کد خبر: ۳۸۰۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹

وزارت خارجه ترکیه: تمایل آنکارا به ماندن اسد

تحلیلگران عنوان داشته‌اند، پس از اینکه ترکیه با روسیه و اسرائیل آشتی کرد و با توجه به وجود احتمال آشتی با مصر این مساله دیگر بعید نیست که ترکیه با اسد نیز آشتی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
منابع در وزارت خارجه ترکیه اعلام کردند که ترکیه ممکن است حضور بشار اسد برای یک مرحله انتقالی کوتاه مدت را که از شش ماه پا فراتر نمی‌گذارد، بپذیرد.

برخی منابع در وزارت خارجه ترکیه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفتند، گام‌هایی که ترکیه می‌تواند در قبال سوریه اتخاذ کند، از آنچه که ترکیه برای بهبود روابط با روسیه و اسرائیل در پیش گرفت و آنچه که ممکن است ترکیه به زودی برای بهبود روابط با مصر در پیش بگیرد، متفاوت است.

آنکارا موضع خود را در قبال راس نظام سوریه تغییر نخواهد داد و به رفتن بشار اسد پایبند خواهد بود، اما ترکیه ممکن است ماندن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را برای یک مرحله موقت کوتاه که از شش ماه فراتر نمی‌رود، بپذیرد و این کار را با توافق با قدرت‌های بین‌المللی و در راس آنها روسیه و آمریکا انجام دهد.

به گزارش ایسنا، این منابع طرح پیشینی را یادآور شدند که ترکیه قبل از بحران سرنگونی جنگنده روسی در مرزهایش با سوریه در نوامبر سال 2015 با آن موافقت کرد که گروهی از 9 کشور آن را به روسیه پیشنهاد کردند که بر اساس آن، مرحله انتقالی برای اداره کشور به مدت شش ماه اعلام می‌شد که اسد در آن رئیس جمهوری با اختیارات نمادین بدون اختیارات مدیریتی یا سیاسی و نظامی می‌ماند تا در نهایت منصب خود را ترک کند و انتخابات جدیدی در کشور برگزار شود.

این منابع تصریح کردند که اقدام ترکیه در ارزیابی مجدد سیاست‌هایش در قبال سوریه در وهله نخست به دلیل تهدیدهای ترکیه و همچنین ضرر رسیدن به منافع ترکیه در پنج سال گذشته به دلیل تندروی در تعامل با مساله حضور اسد است.

این منابع مدعی شدند که روسیه خودش به ماندن اسد تا ابد پایبند نخواهد بود، اما تلاش می‌کند که منافع خود در سوریه را تضمین کند که می‌تواند بر سر آن با قدرت‌های بین‌المللی کارآمد توافق کند.

منابع این مساله را مخفی نگه نداشتند که ترکیه از ادامه حمایت آمریکا و روسیه از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (کردها) و یگان‌های مدافع خلق کرد، شاخه نظامی آن ناراضی است و معتقد است که ماندن اسد در قدرت برای یک دوره‌ احتمالا ضمانتی برای آن خواهد بود که دولت ترکیه با تشکیل یک کشور کرد در مرزهای ترکیه با سوریه تهدید نشود، چراکه حزب کارگران کردستان ترکیه در جنوب شرقی این کشور برای جدا شدن از ترکیه تلاش می‌کند که این امر در راستای تلاش کردها جهت تشکیل کشور بزرگ کردستان در عراق، سوریه، ترکیه و ایران صورت می‌گیرد.

ترکیه در طول دولت‌های پیشین خود چه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی و احمد داوود اوغلو، نخست وزیر سابق همواره اصرار داشت که باید اسد از قدرت کنار رود، چراکه به ادعای آنها رفتن اسد از قدرت تنها راه برای تحقق ثبات در سوریه بود.

تحلیلگران معتقدند که ترکیه اخیرا دست به گام‌هایی برای اطمینان بخشی به روسیه و آمریکا زد تا آنها را مطمئن کند که از گروه‌های تروریستی در سوریه و در راس آنها داعش و جبهه النصره حمایت نمی‌کند و تدابیری را برای تامین امنیت مرزها و کنترل مرزها با سوریه اتخاذ می‌کند.

از نظر کارشناسان، با وجود اینکه رجب طیب اردوغان از قدرت مطلق در ترکیه برخوردار است و پرونده‌های سیاست خارجی را تحت اختیار خود دارد و علی رغم اینکه وی از شدیدترین منتقدان اسد بوده است، اما شرایط در واقعیت تغییر کرده است و ممکن است او مجبور شود تا از شدت لحنش بکاهد یا اجازه دهد تا اظهارات از زبان بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه و دیگر مقامات در دولت مطرح شود.

کارشناسان بر این باورند که اگر ترکیه از شدت موضع خود در قبال اسد بکاهد، می‌تواند در بهبود روابط با روسیه نقش داشته باشد.

این کارشناسان براین باورند که ماموریت مبرمی که اردوغان با آن مواجه است، کاستن هزینه‌های ناشی از درگیری‌ سوریه است، چراکه ترکیه تلاش کرد تا نقشی فراتر از نیروی خود را در سوریه ایفا کند و به دلیل تنش سیاسی در داخل ترکیه، زمان می‌برد تا از سیاستمداران ترکیه‌ای بشنویم که آنها مرتکب اشتباهاتی در حساب و کتاب‌های خود شده‌اند.

آنکارا در مورد گزارش‌های منتشر شده توسط روزنامه الوطن سوریه پیرامون اقدام الجزایر در میانجی‌گری میان ترکیه و سوریه اظهارنظر نکرده است.

تحلیلگران بر این باورند که این گزارش‌ها نشانگر وجود نیت‌هایی پیرامون هماهنگی میان طرف ترکیه‌ای و نظام سوریه است.

تحلیلگران عنوان داشته‌اند، پس از اینکه ترکیه با روسیه و اسرائیل آشتی کرد و با توجه به وجود احتمال آشتی با مصر این مساله دیگر بعید نیست که ترکیه با اسد نیز آشتی کند.

خانم مروه شبنم اوروچ، از نویسندگان روزنامه صباح که حامی دولت ترکیه است، اظهار کرد که آنکارا تلاش می‌کند سیاست‌ خارجی خود را که به انزوایش دامن زد، اصلاح کند و احتمال می‌رود که ترکیه به دلیل خواسته خود جهت جلوگیری از تشکیل منطقه خودگردان کردها در شمال سوریه، دیگر خواهان رفتن بشار اسد از قدرت نشود.

در همین حال، رئیس پارلمان ترکیه نیز از دولت ترکیه خواسته است، همانطور که با روسیه و اسرائیل آشتی کرد ودرصدد است تا با مصر نیز روابط خود را اصلاح کند، در عرصه داخلی کشور نیز اوضاع را اصلاح کرده و برای حل مشکل کردها مذاکره کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین