کد خبر: ۳۸۲۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰

ترکیه دربارۀ کودتا به کدام کشورها مظنون است؟

پایگاه خبری امارات 71 امروز (سه شنبه) نوشت: دولت ترکیه به این اقناع رسیده که برخی کشورهای عربی پشت پرده کودتای نافرجام در این کشور قرار داشته اند.
آفتاب‌‌نیوز : این پایگاه خبری به نقل از آرون کلاین مدیر دفتر روزنامه بریتبارت (روزنامه اسرائیلی) افزود: آنکارا معتقد است که دولت های عربی امارات و مصر که هردو از دشمنان اخوان المسلمین در جهان عرب هستند تلاش می کنند دولت اردوغان را تحت فشار قرار دهند.
برهمین اساس سفارتخانه ها و دستگاه های اطلاعاتی ترکیه در خاورمیانه به دنبال جمع آوری مدارک و دلایل دست داشتن دستگاه های اطلاعاتی این کشورها در کودتای این کشور هستند.

به گزارش ایرنا، مقامات ترکیه سفر فتح الله گولن مخالف دولت اردوغان که در آمریکا اقامت دارد به امارات در هفته گذشته را بی ارتباط با کودتای این کشور نمی دانند.

براساس این گزارش، گولن که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا اقامت دارد در سفر به امارات با دحلان مستشار امنیتی ویژه محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی ( که در غیاب شیخ خلیفه بن زاید حاکم این کشور امور را در دست دارد) دیدار و گفت وگو کرده است.
براساس این خبر، دحلان در سال های گذشته نیز با رهبران حزب کارگران کردستان موسوم به 'پ ک ک' دیدار کرده و از آنها حمایت مالی کرده بود تا بتوانند برای مقابله با اروغان شدیدتر عمل کنند و وی را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری اسرار عربیه، دولت امارات در انتخابات ترکیه امید زیادی داشت که اردوغان شکست بخورد و با پیروزی وی در انتخابات، ظاهرا به سرمایه گذاری و اندیشه برای کودتای نظامی درترکیه توسط ارتش روی آورده است.
پیش از این نیز برخی رسانه های جهان از احتمال دست داشتن عربستان و امارات در کودتای نظامی در ترکیه علیه اردوغان خبر داده بودند.

دولت اردوغان فتح الله گولن را عامل کودتا در این کشور اعلام کرده و از دولت آمریکا خواستار استرداد وی را کرده است که مقامات آمریکایی نیز اعلام کردند بازگرداندن گولن به ترکیه با ارایه اسناد متقن از سوی دولت اردوغان امکان پذیر است.
تحلیلگران سیاسی معتقدند تعلل یا همراهی نکردن مقامات آمریکایی از استرداد گولن به ترکیه ممکن است روی روابط بین دو کشور تاثیر منفی بگذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین