربطی دارد؟ آیا کمکی از دستمان بر می آید؟!

نقد دیگر، ایجاد موج منفی در شهر است. این که شما از خانه تا محل کار مدام طرح ها و نوشته های منفی ببینید، باعث حال خوش نخواهد بود.
همان طور که نمایش آثار هنری، پیام های فرهنگ مهربانی، تبریکات عید فطر و ... حال عمومی و روانی شهروندان را بهبود می بخشد، نمایش زشتی ها و پیام های منفی -فارغ از هر گونه نگاه و قضاوت سیاسی- از منظر روانشناسی ناخوشایند است.

وظیفه فرهنگی شهرداری، پمپاژ انرژی مثبت در میان شهروندان است نه این که فرد سر کوچه خود، طرحی از یک جنین امریکایی ببینند که نوشته کنارش حاکی از نامشروع بودنش هست، بعد از دو کیلومتر رانندگی، پیامی درباره بمباران اتمی و کشتار جمعی بخواند و سر چهار راه بعدی، مطلع شود که در گوشه ای از جهان، هر 9 ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می گیرد و درست قبل از رسیدن به محل کار ، تصویر دو تروریست موتور سوار در حال کشتن یک فرد را ببیند و روزش را چنین آغاز کند و به طرز مشابهی به اتمام برساند!

نکته دیگر این است که مخاطب غیر سیاسی، با تمام وجود احساس می کند که تنها ربط این تابلوها به مردم ایران، لاپوشانی مشکلات داخلی است. 
چنان مشکلات داخلی آمریکا را به رخ مردم ایران می کشند که انگار ما در مدینه فاضله زندگی می کنیم که نه دزدی های مستمر در آن وجود دارد، نه جنایتی رخ می دهد و نه نیمی از زندانیان کشورمان، مستقیم یا غیرمستقیم، مرتبط با مواد مخدرند و نه آمار خودکشی در جامعه ما نگران کننده است. هیچ زنی هم البته مورد ضرب و شتم قرار نمی گیرد.

این که مدام مشکلات مردم کشورهای مختلف جهان را در چشم مردم فرو کنیم، حال مردم را بد می کند و خیلی هم خوب می فهمند که در ورای این پروپاگاندا، کوشیده می شود سوء مدیریت های داخلی کتمان شود و الّا چرا به جای این که بدبختی های دیگران را جار بزنند، از عملکرد درخشان خودشان نمی گویند؛ مثلاً چرا نمی توانند بگویند میزان طلاق در جامعه ایران کاهش یافته، تعداد معتادان کمتر شده، سن اعتیاد و فحشا بالا رفته، میزان شادی ایرانیان افزون تر شده، زمان تفریحات شان افزایش یافته و ... ؟!

یک جامعه رو به جلو، قاعدتاً باید پیشرفت هایش را جشن بگیرد نه این که بدبختی های دیگران را در بوق و کرنا کند.

نکته دیگری که شهروند عادی و غیرسیاسی را آزار می دهد، این است که با دیدن این تابلوها احساس می کند عوارضی که به شهرداری می پردازد و باید صرف رفاه او شود، در اموری هزینه می شود که اساساً نفعی به حال شهر و شهروندان ندارد.
وظیفه شهرداری، "شهر" داری است نه پرداختن به امور سیاسی و بین المللی و شمارش نوزادان نامشروع در امریکا! 

این ها نکاتی است که مردم را ناخرسند کرده است و الّا برخلاف آنچه مدافعان شهرداری می گویند، منتقدان، "شیفتگان آمریکا" نیستند، بلکه مردمی هستند که ضمن آشنایی با آمریکا و عملکردهایش، تنها حرف شان این است که شهرداری به کار اصلی اش مشغول باشد و کار "آگاه سازی مردم درباره واقعیت های جهان" را به نهادهای دیگری که متولی اش هستند واگذار کند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
17
شهرداری نمیتواند جلو نصب برچسب های تبلیغاتی تخلیه چاه و لوله بازکنی را بگیره که اول روز با دیدنش بر درو دیوار حالمان را خراب میکنه اگر این کارو کرد یعنی معجزه کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
47
4
اینها واقعیتهای دنیاست باید مردم بدانند یا اینکه مثل کبک سرمان را بکنیم زیر برف. ای دوم خردادیهای کج فهم ا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
کج فهم کسه هست که جلوی پایش را نمی بیند اونوقت از پشت کوه خبر می دهد .
آنتی سوروس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
آنان که خواب آمریکا میبینند ..خدا بیدارشان کند.
دلواپس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
28
3
ای نون به نرخ خورهای ... ماهی چقدر تو حلقوم نحستون میریزن تا اینطور آسمون ریسمون ببافید و براشون سینه چاک کنید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
شما برو از ریست بابت تولد هر نوزاد یک میلیون بگیر بریز به حسابت چه به تو این حرفها دلواپس واپسگرا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
2
16
اقای دلواپس و ناشناس کسی اسمون ریسمون نمیبافه همه میدانن شما از همه بیشتر از قبل امریکا و دا ر و دسته اش جیب کاسبان تحریم پر شد صحبت سر اینه که یه سوزن همدبه دزدی ها و اختلاس های خودمان بزنیم اقای خاوری در دولت چه کسی به وجود امد و فراری دادنش بازم بگم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
1
11
برای اینکه کور خود هستیم و بینای دیگران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
3
16
بله، آمریکاییها کافرند و ما هم از آمریکا به خاطر زورگویی و جنایاتش بدمان می آید و فرض را بر این می گیریم شعارهای شما درست باشد ولی آیا آمریکائیها هیچ تاثیری در پیشرفت ورفاه زندگی مردم دنیا نداشته اند؟، آیا آنها الکتریسیته،برق،ضبط صوت کامپیوتر،هواپیما و ..و...و هزاران ابزار رفاهی که امروزه جزء لاینفک زندگی ما شده است را اختراع نکرده اند؟.آیا لغو برده داری،قانونمداری پیشرفت های حقوق مدنی هر چند پس از مبارزات طولانی سیاهپوستان از دستاوردهای آنها نیست؟ آیا در کشور ما فساد،خیانت، آختلاسهای میلیاردی و اتلاف منابع، اعتیاد، طلاق،خودکشی، تخریب محیط زیست، خشک شدن رودخانه ها، دریاچه ها، مرداب ها،سقوط سفره های زیرزمینی و انهدام محیط زیست در اثر سوء مدیریت ها و فقر و بد بختی وجود ندارد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
17
مردم از این ناراحتند که دقیقا از مواردی که در مورد آمریکا گفته شده تو کشور خودمون کم نیستند ، وقاحت میخواد آدم سرشو مثل کبک بکنه زیر برف و فقط مشکلات جاهای دیگه رو ببینه
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
6
نوع ادبیات این دوستان گویا و از هر بنر و تبلیغاتی روشنگر تره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
1
13
وقتی فسادوفحشاتمام اطرافمونوگرفته اونوقته که کفرآدم ازاین پول حروم کردنهامیسوزه ودرمیادش.
اگه درتهران سرهرچهارراه حداقل 5 تادختروپسربچه نمیپریدن جلوی ماشینت که یکی شیشه پاک کنه یکی فال بفروشه یکی دستمال بفروشه حق باشمادوست عزیز بودمن هرروز ازمیدان ولیعصرعبورمیکنم فقط ببینیداززن ودختروپیروجوان ازسرووکولت بالامیرن یانه خانمی که همیشه درحال شیردادن بچه وسط پیاده روهست تاهزارخریدوفروش مواداونوقت بیلبوردمیزنی بچه نامشروع امریکایی .
نمیدونم کی ازاین کارهای مسخره دست برمیداریم.
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
16
2
من درود میفرستم بر جناب اقای قالیباف ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
همین حداد عادل و هزار تای دیگه از اینها مه ما اطلاع ندلریم تو همین آمریکا بچه هاشونو فرستادند درس بخونه و شوهر کنه
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
15
من توجه شما رو به مسائلي جلب ميكنم كه متر و معيار جهاني دارن و خوب كه نقاط مثبت و منفي رو در كنار هم ببينيم مثل قدرت اقتصادي، قدرت نظامي،
سيستم آموزش پرورش، ٦ عدد از ١٠ دانشگاه برتر دنيا در آمريكاست،
آمريكا با ٢٤٠٦ مدال بالاترين كشور در رده بندي المپيك با تقريبا دو برابر مدال قدرت دوم روسيه ميباشد،
دو سوم طلاي دنيا در اختيار آمريكاست،
٢٠ درصد از توليد ناخالص دنيا در آمريكاست،
٨٧٪‏ معاملات بين المللي با دلار آمريكا انجام ميشه،
٣٧٪‏ بودجه نظامي كل جهان در آمريكا خرج ميشه و آمريكا چهار برابر قدرت دوم نظامي يعني چين بودجه نظامي داره،
٤٥ ميليون نفر از جمعيت آمريكا در كشور هاي ديگر بدنيا آمدن و آمريكا بهترين مقصد مهاجران جهان هست،
٣٢/٧ بيليون دلار همكاري فايننس با كشور هاي مختلف دنيا داره كه ازين لحاظ هم دو برابر قدرت دوم يعني بريتانياست،
٣٠ ٪‏ بودجه تحقيقاتي كل دنيا در آمريكا خرج ميشه،
از ٩ شركت بزرگ تكنولوژي دنيا ٨ تاش متعلق به آمريكاست،
بزرگترين توليد كننده نفت و گاز دنيا آمريكاست
و اين مساله كه اين كشور بزرگ داراي مشكلاتي نيز هست قابل كتمان نيست.
پاسخ ها
هموطنه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
هميشه مستند و با اطلاعات تكميلي جواب دادن عاليست!
عليرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
9
در تعداد زنداني ها امريكا رتبه اول در دنيارو داره و ايران رتبه ششم كه اين ميزان با در نظر گرفتن جمعيت پنج برابري آمريكا نسبت به ايران و ٩ برابري تعداد زندانيان آمريكا، به نسبت آمريكا دو برابر ايرانياها زنداني دارن.
به عبارتي در آمريكا به ازاي هر ١١٠ نفر يك نفر زنداني و در ايران به ازاي هر ٢٠٠ نفر يك نفر
اين مورد وقتي بيشتر تلطيف ميشه وقتي شما قوانين سختگيرانه آمريكا و احكام مختلف دو كشور هم در نظر بگيريد.
آمار خام به مردم دادن بدون تحليل و مقايسه كارشناسي يعني پوپوليسم و دروغ گويي اين روش ها هشت سال جواب نداد ازين به بعد هم جواب نميده.
پاسخ ها
هموطنه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
مطمئنين آمارها درسته؟!
عليرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
6
0
در تعداد زنداني ها امريكا رتبه اول در دنيارو داره و ايران رتبه ششم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
10
1
مقاله بسیاربچگانه ایه ومثلاسعی کرده دلسوزیش نسبت به روحیه مردم رونشون بده امانویسنده محترم!حاضری یه مقاله هم درباره اون تصویری که اونهاازمردم ماصبح تاشب تورسانه هاشون ارائه میدن بنویسی؟آیاحاضری درباره ظلمایی که این کشورموردعلاقه شمادرحق مردم ماتوصدسال اخیرانجام دادن بنویسی؟صبح تاشب توهمین ماهواره هادارن تفکرات منفی ازهمه نظربه ذهن مردم ماتزریق میکنن اونوقت ماحق نداریم دوتابیلبوردازنکبتیهای اونهابه دیوارای شهرمون نصب کنیم ؟نه اصولگراهستم نه اصلاح طلب نه هیچ مزخرف دیگه ای..امامثل شماهاودوستانتون هم چشماموروی حقایق نبستم وهمه ابعادیک قضیه رومیبینم نه فقط اونچه روکه دلم میخوادیااونچه روکه دوستان داخل وخارج ازکشورم میخوان....سایت آفتاب این نظروتاییدکن بلکه مفیدفایده باشه
ناشناس بوشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
8
کسانی که خودشان را پرچم دار مبارزه با آمریکا میدانند !! برای رفتن به آمریکا و گرفتن اقامت برای خود و فرزندانشان خود را به آب و آتش میزنند!!
erteash
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
