یه گزارش عصر ایران به نقل "اتوکار"، از این اتوبوسها در بلندترین خط حمل و نقل اتوبوسهای سریع (BRT) در اروپا ارزیابی شد. این خودرو مسیر 20 کیلومتری را به صورت کاملا خودکار با سرعت تقریبی 70 کیلومتر در ساعت طی کرد و در هر ایستگاه توقف کرد. درها در ایستگاه های اتوبوس باز و بسته شدند و ارتباط با چراغهای راهنمایی و رانندگی کاملا حفظ شد. اتوبوسها به خوبی موانع و حرکت عابرین را تشخیص داده و از برخورد با آنها اجتناب کردند.
دایلمر که اولین تولیدکننده جهان در زمینه اتوبوسهای شهری شناخته شده، اتوبوسهای شهری خودرانش را با حضور یک راننده و سامانه اتوپایلت شهری ارزیابی کرد. راننده از طریق نمایشگرها به نظارت عملکرد اتوپایلتها میپرداخت.
در صورت بروز مشکل راننده می توانست با فشار یک دکمه به افزایش یا کاهش شتاب خودرو کمک کرده یا کنترل آن را به طور کامل در دست بگیرد.
این سامانه از رادارهای برد کوتاه و بلند، سامانه ناوبری GPS با قابلیت کنترل ماهوارهای، دوربین های بزرگ و حسگرهای ویژه بهره میبرد. اکثر این تجهیزات از مدل مفهومی تراکهای آینده سال 2025 گرفته شده است. علاوه بر این، خودرو از طریق سامانه ارتباطی Wi-Fi با زیرساختهای مسیر مانند چراغهای راهنمایی و رانندگی ارتباط برقرار میکند.
عضو ارشد مدیریت دایلمر در بخش اتوبوس ها و کامیونها در این خصوص گفت: این سامانه در اصل توسعه آینده پایلوت بزرگراهی محسوب میشود. این قابلیت به ما اجازه میدهد تا به صورت خودکار و بدون نیاز راننده اتوبوسها را بین خطوط برانیم و امنیت آنها را حفظ کنیم. از طفی این سامانه امنیت حمل و نقل عمومی را افزایش داده و آن را به روندی موثرتر و کارامدتر تبدیل میکند. مردم بیشتری میتوانند با این اتوبوسها با راحتی زیاد جابهجا شوند.