کد خبر: ۳۸۱۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷

جوجه اردک‌ها هم افکار انتزاعی دارند!

دانشمندان دانشگاه آکسفورد نشان داده‌اند که جوجه اردک‌های تازه متولد شده می‌توانند مفاهیم "مشابه" و "متفاوت" را درک کنند و این کار را از کودک انسان سریعتر انجام می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ساینس‌دیلی، این نخستین بار است که توانایی یک موجود غیرانسان در یادگیری تمایز قائل شدن بین مفاهیم رابطه‌ای انتزاعی بدون هیچ گونه آموزش اولیه‌ به نمایش در آمده است.

جوجه اردک‌ها و سایر حیوانات جوان معمولا طی نوعی یادگیری موسوم به نقش‌پذیری یاد می‌گیرند که مادر خود را شناخته و دنبال او راه بیفتند. این توانایی ۱۵ دقیقه پس از تولد رخ می‌دهد.

نقش‌پذیری یک شکل نیرومند از یادگیری است که به جوجه‌اردک‌ها اجازه می‌دهد هر گونه جسم متحرک را دنبال کنند.

در این تحقیق که در مجله ساینس منتشر شده، محققان چند جفت اجسامی را که با یکدیگر از نظر شکل و رنگ متفاوت یا مشابه بودند و در یک مسیر خاص حرکت می‌کردند، به جوجه اردک‌های تازه متولد شده نشان دادند. آن‌ها ابتدا بدون اینکه تمایل آن‌ها بین این مجموعه اجسام سنجیده شود، از این اجسام متحرک نقش‌پذیری کردند.



در آزمایشات انتخابی بعدی، این جوجه‌ها اجازه یافتند جفت‌های دارای شکل یا نقش خاصی را دنبال کنند که تا پیش از آن ندیده بودند. برای مثال، اگر آن‌ها ابتدا یک جفت جسم کروی را دیده بودند، در این آزمایشات باید بین یک جفت هرم (مشابه) یا جفت اجسام مکعب و مکعب مستطیل (متفاوت) انتخاب می‌کردند.

اگر این پرندگان ارتباط بین اعضای جفت متحرک اولیه را یاد گرفته بودند، باید جفتی را دنبال می‌کردند که رابطه مشابه (شبیه یا متفاوت) را با آن‌ها داشتند، حتی اگر قبلا این اجسام را ندیده بودند.

جوجه اردک‌ها در این آزمایش، جفت هرم‌ها را دنبال کردند که رابطه مشابهی با دو جسم اول کروی داشتند. دقت این موجودات بسیار بالا بود و توانستند مفهوم مساوی و متفاوت را زود یاد بگیرند.

کشف یادگیری مفهوم رابطه‌ای در موجودات تازه متولد شده نشان می‌دهد که این قابلیت آنچنان که پیشتر تصور می‌شد، نادر و مشکل نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین