کد خبر: ۳۸۱۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

فرودگاه طلسم شده

فرودگاه کلاله در شرق گلستان، افزون بر40 سال قبل تاسیس و بعد از انقلاب بامیلیاردها ریال هزینه بازسازی و برای پروازهای مسافربری تجهیز شده و با وجود پیگیری های صورت گرفته، به جز چند انجام پرواز انگشت شمار، سال ها راکد مانده و عنوان فرودگاه طلسم شده را یدک می کشد.
آفتاب‌‌نیوز :
فرودگاه کلاله در شرق استان گلستان با افزون بر 40 سال قدمت به منظور استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی، در سه کیلومتری شمال غربی شهر کلاله تاسیس شد. 

این فرودگاه تا سال 1384 به وسیله هیات امنا اداره می شد و هیات مذکور درمیان موافقت ها و مخالفت هایی که وجود داشت، در سال 1374 اقدام به برقراری پرواز بین تهران - کلاله به وسیله شرکت هواپیمایی صها با هواپیماهای «چارتر» فوکر27 نمود که عمر این پروازها دیری نپایید و به خاطر مشکلات فنی و مالی تعطیل شد. 

شرایط مناسب فرودگاه و امکانات نسبی که از آنها برخوردار بود، مسئولان و مقامات ارشد فرودگاه های کشور را ترغیب به تحویل فرودگاه از هیات امنا کرد و در اوایل سال 1384 فرودگاه کلاله به صورت رسمی تحویل شرکت فرودگاه های کشور شد و از آن تاریخ به بعد اقدامات اساسی و پایدار برای توسعه، تکمیل و راه اندازی فرودگاه انجام گرفت. 

با توجه به پیگیری ها و کوشش های صورت گرفته، بخش های مختلف فرودگاه آماده بهره برداری و در 11 اردیبهشت1391 با حضور رئیس جمهوری وقت و وزیر راه و شهرسازی رسما افتتاح شد، اما با وجود افتتاح این فرودگاه در چهار سال گذشته و آماده بودن آن از نظر امکانات فنی و تجهیزاتی برای نشست وبرخاست هواپیماهای مسافربری، قول ها و وعده های مسئولان برای فعال شدن این فرودگاه تاکنون عملی نشده است. 

رئیس فرودگاه کلاله با بیان اینکه تمام امکانات فنی و تجهیزاتی در این فرودگاه برای نشست وبرخاست هواپیماهای « فوکر» وجود دارد، اظهار کرد: هم اکنون تمام بخش های فرودگاه شامل برج مراقبت، ایکس ری، گیت وی، تسمه نقاله، کانتر پذیرش مسافر، سالن انتظار، تکنیکال بلاک، باند اپرون، باند تاکسی وی، آشیانه هواپیما، ترمینال و ساختمان نیرو های نظامی انتظامی و امنیتی، تکمیل، تجهیز و عملیاتی شده است. 

عبدالخلیل صادقی افزود: طول باند فرودگاه کلاله دو هزار و 260 متر و عرض آن 45 متر است و 100 درصد برای استفاده مسافران آماده است و قابلیت پذیرش هواپیمای فوکر 100، 50، 140 را نیز دارد. 

فرماندار کلاله نیز با بیان اینکه برای آماده کردن این پروژه و راه اندازی آن بیش از 40 میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: عدم استفاده از ظرفیت اقتصادی واجتماعی این فرودگاه در شرق گلستان، باعث هدررفت منابع ملی و همچنین از بین رفتن فرصت های اقتصادی در این منطقه از این استان می شود. 

نصرت برزگر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فرودگاه کلاله تاکنون دو مرحله پروازکوتاه مدت داشته که هر بار، پس از مدتی تعطیل شده اند. 

وی یادآوردشد: نحستین مرحله پرواز از چهارم تیر تا هشتم مرداد 91 و دومین مرحله پرواز نیز از نهم فروردین تا هفدهم خرداد 92صورت گرفت و پس از آن تعطیل شده است . 

فرماندارکلاله با اشاره به عدم توفیق برای برقراری پروازهای رفت و برگشت هواپیماهای مسافربری بین تهران - کلاله و سایر مسیرها، گفت: زمانبندی نامناسب تعیین شده از سوی شرکت های متقاضی پرواز، مورد اقبال مسافران شرق گلستان قرار نمی گرفت. 

نصرت برزگر، کمبود مسافر برای هواپیماهای مسافربری خط مذکور را رد کرد و افزود: در صورت نیل به تفاهم برای تعیین زمانبندی مناسب پروازها، مسافر به میزان کافی برای بهره گیری از پروازها وجود دارد و نگاه ما فعلا برای هرپرواز بین 50 الی60مسافر است که این میزان به مرور افزایش خواهد یافت. 

فرماندار کلاله تاکید کرد: برای آماده کردن فنی وتجهیزاتی این فرودگاه و راه اندازی آن بیش از 40 میلیارد ریال هزینه شده است و 100 درصد برای پروازهای مسافربری آماده است و قابلیت پذیرش هواپیمای فوکر 100، 50، 140 را نیز دارد. 

وی راه اندازی فرودگاه کلاله را برای توسعه شرق استان گلستان با 7 شهرستان وافزون بر800هزار نفر جمعیت، ظرفیتی فوق العاده توصیف کرد. 

برزگر با تشریح ظرفیت ها و توانمندی های شهرستان کلاله تصریح کرد: برخی ناهماهنگی ها، بی توجهی ها و بدقولی ها از سوی برخی شرکت های دولتی ونیمه دولتی که حتی قراردادهای امضا شده طرفین را بی ارزش شمرده و به تعهدات خودعمل نکردند، عملیات پرواز هواپیما از این فرودگاه را عملا ماه ها و سال ها به تاخیر انداخته است. 

برزگر تصریح کرد: برای بهره برداری از فرودگاه کلاله علاوه برسرمایه گذاری هایی که در زمان رژیم گذشته صرف شده بود، در سال های گذشته نیز برای تجهیز و تامین امکانات این فرودگاه ازمحل اعتبارات شرکت فرودگاه های کشور و استان میلیاردها ریال هزینه شد. 

فرماندار کلاله گفت: با وجود افتتاح این فرودگاه به صورت رسمی، با انجام نشدن پرواز و تعطیلی فرودگاه، میلیاردها ریال هزینه ای که برای تکمیل و تجهیز بخش های فنی و پروازی فرودگاه صرف شده بلااستفاده مانده و تداوم این روند، به هیچ وجه به صلاح نیست. 

وی تصریح کرد: لازم است مسئولان و دست اندرکاران صنعت هواپیمایی کشور برای راه اندازی وبهره برداری از فرودگاهی که ازهر نظر آماده ارائه خدمات است، تسریع نمایند. 

وی افزود: فرودگاه ها از با ارزش ترین زیرساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند که به جهت بهره مندی از پتانسیل های گوناگون در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی ایفا میکنند. 

فرماندار کلاله تاکید کرد: فرودگاه کلاله با حدود نیم قرن سابقه از ظرفیت ها واستاندارد های لازم برای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعت، توریسم، فرهنگ، آموزش وپرورش، بهداشت ودرمان در شرق استان گلستان برخوردار است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین