کد خبر: ۳۸۰۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷

دروغ‌هایی که یک میلیاردر جنجالی گفت

وب‌سایت گاردین در گزارشی ضمن بررسی گفته‌های دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان طی هفته گذشته، دروغ‌ها و اشتباه‌های وی را فاش کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 در گزارش گاردین با جداسازی مهمترین اظهارات ترامپ، به ترتیب، اشتباه‌ها و دروغ‌های او افشا شده است.

دروغ‌هایی که یک میلیاردر جنجالی گفت

موضوع صدام حسین

دونالد ترامپ: «او مرد بدی بود. واقعا مرد بدی بود. اما شما می‌دانید او چه کاری را خوب انجام می‌داد. او تروریست‌ها را کشت. او این کار را خوب انجام می‌داد.» (سخنرانی در کارولینای شمالی)
واقعیت: تصمیم صدام حسین در حمله به کویت در سال 1990، باعث شد تا عراق در فهرست دولت‌های حامی تروریسم آمریکا قرار بگیرد. همچنین گفته شده است که رژیم صدام حسین در سال 1993، برنامه‌ای برای ترور بوش پدر داشت و از گروه‌های مخالف مسلح ترکیه و ایران حمایت مالی می‌کرد.

گزارش موسسه تحلیل‌های دفاعی، یک گارگروه ملی امنیتی در آمریکا نشان می‌دهد که صدام حسین ارتباط مستقیم با القاعده نداشت اما این گزارش می‌افزاید که برخی اوقات، رژیم صدام حسین «منافع مشترک با گروه‌های تروریستی» داشته است.

از سوی دیگر، دیکتانور عراق، به نحو خشونت‌باری مخالفان خود را و کسانی که علیه او خیزش می‌کردند، سرکوب می‌کرد. او در دهه 1980، هزاران شهروند خود را با سلاح‌های شیمیایی و در دهه 1990، شیعیانی که علیه او قیام کرده بودند، کشتار کرد.

موضوع هیلاری کلینتون

دونالد ترامپ: «سیستم متقلب است. ژنرال پترائوس به دلیل عمل سبک‌تری به دردسر افتاد. این بسیار نادعادلانه است. مثل همیشه یک قضاوت بد.» (توئیتر ترامپ)

واقعیت: این توئیت ترامپ به قصد حمله به تصمیم اف‌بی‌آی مبنی بر پیشنهاد کنار گذاشتن اعلام جرم علیه هیلاری کنلینتون به دلیل استفاده از ایمیل شخصی‌اش برای انجام امورات مربوط به وزارت امور خارجه آمنریکا نوشته شده بود. اما حقیقت آن است که برخورد نرم وزارت دادگستری با ژنرال پترائوس باعث شد تا دست‌ها برای برخورد با هیلاری کلینتون بسته شود.

در سال 2015، ژنرال پترائوس، رئیس سابق سیا به اتهام ارائه اطلاعات طبقه‌بندی شده به شریک جنسی‌اش مورد اتهام قرار گرفت. اما پترائوس دست آخر فقط به پرداخت 100 هزار دلار جریمه نقدی و دو سال آزادی مشروط محموم شد.

وقتی جیمز کامی، رئیس اف‌بی‌آی، در کنگره درباره اتهامات کلینتون سخت می‌گفت، بر «بی‌ملاحظی گسترده» وی تاکید کرد اما گفت این موضوع به اندازه‌ای نیست که بتواند علیه کلینتون طرح اتهام کند و تشکیل پرونده بدهد. او گفت: «در 100 سال اخیر هیچ پرونده‌ای به دلیل بی‌ملاحظی گسترده در دادگستری مطرح نشده است.»

موضوع جنگ ویتنام

ترامپ: «وقتی جوانتر بودیم، هرگز جنگی را نباختیم.» (سخنرانی در کارولینانی شمالی)

واقعیت: ترامپ هرگز در جنگ ویتنام حضور نداشت، با وجود آن که در سال 1964 می‌توانست در ارتش آمریکا ثبت نام و خدمت کند. در این سال، کنگره آمریکا به لیندون جانسون اختیار داد تا در جنوب شرق آسیا، عملیات نظامی انجام دهد. در دولت ریچارد نیکسون، آمریکا نبرد در ویتنام را شدت بخشید. اما در سال 1973، آخرین جنگ‌ها در ویتنام انجام شد و آمریکا با 58 هزار کشته و 150 هزار زخمی از این جنگ خارج شد. از این شکست بزرگتر در تاریخ آمریکا سراغ دارید؟

منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین