کد خبر: ۳۸۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶

رهبران کشمیر: اعتراض ها تا دستیابی به حقوق مردم ادامه می یابد

شماری از رهبران جدایی طلب کشمیر روز سه شنبه با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن اتهام ارتباط معترضان با خارج از مرزها از سوی تعدادی از وزرای دولت مرکزی اعلام کردند اعتراض و اعتصاب ها تا دستیابی به حقوق مردم مظلوم این منطقه ادامه می یابد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، در ادامه این بیانیه که از سوی 'سید علی شاه گیلانی' ،'میر واعظ عمرفاروق' و 'محمد یاسین ملک' از رهبران جدایی طلب کشمیر صادر شده آمده نا آرامی های کنونی در کشمیر که تاکنون جان بیش از 45 نفر را گرفته، نتیجه اقدامات سرکوبگرانه نظامی هند در کشمیر است .

درادامه این بیانیه اضافه شده است دولت نمی خواهد به نیازهای اساسی مردم این منطقه و تلاش آنها برای آزادی و عدالت پاسخ دهد.
رهبران جدایی طلب کشمیر دراین بیانیه اعلام کردند مردم کشمیر در بدترین وضعیت ممکن گرفتار شده اند و تمامی ابزار اعتراض مدنی از آنها سلب شده است .
درادامه این بیانیه آمده است مردم حتی اجازه برگزاری اجتماع و سوگواری برای عزیزان خود را ندارند .

رهبران کشمیر دراین بیانیه با اشاره به قطع اینترنت ،تلفن و ممنوع شدن انتشار روزنامه اضافه کردند دولت تمامی کانال های اطلاع رسانی را بسته است .
درادامه این بیانیه رهبران جدایی طلب کشمیر 20 جولای (30 تیر) را چهارشنبه سیاه نامیدند و اعلام کردند اعتراض و اعتصاب ها تا روز جمعه ادامه می یابد.
رهبران جدایی طلب درادامه این بیانیه از مردم خواسته اند که به اعتراض های صلح آمیز خود هر روز بعد از نماز مغرب و عشاء درمساجد ادامه دهند.

این رهبران درادامه اظهارات وزرای کشور و دارایی هند در پارلمان را محکوم کردند .
'آرون جیتلی ' وزیر اقتصاد روز سه شنبه در 'راجیا سابها'با بیان اینکه ناآرامی ها در کشمیر جنگ بین جدایی طلبان و دولت است گفت مردم کشمیر از دولت هند حمایت می کنند.
'راجنات سینگ ' وزیر کشور هند نیز در پارلمان با رد همه پرسی درخصوص وضعیت کشمیر خاطرنشان کرد که مردم کشمیر بوسیله پاکستان گمراه شده اند.
وی بر برخورد قاطعانه دولت با شبه نظامیان تاکید و اظهار کرد نباید در برخورد با مردم عادی از گلوله استفاده کرد.

وزیر کشور هند گفت که کشمیری ها هندی هستند و ما انها را هدایت و از واقعیت آگاه می کنیم .
'سید علی شاه گیلانی ' رئیس جناح تندرو کنفرانس حریت و یکی از رهبران ارشد جدایی طلبان کشمیر روز گذشته در نامه ای به 'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل خواستار پذیرش شش شرط برای بازگشت این ایالت به حالت عادی شد.
وی، خواستار پذیرش ماهیت مناقشه ای جامو و کشمیرو حق مردم برای تعیین سرنوشت شان دراین منطقه ،اعلام فوری غیر نظامی سازی مراکز پرجمعیت ، لغو قوانین سخت از قبیل اختیارات ویژه نیروهای مسلح ،آزادی زندانیان سیاسی،موافقت با فعالیت سازمان های حقوق بشری و تضمین فضای باز سیاسی برای فعالیت تمامی گروهها شده است .
او همچنین در نامه ای به تعدادی از کشورهای اسلامی،سازمان ملل ،اتحادیه اروپا و آ.سه .آن خواستار حمایت از مردم کشمیر و فشار بر دولت هند برای احترام به حقوق مسلمانان شده است .

براساس گزارش های رسمی ،در حوادث 11 روزه گذشته 45 نفر از معترضان کشته و بیش از سه هزار و 100 نفر نیز مجروح شده اند.
درگیری بین پلیس و معترضان به قتل 'برهان مظفر وانی' رهبر حزب المجاهدین کشمیر از شنبه هفته گذشته بعد از تشییع جنازه وی در کشمیر آغاز شد و همچنان بعد از 11 روز ادامه دارد.
نیروهای امنیتی هند روز جمعه هفته گذشته با دریافت اطلاعاتی در خصوص حضور'وانی 'در نمازجمعه منطقه 'انانتاگ' در ایالت جامو و کشمیر باحضور منطقه ،وی و دوهمراهش را به قتل رساندند.

دولت هند از روز گذشته برای مهار خشونت ها انتشار هرگونه روزنامه و نشریه را ممنوع و به این ترتیب تمامی کانال های اطلاع رسانی را مسدود کرد.
همزمان با آغاز درگیری ها از 11 روز گذشته ،اینترنت و تلفن در کشمیر قطع شده بود.
پلیس هند با شروع اعتراض ها از شنبه هفته گذشته ممنوعیت رفت و آمد و تجمع را در شهرهای سرینگر،پولواما، انانتیگ،شوپیان ،کوپوارا و کولگان به مرحله اجرا گذاشت.
با افزایش اعتراض ها ارتش چهار هزار و 800 نیروی کمکی نظامی در نقاط مختلف کشمیر مستقر کرد.

برخی از فعالان سیاسی کشمیر با انتقاد از قتل رهبر حزب المجاهدین اظهار کردند شیوه به قتل رساندن این عضو حزب المجاهدین باعث تحریک مردم شد.
کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است و درگیری میان شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 تاکنون 68 هزار کشته برجا گذاشته است .
بخشی از خاک کشمیر در خاک هند و بخش دیگر در خاک پاکستان است ولی هر دو کشور ادعای مالکیت بر کل کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از سال 1947 از هند است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین