کد خبر: ۳۸۲۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۲۱

درخواست بازجویی از اسد توسط جانشین مهلیس

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش  خبرگزاري آسوشيتدپرس، سرژ برامرتز دادستان بلژيكي كه معاون دادستان در دادگاه جنايي بين‌المللي است، مسووليت رياست تيم تحقيق سازمان ملل را در ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان از دتلف مهليس كه ماه گذشته اين پست را تحويل داد، بر عهده گرفت.

برامرتز در بدو ورودش اظهار داشت: من واقعا از انتظارات خانواده‌هاي قربانيان و مردم لبنان و جامعه‌ي بين‌المللي آگاهم و تمام تلاشم را براي برآورده كردن اين انتظارات به انجام مي‌رسانم.
برامرتز با قدرداني از مهليس اظهار داشت:‌ اين كميسيون به انجام وظايفش با استقلال كامل و بي‌طرفي ادامه مي‌دهد.

برامرتز اظهار داشت: اولويت اول اين كميسيون همكاري فني با تحقيقات لبنان در يك سري بمب‌گذاري‌هايي است كه از اكتبر سال 2004 و تلاش براي ترور مروان حماده، وزير اقتصاد لبنان آغاز و تا ماه گذشته با ترور جبران تويني، مدير مسوول روزنامه‌ي النهار ادامه يافته است.

رييس جديد تيم تحقيق سازمان ملل اظهار داشت: اين كميسيون هم چنين تمام امكانات را براي حمايت از مقامات قضايي لبنان در روشن شدن حملات تروريستي ديگر كه پس از اكتبر سال 2004 در اين كشور به انجام رسيده، به كار مي‌بندد.

به نظر مي‌رسد اولين چالش برامرتز دستيابي به همكاري كامل سوريه باشد. با اين كه دولت سوريه متعهد شده تا با اين كميسيون همكاري كامل كند، شوراي امنيت سازمان ملل دو بار اعلام كرد، اين كشور در همكاري كامل با كميسون تحقيق سازمان ملل ناكام بوده است.

اين كميسيون گفت‌وگو با بشار اسد رييس جمهور سوريه و فاروق الشرع وزير امور خارجه‌ي اين كشور را خواستار شده است. پاسخ سوريه هنوز در اين خصوص مشخص نشده  اما اسد درخواست اوليه براي گفت‌وگوي اين تيم با وي را رد كرده است.

از سوي ديگر، خبرگزاري فرانسه به نقل از كوفي عنان دبير كل سازمان ملل اعلام كرد، مقامات سوريه توافق كرده‌اند تا با تيم تحقيق سازمان ملل همكاري كامل داشته باشند.

عنان به خبرنگاران گفت: الشرع دو روز پيش به من زنگ زد و مرا مطمئن ساخت كه دولت او قصد دارد تا با دادستان جديد تيم تحقيق همكاري كامل داشته باشد. عنان افزود: من از آنها خواستم تا بدون هيچ گونه خودداري با تيم تحقيق همكاري كنند و آنها به من اين تضمين را دادند. عنان در پاسخ به اين سوال كه آيا برامرتز مي‌خواهد از اسد بازجويي كند، گفت: من قصد دارم كارهاي برامرتز را به خود او واگذار كنم.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین