کد خبر: ۳۸۱۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

تمدید یکی از بخش‌های جشنواره‌ی عروسکی دانشجویان،ساخت فیلم مستند بدون تیتر، آخرین فروش زاپاس و احکام مدیران اجرایی جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران از جمله اخبار دریافتی سینما و تئاتر است.
آفتاب‌‌نیوز : بخش مسابقه نمایشنامه نویسی "جایزه استاد جواد ذوالفقاری" تا پایان مرداد ماه 1395 پذیرای نمایشنامه‌های عروسکی دانشجویان خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویی ، این بخش که با هدف حمایت از دانشجویانی که در عرصه نمایشنامه نویسی عروسکی قلم می‌زنند و حمایت از تولید نمایشنامه با موضوعات ذکر شده در این فراخوان شکل گرفته است.

مطابق فراخوان تمامی متون ارسال شده به بخش‌های مختلف جشنواره نیز علاوه بر متون ارسال شده برای این بخش مورد داوری قرار خواهند گرفت.

در این بخش صرفا نمایشنامه‌های عروسکی ایرانی که تا کنون در هیچ مسابقه نمایشنامه‌نویسی حائز رتبه نشده و به چاپ نرسیده باشند مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.

چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویی با دبیری محمد تقی پور از 11 تا 17 آذرماه 95  در تهران برگزار می‌شود.

فیلم مستند " بدون تیتر " ساخته شد

فیلم مستند " بدون تیتر " به کارگردانی امیرحسین محمدخانی  و تهیه‌کنندگی گروه هنری کژو راست ساخته شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گروه، مستند " بدون تیتر " در ارتباط با شخصیت مستقل اثر هنری پس از خلق آن، جدا از شخصیت اجتماعی  و هنری هنرمند است.

در این  فیلم هنرمندانی همچون مهدی احمدی،مهناز اخلاقی،عبدی اسبقی ، هادی جمالی ، جمشید حقیقت شناس ، کامبیز درم بخش ، حسین علی ذابحی، علیرضا سعادتمند ، همایون سلیمی ، بهزاد شیشه‌گران ، محمد هادی فدوی ، مهرداد محبعلی ، احمد مرشدلو ، بهمن نیکو ، احمد وکیلی و...در ارتباط با این موضوع نظرات خود را بیان می‌کنند.

دیگر عوامل تولید این فیلم عبارتست از  : تصویر : حسن مطهری ، تدوین :علی قاسمی صدا: امیر مهدی خلیلی

فیلم مستند " بدون تیتر " در جریان برگزاری نمایشگاه نقاشی سی  در سی  در گالری باغ موزه هنر ایرانی به نمایش در خواهد آمد.

نمایشگاه نقاشی سی در سی به همت گروه هنری کژو راست  ، ٢٥ تیر ماه٩٥ از ساعت 17 تا ‏‏21 افتتاح می‌شود  و تا 7 مرداد ماه به کار خود ادامه می‌دهد.

علاقمندان می‌توانند همه روزه در نگارخانه پردیس باغ موزه ‏هنر ایرانی از ساعت 10 صبح تا 10 شب به نشانی میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیگ)، ‏‏خیابان دکتر حسابی، شماره‌ 30 از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

فروش کمدی اجتماعی «زاپاس»به مرز نیم میلیارد رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پروژه، فروش فیلم سینمایی «زاپاس» در 12 روزی که از اکران آن در 51 سینمای کشور می‌گذرد، از 450 میلیون تومان عبور کرد.حدود صد میلیون از این فروش سهم شهرستان‌هاست.

فیلم سینمایی «زاپاس» به نویسندگی و کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی سیدامیر پروین حسینی،در جشنواره فجر 35 توانست در میان بهترین فیلمها از نگاه مردمی قرار گیرد.ضمن اینکه شبنم مقدمی برای بازی در زاپاس از این جشنواره برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و ایمان امیدواری نامزد دریافت سیمرغ بهترین طراحی چهره بود.

امیر جعفری، ریما رامین فر، جواد عزتی، الناز حبیبی، احمد مهران فر، شبنم مقدمی، نرگس رمضانی همراه با هنرمند خردسال ماهان نصیری بازیگران اصلی فیلم جدید نیک نژاد بوده اند.«زاپاس» یک کمدی اجتماعی است که داستان یک تیم فوتبال دسته سومی را روایت می‌کند.این تیم  به دسته دوم صعود می‌کند وسعید در بازی آخر دچار مصدومیت تاندون پا می‌شود و سلامتی‌اش به خطر می افتد و همین اتفاق،دستمایه وقوع ماجراهای جالبی می شود که زندگی او و اطرافیانش را دستخوش تغییراتی می کند.

همچنین طبق اعلام موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز، دفتر استان به عنوان متولی سینماهای حوزه هنری خوزستان، فیلم سینمایی «زاپاس» از امروز در سینما اکسین اهواز روی پرده می‌رود.

احکام مدیران اجرایی سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران صادر شد

فرید فرخنده کیش دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران طی احکامی مدیران اجرایی این دوره جشنواره را منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش و مدیریت علی‌رضا کریمی صارمی از تاریخ 18 تا 24 آبان ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

بر همین اساس فرید فرخنده کیش طی احکامی 9 تن از مدیران اجرایی این دوره جشنواره را به شرح زیر منصوب کرد: سید جواد میر هاشمی به‌عنوان مدیر بخش جنبی سینمای اقتباسی «سینما و کتاب» و نمایشگاه بزرگ کتاب‌های هنری، محمدحسین تمجیدی به‌عنوان مدیر بخش جنبی «کنفرانس فیلم کوتاه»، سهیلا عسکری به‌عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره، آرش رصافی به‌عنوان مشاور دبیر در امور پشتیبانی فنی و تصویری، امیر لطفیان به‌عنوان مدیر برنامه‌ریزی نمایش، سعید توکلیان به‌عنوان مدیر کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، حسن دزواره به‌عنوان مدیر بخش بین‌الملل، مهدی آفریده به‌عنوان مدیر مالی و اقتصادی و محمد آفریده به‌عنوان مشاور دبیر جشنواره.

«تجربه های اخیر» در دراما روی صحنه می‌رود

نمایش «تجربه های اخیر» به کارگردانی سارا رهبری نیا از 19 تیرماه تا 2 مردادماه هر روز ساعت 18:45 در تماشاخانه دراما روی صحنه می‌رود.

امیررضا کوهستانی نویسندگی این نمایش را برعهده دارد. زهرا فرمند و پوریا فردرو دستیار کارگردان و مهسا حدادی منشی صحنه «تجربه های اخیر» است.

بهناز میربها، رمضان نقدی فر، هانیه مهری، ویدا سادات یزدی، پوریا فردرو و مریم طاهری از بازیگران این نمایش هستند.

پاتوق فیلم کوتاه فعالیت خود را آغاز کرد

پاتوق فیلم کوتاه «سینما آینده» روز گذشته با برگزاری نخستین برنامه نمایش فیلم فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، روز گذشته 21 تیرماه نخستین برنامه نمایش پاتوق فیلم کوتاه «سینما آینده» با حضور حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، محمد آفریده، سعید توکلیان، محمدحسین تمجیدی، علیرضا کریمی صارمی، آرش رصافی، محمدرضا بهشتی منفرد و دیگر معاونین و مدیران انجمن سینمای جوانان ایران و جمعی از فیلم‌سازان و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه برگزار شد.

در جریان این پاتوق ابتدا فیلم‌های کوتاه «زالزالک» به کارگردانی ایرج محمد رزینی، «روز زوج» به کارگردانی هادی معصوم دوست، «آغی» به کارگردانی یوسف کارگر، «یک آن» به کارگردانی نقی نعمتی و «کارگردان جاده» به کارگردانی جوهو کاوسمانن نشست صمیمانه‌ای بین فیلم‌سازان و مدیران حاضر در این رویداد برگزار شد.

پاتوق فیلم کوتاه «سینما آینده» باهدف برقراری ارتباط فیلم‌سازان و مخاطبان فیلم کوتاه و ایجاد فضای تبادل‌نظر بین ایشان و همچنین برقراری ارتباط رودرروی مدیران و فیلم‌سازان توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری پردیس سینمایی چارسو، گروه هنر و تجربه، موسسه خانه کتاب و تیوال هر دوشنبه در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

مشارکت در تولید فیلم‌های مستند و انیمیشن با موضوع شهر تهران

در جلسه‌ای که عصر دیروز (دوشنبه 21 تیرماه 1395) با حضور مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مؤسسه تصویر شهر برگزار شد، مشارکت در تولید فیلم‌های مستند و انیمیشن مرتبط با شهر تهران و همکاری در برپایی جشنواره‌های سینماحقیقت و شهر، مورد بحث و توافق قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در این جلسه که با حضور سیّدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد (مدیرعامل مرکز)، سیّدعلی احمدی (مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر)، مرتضی رزاق‌کریمی (قائم مقام و معاون فرهنگی مرکز)، علیرضا قاسم‌خان (معاون پژوهشی مرکز) و رضا اصلاح (مدیر تولید مؤسسه) در این «مرکز» برگزار شد، طرفین به تبیین راهکارهای حداکثری برای مشارکت فیمابین در تولید آثار مرتبط با شهر تهران پرداختند.

در این نشست، طرفین توافق کردند که مجموعه تولیدات مستند و انیمیشن با موضوعات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، زیست محیطی، معماری و... شهر تهران را بعنوان فعالیت مشترک مورد حمایت قرار دهند.

ضمن اینکه مقرر شد تا مرکز گسترش پروژه‌های مصوب شهری خود با موضوع شهر تهران را برای همکاری مشترک به مؤسسه تصویر شهر معرفی کند. البته این نوع همکاری صرفاً جنبه مالی نداشته و به لحاظ فکری و محتوایی و پشتیبانی علمی و پژوهشی نیز مورد توجه خواهد بود.

لازم به ذکر است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مدتی قبل، همکاری در تولید فیلم‌های مستند شهری را با مشارکت مؤسسه تصویر شهر آغاز کرده که فیلم مستند «خیابان مولوی» به کارگردانی «شهرام میراب‌اقدم» بعنوان اولین محصول مشترک دو مجموعه به تصویب رسیده و هم اینک در مرحله تصویربرداری است.

 همکاری مشترک در برگزاری جشنواره‌های «سینماحقیقت» و «شهر» نیز از دیگر محورهای مورد بحث و توافق این نشست بود.

حمید رضا نعیمی و فرهاد تجویدی به جمع مدرسان مدرسه تئاتر پیوستند

مدرسه تئاتر پنجمین جشنواره تئاتر شهر با پیوستن حمید رضا نعیمی و فرهاد تجویدی دو کارگاه نمایشنامه نویسی و بازیگری برگزار می‌کند.

مدرسه تئاتر که از سال گذشته کار خود را در قالب جشنواره تئاتر شهر و با هدف آموزش هنرجویان و هنرمندان جوان تئاتر در زمینه‌های مختلف هنر تئاتر آغاز کرده است در دور دوم برگزاری خود کارگاه آموزشی بازیگری و نمایشنامه‌نویسی با حضور دو مدرس تئاتر را برگزار می‌کند.

حمید رضا نعیمی نویسنده،کارگردان و بازیگر کشور که آثار ماندگاری را در زمینه نمایشنامه دارد در این مدرسه فنون نمایشنامه نویسی را آموزش خواهد داد.

فرهاد تجویدی بازیگر و کارگردان تئاتر نیز که چندین دوره متوالی به عنوان کارگردان با این جشنواره همراهی کرده و با حضور هنرجویان جوان بازیگری آثار قابل توجهی را روی صحنه برده است این بار با پیوستن به مدرسه تئاتر شیوه بازیگری خود را در اختیار هنرجویان و علاقه مندان بازیگری قرار می‌دهد.

تا کنون مدرسه تئاتر ثبت نام دو کارگاه نمایشنامه نویسی با حضور محمد چرمشیر و تئاتر برای کودک و نوجوان را با حضور مریم کاظمی را آغاز کرده که به زودی جدول زمان‌بندی هر کارگاه اعلام می‌شود.

علاقه مندان به ثبت نام در این دوره‌های آموزشی می توانند با دبیرخانه جشنواره به آدرس بلوار کشاورز ، نبش خیابان دائمی ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، طبقه 9 مراجعه کنند.

معرفی دوازده گروه نمایشی کانون های فعال تئاتر برای مرحله بازبینی

دبیرخانه پنجمین جشنواره تئاتر شهر با توجه به اهداف جشنواره مبنی بر حمایت از گروه های فعال فرهنگسرا ها و کانون‌های تئاتر 12 اثر را با نظر شورای انتخاب به مرحله بازبینی جشنواره معرفی کرد.

در این فهرست 10 نمایش صحنه‌ای به شرح زیر اعلام شده‌اند:

"اسماعیل" نوشته سید رضا خاتمی و کارگردانی هما شیرازی

"پاداش جنگ" نوشته سام نامی و کارگردانی کتایون کارایی

"غم فراق" نوشته و کارگردانی حامد ادوای

"سکوت با طعم اکالیپتوس" نوشته و کارگردانی محمد قاسمی

"مرگ آسید کاظم" نوشته احسان بدخشان و کارگردانی محمد محقق منتظری

"ماه منظر" نوشته امیر دژاکام و کارگردانی محمد امیری آتشگاه

"تیغ کهنه" نوشته محمد امیر یاراحمدی و کارگردانی کورش حیدری

"صد" نوشته کیمیا کاظمی و کارگردانی پوریا رحیمی سام

"پدر ، دروغ، اعدام" نوشته و کارگردانی علی اولیایی نژاد

"وقف ماهی" نوشته و کارگردانی سهیل قناعتی

در بخش خیابانی نیز دو نمایش زیر برای حضور در مرحله بازبینی معرفی شده‌اند:

"قمر در عقرب" نوشته و کارگردانی محمدحسین یکتا عربانی

"شاهزاده کوچولو" نوشته و کارگردانی آرمین ریاضی/

داریوش ارجمند زنگ «کارت دعوتی برای افتتاحیه من» را به صدا درمی‌آورد

داریوش ارجمند زنگ افتتاح نمایش «کارت دعوتی برای افتتاحیه من» را در تماشاخانه همای سعادت به صدا درمی‌آورد.

به گزارش روابط عمومی نمایش، نمایش «کارت دعوتی برای افتتاحیه من» با طراحی و کارگردانی نوید فرحمرزی جمعه 25 تیر با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در تماشاخانه همای سعادت روی صحنه می‌رود و از 26 اجرای عمومی خود را در تماشاخانه همای سعادت آغاز می‌کند.

سیر داستانی این نمایش  متأثر از  شعر حضرت حافظ (در اندرون من خسته‌دل ندانم کیست / که من خوشم و او در فغان و در غوغاست) است.

«کارت دعوتی برای افتتاحیه من» قصه زندگی هنرمندی است که نقاشی‌هایش پس از مرگ او به نمایش گذاشته می‌شود و روحش در مراسم افتتاحیه جاری است، البته نقاشی نیمه‌تمامی هم دارد که در همان مراسم افتتاحیه تکمیلش می‌کند.

این نمایش هر شب ساعت 20 با بازی نوید فرحمرزی، امیر طهرانی و ماهان ابراهیم‌زاده در تماشاخانه همای سعادت واقع در شهر زیبا، خیابان آیت‌الله کاشانی، زیر پل شهید باکری، جنب بانک پارسیان ، پلاک 261، طبقه چهار، واحد 5 روی صحنه می‌رود.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به کارن همایونفر آهنگساز، فرشید حاجیان دستیار کارگردان، محسن زنجانی صحنه‌پرداز، مسعود غنی‌آبادی چهره‌پرداز، فتانه باغستانی دوخت لباس و ترمه فرح مرزی نقاشی بوم، ساخت فیلم حسین اندرزپور، هما قره داغی تدوین ، پوریا مظفریان عکس، گفتار و ساخت آنونس، علی کشاورز پوستر و بروشور، حامد فرحمرزی چاپ ، مریم رودبارانی مشاور رسانه ای و مطهره کشاورز روابط عمومی اشاره کرد.

مستاجر به حافظ رفت

نمایش «مستأجر» به نویسندگی و کارگردانی ستاره امینیان 21 تیر ماه با حضور «جمل ابوشو»، رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران وجمعی از هنرمندان عرصه تئاتر و اصحاب رسانه اجراهای خود را در تالار حافظ آغاز کرد.
به گزارش روابط‌عمومی گروه، شب پیش، بیست‌ویکم تیرماه،«جمل ابوشو»، رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در مراسم گشایش نمایش «مستاجر» به نویسندگی و
کارگردانی ستاره امینیان و تهیه‌کنندگی نورالدین حیدری‌ماهر حضور پیدا کرد و روبان افتتاح این اثر نمایشی را بُرش زد.
پیش از آغاز این مراسم، ستاره امینیان به رسم مهمان‌نوازی از مهمانان فرانسوی نخستین اجرای نمایش با زبان فرانسه به جمعیت حاضر در لابی تالار
خیرمقدم گفت و در ادامه، سخنرانی کوتاهش را با بیان جمله‌هایی از آلبرکامو شروع کرد که البته حرف‌های او بلافاصله توسط خودش به فارسی ترجمه
شد:«در همه شرایط، چه گمنام و چه موقتاً مشهور، چه در زنجیر استبداد و چه آزاد، نویسنده می‌تواند در جامعه‌یی که زندگی می‌کند، راه خود را پیدا
بکند، و دو وظیفه در این شغل به گردن اوست؛ خدمت به آزادی و خدمت به حقیقت».
امینیان همچنین درباره چگونگی شکل‌گیری نمایش و انتخاب متن صحبت کرد و گفت:«غیر از دلایل شخصی، من در فضای این رمان یک نزدیکی با حرف‌های کامو
می‌دیدم. در واقع آلبر کامو بر ضرورت آزادی تاکید می‌کند. بنابراین «رولان توپور» می‌خواهد در رمان خود نشان بدهد چگونه در نبود آزادی و زیر سوال رفتن اراده، این وضعیت هست که قهرمان داستان می‌شود، نه شخصیت‌های آن، و سرنوشتی برای شخصیت‌ها رقم می‌زند که نامی ندارد جز جنون».
رایزن فرهنگی فرانسه نیز در آغاز این مراسم ضمن تشکر از کارگردان نمایش،گفت:«باعث افتخار من است که اینجا در خدمت شما هستم. سفارت فرانسه
تصمیم گرفت این نمایشنامه را حمایت بکند، ابتدا به این دلیل که به استعداد خانم امینیان اعتماد داشتیم. علاوه بر این، نمایش مستاجر اثر رولان توپور، نویسنده بزرگ فرانسوی، است. همچنین باید یادی بکنم از خانم «اِمِل مورِل»، وابسته فرهنگی، با توجه به تمام خدمت‌هایی که ارائه دادند».
جمل ابوشو در ادامه با اشاره به جوان‌بودن کارگردان نمایش،گفت:«اصطلاحی در زبان فرانسه هست که برگرفته از ادبیات تئاتری است که می‌گوید استعداد
ربطی به تعداد سال‌های کار و فعالیت ندارد و در واقع مصداق بارز این نمایش است».
این رایزن فرهنگی پس از تماشای نمایش نیز نظرش را چنین بیان کرد:«نمایشنامه را به خاطر کیفیت بالای متن خیلی دوست داشتم. بازی بازیگران، میزانسن و طراحی صحنه خیلی پیوند خوب و درستی با هم داشتند و قدرت دراماتیک و نمایشی خاصی به نمایشنامه بخشیده بودند. سیر نزولی اتفاق‌ها تا نقطه پایانی اجرا و متن بسیار خوب با یکدیگر تلفیق و هماهنگ شده بود. دغدغه‌های مطرح‌شده در متن خیلی جهانی و مدرن هستند و کمی از نگاه سارتر را هم در آن پیدا می‌کنید.»
او اجرای این نمایش را در فرانسه و برای مخاطبان فرانسوی نیز امکان‌پذیر و جذاب دانست.
در شب نخست اجرای نمایش «مستاجر»، علاوه بر رایزن فرهنگی سفارت فرانسه، جمعی از هنرمندان، اصحاب رسانه و عکاسان حضور داشتند که از آن
میان می‌توان به پروفسور احمد کامیابی‌مسک، دکتر محمدرضا خاکی، رضا کیانیان، رضا سرور، رضا ثروتی، نازنین سهامی‌زاده،کتایون جهانگیری، سمیه
زارعی و رضا کمالی اشاره کرد.
امینیان نمایشنامه «مستأجر» را بر اساس رمانی به همین نام اثر نویسنده فرانسوی «رولان توپور» و «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی نوشته است.
مرتضی اسماعیل‌کاشی، افشین غفاریان، سارا علیا، منا شریفی، سمیرا طلوعی، برنا اعتمادی، سعید اویسی و رحیم نوروزی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین