آفتابنیوز : رونمایی از هزاران میلیارد تومان اضافه پرداخت در وزارتخانه های احمدی نژاد و روحانیاین روزها، رسانههای اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مورد استقبال جوانان به ویژه مردم ایران قرار گرفتهاند و همه تلاش میکنند در رسانههای اجتماعی حضور پیدا کرده و ضمن تولید محتوا برای خود مخاطبانی دست و پیدا کنند.
به گزارش تابناک، دلایل و نیازهای متنوع کاربران روز به روز بر رشد و دامنه گسترش رسانههای اجتماعی میافزاید. کاربران در سطوح مختلف سنی، تحصیلی، فرهنگی و با جنسیت، نژاد و زبان های متفاوت بر حسب علایق، اهداف، دلایل و نیازهای خود طیف وسیعی از محتوا را تولید و یا بازنشر میکنند.
از این روی، شبکههای اجتماعی به ابزاری قدرتمند برای ارسال فوری اخبار تبدیل شده است. همچنین این رسانهها شرایطی را فراهم کرده تا افراد بزرگ و صاحب نام بتوانند مستقیم با طرفداران خود در ارتباط باشند؛ شبکههای اجتماعی چون، توئیتر، فیس بوک، تلگرام این روزها بیش از دیگر شبکهها طرفدار دارند.
اما از بین این شبکهها، اکنون شبکه اجتماعی توئیتر ـ که این روزها به مهمترین شبکه اجتماعی مورد استفاده خبرنگاران، سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران و بسیاری دیگر از کاربران شبکههای اجتماعی در دنیا تبدیل شده ـ در جمع بهارستان نشینان هم شناخته شده و طرفدارانی دارد، به گونه ای که در هفتههای اخیر، دو تن از نمایندگان مجلس دهم رسما به آن پیوستهاند.
البته پیش از این به جز حساب های کاربری مربوط به نهادهایی نظیر دفتر مقام معظم رهبری و برخی وزارتخانهها و حساب کاربری که به نام مجلس شورای اسلامی در توئیتر فعال است، بیشتر سیاسیون ایرانی ـ که در این شبکه اجتماعی فعال هستند ـ از اعضای دولت یازدهم بودند.
بدون شک، شاخصترین سیاستمدار ایرانی در توئیتر، وزیر امور خارجه است. او در کوران مذاکرات هستهای، بارها با توئیت های خود خبرساز گشت و خبر توافق ژنو نیز اولین بار از توئیتر ظریف به جهان مخابره شد. دو حساب کاربری حسن روحانی که یکی به زبان فارسی و دیگری به زبان انگلیسی، اخبار و سخنان رئیس جمهوری را توییت میکند، در کنار حساب های کاربری شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار، از جمله مهمترین حساب های سیاسیون ایران در توئیتر هستند. این در حالی است که همچنان علی جنتی، وزیر ارشاد و چهرههایی همچون حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور، شبکه اجتماعی فیسبوک را برای انتشار مطالب و نظریات خود ترجیح میدهند.
در این میان و در حالی که نمایندگان بسیاری از پارلمان های دنیا از حساب توئیتر خود به عنوان یک رسانه استفاده میکنند، همچنان خبری از حضور نمایندگان مجلس ایران در این عرصه نبود.
اما در ماه های پایانی کار مجلس نهم، ابتدا این غلامعلی حداد عادل بود که با پیوستن به توئیتر، اقدام به توییت برخی مطالب درباره انتخابات و مسائل روز کشور کرد. او پس از پایان دوره نمایندگی هم به فعالیت خود در این شبکه اجتماعی ادامه داده و اخیرا در واکنش به حادثه تروریستی شهر نیس فرانسه، یک شعر از سعدی را توییت کرد که از سوی کاربران توئیتر با واکنش های متفاوتی نیز همراه شد.
حساب توئیتری نمایندگان سابق مجلس
بلافاصله پس از پیوستن حداد عادل به توئیتر و در حالی که او در یکی از نخستین توئیت های خود، دیگر همکارانش را هم به این شبکه اجتماعی دعوت کرده بود، احمد توکلی نیز به توئیتر پیوست؛ اما زنجیره نمایندگان مجلس نهمی که وارد توئیتر شدهاند به همین دو نفر محدود ماند و در مجلس دهم نیز نمایندگان همسو با حداد و توکلی به آنها نپیوستند، ولی هم اکنون دو عضو فراکسیون امید مجلس در دو هفته اخیر، فعالیت خود در توئیتر را رسما آغاز کردهاند.
محمود صادقی نماینده تهران، اولین نماینده مجلس دهم بود که حدود دو هفته قبل وارد توئیتر شد. او در این مدت، نه تنها گزیده برخی از مصاحبههای خود با رسانههای مختلف، بلکه برخی نظرات و واکنش های خود نسبت به اتفاقات روز را از طریق توئیتر به اطلاع مخاطبان رسانده است. صادقی به تازگی در توئیتی از رفتار فردی دو نمایندهای که قصد استیضاح وزیر کار را داشتند، انتقاد کرده است.
اما او تنها نماینده مجلس دهم نیست که حساب توئیترش فعال شده، چون در روزهای گذشته عبدالکریم حسینزاده نماینده نقده و اشنویه نیز حساب خود در توئیتر را فعال کرده و در اولین توییتش گفته که در دنیای امروزT نادیده گرفتن شبکههای اجتماعی برای یک سیاستمدار، ضعف و اشتباه است.
در دو هفته گذشته، تعداد افرادی که حساب صادقی را دنبال میکنند، به بیش از پانصد تن رسیده و دنبال کنندگان حساب حسینزاده هم در دو روز گذشته، به بیش از ۶۰ نفر رسیدهاند. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا ورود این دو نفر انگیزه پیوستن به توئیتر را در دیگر ساکنان هرم بهارستان ایجاد میکند یا خیر.
حساب توئیتری نمایندگانی که جدیدا به این شبکه پیوسته اند
همچنین باید دید، آیا این نمایندگان میتوانند به چهرههای پرمخاطب نزد کاربران فارسی زبان توئیتر و همچنین خبرنگاران عضو این شبکه اجتماعی تبدیل شوند یا در استفاده از این ظرفیت، ناکام میمانند؟!
در نهایت هم پرسشی که همچنان بدون پاسخ مانده، اینکه چرا با وجود چنین ظرفیتی که به جز نهادهای عالی و اعضای دولت، نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب مجلس نیز از آن استقبال کردهاند، دسترسی به این شبکه اجتماعی همچنان باید به کمک انواع فیلترشکنها مقدور باشد؟