2
2
والله ما که راضی هستیم ، از طرف مردم نظر ندید
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
باز تو ما ما کردی؟ تو شدی مردم دیگه؟
فريبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
0
2
اگه بجاي اينكه مشكلات انگشت شمار كشورهاي توسعه يافته رو ببينيم و بزرگ كنيم، بيايم نقاط قوتشون رو ببينيم و از تجاربشون استفاده كنيم و راههاي رسيدن به توسعه را ازشون ياد بگيريم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
0
5
اينها همه سياست بازي است مرگ بر آمريكا مي گويند و بعد دخترشان در آمريكا تحصيل و ازدواج مي كند بيچاره مردم بدبخت
سقراط
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
0
7
مردم از "بیلبوردهای حقوق بشر آمریکایی" انتقاد نمی‌کنند، بلکه از "عوام فریبی" انتقاد می کنند.
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
0
5
سلام آقای شهردار تو یه تابلو به اصطلاح ضد آمریکائیتون نوشتین که امریکا بیشترین صفحات عکسهای مستهجن در اینترنت رو داره به نظرت بیشترین مخاطب اون صفحات از کدام کشورها هستند یه سری به امار سرچ گوگل بزنید متوجه میشید ...یکی از دوستانم میگفت بچه من یه وقتائی اجازه داره بره تو اینترنت تو سایتهای بازی های آنلاین ...چند روز قبل بزرگراه امام علی به سمت شمال رو رفتیم اون تابلو رو خونده طبق عادت بچه ها که معمولا همه تابلوهارو میخونن تو اینترنت کلمه عکسهای مستهجن رو سرچ کرده ببینه یعنی چی ..میگفت من از شهردار خیلی ممنونم که باعث شد بچه ام با این موارد که در امریکا خیلی زیاده آشنا بشه ....آقای شهردار اگر میخوای مبارزه کنی یا کار فرهنگی انجام بدی سعی کن از مشاورانی استفاده کنی که سطح آگاهی و شعورشون در اندازه های جامعه امروز باشه نتیجه کارتون رو همینطوری که تو خیابونا دستفروشارو جمع میکنید و همه جا هستید و مغازه و کارگاه رو پلمپ میکنید از سطح جامعه اطلاعات بگیرید خواهید دید که این سبک کارتون ضد تبلیغ ، نه تبلیغ
خدا شر آدم نادان رو از سر اسلام و این مملکت کم کنه
مرضيه علم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
0
3
آقای قالیباف دنبال چه چيزي میگردی بچه های کار وخیابانی ، اختلاس فحشا تهمت دروغ فلاکت بدبختی اعتیاد فقر وحشتناک و. .. درایران اسلامی نمیبینی ، البته با این رفاهی که داری نباید هم ببینی اما مردم هم می فهمند وهم میبینند واز این حقه بازی بیزارند . حالا رفتی سراغ آمریکا ؟ آمریکا هر مشکلی هم که داشته باشه به ضرر مردم خودش کار نمیکنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
0
1
وإلا اگه أمريكا واروپا بده بچه هاتون اونجا چى كار مى كنن
چرا اولاد تونو مى فرستين مهد فساد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
0
2
اكه امريكا كشف نمي شد تند رو هاي ايران نونشون اجر بود و بيكارًبودن دم امريكا كرم كه به فكر بيكار ي كشور ما هم بوده
محمد
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
2
3
خوبی این بیلبورد ها اینه که برخی از ماها متوجه میشیم در ینگه دنیا هم خبری نیست پس خودمونو برا برقراری رابطه باهاشون نکشیم. کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
علی معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
0
0
حالا نیست ما خودمون استادیم ؟؟؟!؟؟؟؟
علی معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
0
0
بدبختی اینه که ق با نصب این بیلبوردها داره به ریش ملت میخندن ....
.
پریسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
0
0
برای افراد نون به نرخ روز خوری که از دزدانی حمایت می کنند که فرزندانشان در آمریکا تحصیل و زندگی می کنندو یا برای مراسم ازدواج فرزندشان کل پارک لویزان را در یک روز تعطیل به روی عموم مردم می بندند،متاسفم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین