کد خبر: ۳۸۲۵۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲

بزرگترین نقشه سه بعدی جهان از ۱.۲ میلیون کهکشان هستی

دانشمندان بعد از ۱۰ سال تحقیق موفق شده‌اند یک نقشه سه بعدی از ۱.۲ میلیون کهکشان هستی را تهیه کنند. این نقشه‌ در نوع خود بزرگترین نقشه تهیه شده در جهان است که به دانشمندان برای بررسی دقیق‌تر انرژی تاریک کمک می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : چیزی نزدیک به 68% از جهان هستی را انرژی تاریک تشکیل داده است که  ظاهراً این نیروی اسرارآمیز، عامل اصلی انبساط عالم به شمار می رود. 27% دیگر را نیز ماده تاریک تشکیل می دهد.

حالا  نقشه سه بعدی تهیه شده توسط دانشمندان، گسترش هستی را به مرور زمان محاسبه می کند؛ البته با در نظر داشتن این نظریه که انرژی تاریک در افزایش اندازه ی هستی نقش دارد.

صدها دانشمند از پروژه ی BOSS، برای تشکیل این نقشه همکاری کرده اند. Baryon Oscillation Spectroscopic Survey یا به اختصار BOSS، بخشی از برنامه ی اسلون دیجیتال پیمایش آسمان ۳ است که گسترش هستی به مرور زمان را اندازه گیری می کند. نقشه ی کامل، به اندازه ی ۶۵۰ مکعب میلیارد سال نوری گسترش یافته که تقریبا، یک چهارم آسمان را تشکیل می دهد.

بزرگترین نقشه سه بعدی جهان از ۱.۲ میلیون کهکشان هستی

به عنوان نمونه این تصویر  بخشی از این نقشه را نشان می دهد که هر نقطه روی آن یک کهکشان است. این تصویر تنها یک بیستم آسمان، معادل ۶ میلیارد سال نوری را پوشش داده و رنگ ها در واقع بیانگر فاصله کهکشان ها از زمین هستند. نقطه های زرد رنگ نشانگر نزدیک ترین کهکشان ها و رنگ بنفش، دورترین کهکشان ها را نشان می دهد. نقاط خاکستری مناطقی را نشان می دهند که نقشه برداری نشده اند. این تصویر، ۴۸۷۴۱ کهکشان، یعنی تقریبا ۳ درصد از کل داده‌ های به دست آمده را نشان می دهد. 

محققان  می‌گویند که  داده های به دست آمده تا اینجا با مدل استاندارد کیهانی مطابقت دارند. بنابراین در تحقیقات آینده، دانشمندان با استفاده از نتایج این پژوهش می توانند تأثیر انرژی تاریک را به خوبی فهمیده و  روند انبساطی جهان هستی را به طور دقیق تری پیش بینی کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
خدایا خداجون توخیلی بزرگی اینو از کوچکترین مخلوقت میشه فهمید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین