کد خبر: ۳۸۱۰۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸

نامه 75 شخصیت آمریکایی به اوباما:' آمریکا به ایران نزدیک شود، واشنگتن به رابطه بیشتر با تهران نیاز دارد'

تارنمای آمریکایی پولیتیکو خبر داد که در آستانه 23 تیر و سالگرد تصویب برجام، 75 نفر از سیاستمداران، دیپلماتها، فرماندهان نظامی و دانشگاهیان آمریکا از رئیس جمهوری این کشور خواستند تا روابط نزدیکتری با ایران برقرار کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا ،پولیتیکو شب گذشته خبر داد که این نامه را بیش از 75 چهره مطرح دمکرات و جمهوریخواه امضا کردند و در آن توافق هسته ای را ستوده و از اوباما خواستند تا ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیکتر نماید. گروه 'پروژه ایران' (The Iran Project) که در زمینه بهبود روابط ایران و آمریکا فعالیت می کند بانی نگارش این نامه است. برخی از سناتورهای بازنشسته مانند سناتور تام داشل (دمکرات - ایالت داکوتای جنوبی)، مارک اودال (دمکرات - ایالت کلرادو)، کارل لِوین (دمکرات - ایالت میشیگان)، بِنِت جانستون (دمکرات - ایالت لوئیزیانا) و نانسی کازبام (جمهوریخواه - ایالت کانزاس) به همراه لی هامیلتون نماینده دمکرات پیشین ایالت ایندیانا از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

ژنرال مریل مک پیک فرمانده پیشین نیروی هوایی و لئون کوپر و بِرتون ریکتر برندگان جایزه نوبل نیز این نامه را امضا کرده اند.
بخشی از این نامه بدین شرح است: 'آمریکا باید سیاستهایی را در پیش گیرد که منجر به افزایش احتمال همکاری با ایران منجر شده، رویارویی را کاهش دهد و بر اقدام های ایران در منطقه تاثیر گذارد. به دلیل بلاتکلیفی سیاسی سال پیش رو در هر دو کشور، فرصتهای سنجش آمادگی ایران برای همکاری مستقیم با آمریکا محدود است ولی ارتباط با ایران باید از جمله اهداف درازمدت دولت آمریکا باشد.'

امضاکنندگان، طرحی سه ماده ای را برای تشکیل 'ساختار نظام مند' در ارتباطات فعلی ایران و آمریکا مطرح کردند. 'امکان ارتباط فوری' میان دو دولت برای پرهیز از سوء تفاهم و تشدید مناقشات و برقراری 'مجرای مستقیم و دائمی دوجانبه' میان وزارت خزانه داری آمریکا و بانک مرکزی ایران به منظور بررسی مشکلات پیرامون برداشته شدن تحریم ها از جمله این پیشنهادها است.
پولیتیکو نوشت : امضاکنندگان نامه از رئیس جمهوری آمریکا درخواست نکردند که روابط دوجانبه را از سر گیرد، اما اوباما ترغیب شده تا 'مجرای دیپلماتیک مستقیم در سطح معاونت' را برقرار کند تا رئیس جمهوری آتی بتواند بدون نیاز به دیدارهای ظریف و کری، بر ایران اعمال نفوذ نماید.

امضاکنندگان نامه مدعی شدند:اگر آمریکا از ایران دوری جوید، منافع واشنگتن در خاورمیانه به خطر می افتد و ممکن است که مناقشات علنی آمریکا در منطقه افزایش یابد. چالش ناشی از تعلل ایران برای مذاکره با آمریکا در موضوع هایی فراتر از توافق هسته ای نیز مطرح است و از رئیس جمهوری آمریکا می خواهیم تا هرگونه بهبود روابط با ایران را در کنار اطمینان بخشی آمریکا به اسرائیل و کشورهای خلیج فارس که متحدین آن در منطقه هستند، دنبال کند.
در نهایت نویسندگان نامه معتقدند : به سود آمریکا است تا در مورد موضوع های مورد علاقه طرفین همکاری نزدیکتری با ایران داشته باشد. ' با وجود تمامی مخاطرات، آمریکا به رابطه بیشتر و نه کمتر با ایران نیاز دارد.'
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
1
5 ماه طلایی و....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین