کد خبر: ۳۸۰۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹

بدشانس‌ترین خودروی ایران کدام است؟

«قصد این مطلب این نیست كه بگوید پراید بهترین است و اتفاقاً در مقایسه با خیلی از خودروهای خارجی بسیار ضعیف‌تر بوده و قطعا دیگر عمرش برای حضور در ایران به پایان رسیده است، اما بهتر آن است كه همه تقصیرها را بر گردن او نیاندازیم.»
آفتاب‌‌نیوز :
 وقتی صحبت از خودروهای داخلی به میان می‌آید، چه صحبت از انتقاد باشد و چه تعریف، همیشه پراید پای ثابت بحث است؛ خودرویی پرحاشیه و پرسروصدا كه می‌توان او را سمبل خیابان‌های كشور دانست؛ خودرویی كه آنقدر تولید شد كه به سختی می‌توان جاده‌ای را بدون آن یافت؛ محصولی پا به سن گذاشته كه مهم‌ترین انتقاد وارده بر آن قدیمی‌بودن تكنولوژی آن است و برخی معتقدند كه جایگزینی برای آن در تولیدات داخلی پیدا نمی‌شود و گرانی ناگهانی‌اش كه قوزی بالای قوز مشتریان خودرو شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، با این وجود این راكب پیر مدافعانی را نیز دارد. قطعات ارزان، مصرف سوخت پایین، خدمات پس از فروش مناسب و استهلاك كم این خودرو، باعث شده است كه پراید در كنار انتقادات فروان وارده طرفدارانی را در سطوح مختلف جامعه داشته باشد. اما پراید را باید بدشانس‌ترین خودرو ایران دانست؛ بدشانس به این دلیل كه این خودرو همیشه صدرنشین همه جداول كشور است.

بر اساس آمار منتشره پراید پرتصادف‌ترین، پرسرقت‌ترین، پرفروش‌ترین، پرتولید‌ترین، پرصادرات‌ترین و مختلف مثبت و منفی دیگری از این دست را از آن خود كرده است. پراید خود هم به طور ذاتی بدشانس است. چند روز پیش بود كه برخورد صاعقه با این خودرو نیز بدشانسی این خودرو پر حرف و حدیث را بار دیگر همچون شخصیت‌های بدشانس كارتونی و این‌بار با موضوعی خاص در میان خبرها نشان داد. ركوردداری پراید از این جهت است كه آمار خانواده پراید در حال حاضر طبق اعلام غیررسمی به رقم باورنكردنی ۵ میلیون دستگاه تردد در

جاده های كشور رسیده است و با بررسی این حجم تردد شاهد آن هستیم كه از هر ۱۴ ایرانی ۱ نفر پراید دارد؛ آماری كه می‌توان بر اساس آن به‌طور تقریبی به این نتیجه رسید كه هر ۲ یا ۳ خانواده ایرانی یك دستگاه پراید دارند و از این حیث شاید بتوان پراید را جزئی از فرهنگ و زندگی ایرانیان دانست.

یكی دیگر از بدشانسی‌های پراید هم وضعیتی است كه در یك دهه گذشته بر اقتصاد و تولید ایران حكمفرما شده كه مشخصاً صنعت خودرو در این بین بیشترین آسیب را دید. یكی از بدشناسی‌های پراید هم همانند دهه‌شصتی‌ها به‌دنیا آمدن در سال‌هایی بود كه زیستن و زندگی در آن سخت بود. كیلویی حساب كردن پراید از طرف رئیس‌جمهور و رشد ناگهانی قیمت آن كه به گفته صاحب‌نظران به‌دلیل سركوب قیمتی در یك دهه گذشته است، مزید بر علت شد تا بر فشارهای اقتصادی بر صنعت نام پراید بازهم بدرخشد.

قیمت این محصول از ۸ میلیون تومان به ۲۰ میلیون رسید و در كنار گرانی نان همه مردم را از این كالا دلخور كرد. خوب یا بد، پراید امروز به بخشی از زندگی ما ایرانیان تبدیل شده است و این نكته را نیز باید در نظر داشت كه همین خودرو پرحاشیه و به گفته برخی بدنام، بیشتر از بدنامی خود سبب اقدامات خیر و مسائل شیرین شده است و چون این مسائل دیگر را همه از یك خودرو انتظار دارند، دیگر نه نیازی به جدول‌سازی دارد و نه كسی بر آن می‌شود كه این موضوعات را بررسی كند.

شاید اگر گروهی هم بررسی كردند كه علاوه بر این موارد منفی چقدر هم آورده‌های مثبت و شیرین برای سواران خود به ارمغان می‌آورد می‌توانستیم پراید را در کنار مهم‌ترین خودروها برای استفاده در عروسی‌ها، جوایز شركت‌ها و مؤسسات، راننده‌های تاكسی، مسافركشان آژانس‌های مسافربری، سفرهای سالم تفریحی و بسیاری از این امور خوب و شیرین قرار دهیم.

بدیهی است آنچه می‌تواند این خودرو را خوب یا بد معرفی كند نحوه استفاده از آن است و اگر راكب بداند كه این محصول، مركبی برای هیجان نیست، شاید بتوان برخی از نکات منفی درباره این خودرو یا اساساً هر خودرو دیگر را زدود. باید این را نیز قبول كرد كه بخش اعظمی از تفكرات منفی ایجادشده در حوزه تصادفات كه نام پراید را در جدول تصادفات صدرنشین كرده است، موضوعی است به نام اشتباهات انسانی كه آن را در صدر جدول پرتصادف‌ترین‌ها قرار داده است.

۵ میلیون یعنی پنج نگرش مختلف رانندگی و به همین تعداد رانندگی مختلف و اگر این را درك كنیم می‌توانیم كمی هم نگاه منفی خود به پراید را با وجود همه انتقاداتی كه وجود دارد مهربانانه كنیم. قصد این مطلب این نیست كه بگوید پراید بهترین است و اتفاقاً در مقایسه با خیلی از خودروهای خارجی بسیار ضعیف‌تر بوده و قطعا دیگر عمرش برای حضور در ایران به پایان رسیده است، اما بهتر آن است كه همه تقصیرها را بر گردن او نیاندازیم.

همه نیك می‌دانیم كه در حوزه‌های اصلی انتقادات وارده بر آن در كنار تقصیرهای خودش در موضوع گرانی دولت، در تصادفات انسان، در ارتقای فنی و ظاهری تحریم‌ها و موارد دیگر پراید زبان‌بسته شریك جرم ویژه‌ای داشته است. هر چه هست، نباید آمار تصادفات بالای این خودرو در جاده‌ها را نادیده گرفت و در كنار آن نیز نمی‌توان بر خطاهای انسانی رانندگان این خودرو چشم‌پوشی كرد. پراید اگر امروز از خطوط تولید خارج شود، یك دهه دیگر در میان ما حضور دارد و همیشه پای پراید در میان است و این ما هستیم كه با طرز استفاده صحیح از آن می‌توانیم آن را به خودرویی كارا برای خود تبدیل كنیم یا مركبی برای ایجاد حادثه!

منبع:‌ آرمان


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین