کد خبر: ۳۸۲۵۶۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸

قانون‌ ممنوعیت‌ ماهواره‌ از منظر نمایندگان مجلس

26 بهمن ماه 1373 قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره در حالی از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد که امروزه انتشار آمارهای مختلف مبنی بر استفاده بیش از 70 درصدی مردم ایران از گیرنده های ماهواره ای، نشانگر آن است که این قانون اثرگذاری خود را از دست داده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش میزان، با گذشت نزدیک به 25 سال از ابلاغ و اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره و موج گسترده استفاده مردم ایران از گیرنده های ماهواره ای، مسئولان فرهنگی و قانونگذاری کشور را بر آن داشته است تا نسبت به بازنگری و تجدید نظر در قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره اقدام کنند.

قانون فعلی ممنوعیت ماهواره، قبح قانون‌گریزی را ریخته است

قانون‌ ممنوعیت‌ ماهواره‌ از منظر نمایندگان مجلسیک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه برخی مردم حتی شبکه‌های داخلی را نیز از طریق ماهواره می‌بینند، معتقد است این امر باعث ریختن قبح قانون‌گریزی شده است.

محمدعلی وکیلی، درباره لزوم به‌روز کردن قانون ممنوعیت ماهواره گفت: مطابق آمارها بیش از 70 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند و برخی، حتی شبکه‌های داخلی را نیز از طریق ماهواره می‌بینند لذا قانون ممنوعیت ماهواره نیازمند بازنگری است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خواه‌ ناخواه بازنگری قانون ممنوعیت ماهواره ضرورت دارد، اظهار کرد: اگر این کار صورت نگیرد، عملاً طوری قانون‌گذاری شده که بیش از 70 درصد مردم تخلف و قانون ستیزی می‌کنند و این امر باعث ریختن قبح قانون‌گریزی می‌شود.

امکان به‌روز کردن قانون ممنوعیت ماهواره وجود دارد

قانون‌ ممنوعیت‌ ماهواره‌ از منظر نمایندگان مجلسرییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به اینکه قانون ممنوعیت ماهواره قابل به‌روز شدن و بازنگری است، معتقد است که باید قبل از بازنگری قانون، به شدت از قانون فعلی حمایت شود.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر درباره لزوم به‌روز کردن قانون ممنوعیت ماهواره گفت: نسبت به بازنگری و اصلاح قانون ممنوعیت قانون ماهواره مخالفتی ندارم ولی معتقدم تا قبل از بازنگری قانون باید به شدت از قانون فعلی حمایت کرد و مادام‌ که قانونی تصویب نشده، قانون فعلی لازم‌الاطاعه است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان و کسانی که باید مجری قانون باشند اولین کسانی هستند که هنجارشکنی و قانون‌شکنی می‌کنند، افزود: متأسفانه تعدادی در جامعه که از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، زمینه قانونی کردن این موضوع را به وجود می‌آورند که جای تأمل دارد.

اصلاح قانون منع ماهواره می‌تواند استفاده از آن را تحت کنترل آورد

قانون‌ ممنوعیت‌ ماهواره‌ از منظر نمایندگان مجلسهمچنین یک عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس  با بیان اینکه با توجه به تغییر شرایط جامعه باید اصلاح قانون منع ماهواره را مدنظر داشت، گفت: با اصلاح این قانون می‌توان استفاده از ماهواره را تحت کنترل گرفت.

اصغر مسعودی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون منع استفاده از ماهواره، تاکید کرد: قانون منع استفاده از ماهواره در حالی اجرا می‌شود که بسیاری از مردم برخلاف قانون، از ماهواره استفاده می‌کنند؛ بنابراین با توجه به تغییر شرایط جامعه نسبت به زمانی که این قانون تصویب شده، باید اصلاح آن را مدنظر داشت چرا که قانون منع ماهواره مردم را به سمت انجام خلاف قانون سوق داده است.

شرایط جامعه نیازمند بازنگری در قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره است

قانون‌ ممنوعیت‌ ماهواره‌ از منظر نمایندگان مجلسیکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از جنبه دیگر به موضوع بازنگری در قانون ممنوعیت استفاده از ماهواه نگریسته و معتقد است که با توجه به شرایط کنونی، قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره امکان بازنگری دارد زیرا اقدامات سلبی انجام‌ شده در این حوزه جواب مثبتی در پی نداشته است.

پروانه سلحشوری، درباره لزوم بروز کردن قانون ممنوعیت ماهواره گفت: با توجه به اینکه اقدامات سلبی در این حوزه جواب مثبتی در پی نداشته و نه تنها باعث پیشگیری و کمتر کردن دسترسی به آن نشده، بلکه موجب اقبال عمومی مردم نیز شده است لذا می‌توان این قانون را مورد بازنگری و اصلاح قرار داد تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود مردم را به سمت بهره مندی از شبکه‌ها و تولیدات داخلی سوق داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع استفاده از ماهواره باید ساماندهی شود، تصریح کرد: زمانی که استفاده از ماهواره ممنوع می‌شود، سایر موضوعات زیرمجموعه این مهم نیز ممنوع می‌شود که تبلیغات، معرفی و شناسایی فرهنگ ایرانی-اسلامی به مخاطب عام و آشنایی جهانیان با پتانسیل‌ها و قابلیت‌های گردشگری ایران نیز از جمله آنهاست.

سلحشوری در ادامه با اشاره به اینکه به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 70 درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند و در صورت صحت این موضوع باید به ساماندهی شرایط، توجه جدی شود، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند موضوع بازنگری استفاده از ماهواره را در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و در صورت دریافت چنین لایحه‌ای موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی کارشناسی و تعامل قرار خواهد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
3
همه درها ب ه روی مردم وجوانان بستن هرچی آزادی از جوانان سلب کردن حالا ازبیکاری دنبال ممنوعیت ماهواره هستن بااین تلویزیون درپیتشون مردم باید آزاد خودشان انتخاب کنن چه ببینن وچکار کنن نه با زور وچماق
erteash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
2
همه مشکلات جامعه مونده
فقط ماهواره ازاد شه بیکاری و طلاق و فساد و... همه حل میشه
خخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
1
اگه تمام کانالهای ماهواره جمع وحکم اعدام برای دارندگان ماهواره تعیین بشه حاضر نیستم حتی یک دقیقه برنامه های تلوزیون میلی ایران را تما شا کنم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
0
1
بنظر من یه قانون بریزین واسه ماهواره مثلا شبکه های ضد اخلاقی رو با چشم بصیرت نگاه کنیم . هر کی با چشم بد نگاه کرد اعدامش کنین خخخخخخخخ
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین