کد خبر: ۳۸۳۰۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
نقوی حسینی به نقل از ظریف:

برجام به تایید نظام رسیده و باید از آن استفاده کرد/عقب گرد نکنیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر امور خارجه با بیان این که فضای برجام و پسابرجام پروژه ایران هراسی را در هم شکست افزود برجام به تایید نظام رسیده و باید از آن استفاده کرد.
آفتاب‌‌نیوز : سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با تشریح جلسه عصر -سه شنبه- کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ظریف برجام را واقعیتی دانست که به تایید نظام رسیده و استفاده از این واقعیت مهم است.
نقوی حسینی اظهار داشت: وزیر امور خارجه گفت که توافق صورت گرفته، باید از آن نهایت بهره برداری را کرد، نه اینکه عقب گرد کنیم.

وی ادامه داد: ظریف خاطرنشان کرد که شرایط آمریکا برای ما شناخته شده است و ما آمریکا را می شناسیم و دعواهای داخلی آنها را می دانیم، اما باید منافع خود را دنبال کنیم و بهره برداری خود را داشته باشیم و در این مسیر از همه فشارها و ظرفیت های خود استفاده کنیم.
نقوی حسینی افزود: ظریف ابتدا تشکیل مجلس دهم و اعضای کمیسیون را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که با هم افزایی بین مجلس و به ویژه کمیسیون با دستگاه دیپلماسی بتوانیم منافع ملی کشور را در عرصه بین المللی دنبال کنیم.

وی خاطر نشان کرد: وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد که بالاخره باید همه توان خود را متمرکز کنیم. مجلس و دولت باید دست به دست هم بدهیم و حقمان را بگیریم. آنچه که باید بدهیم را داده ایم، در مرحله گرفتن ها که نباید متزلزل باشیم و خودمان را تضعیف کنیم. در این مرحله باید قوی و محکم و متحد وارد شویم و نهایت بهره برداری را از فضای برجام و پسابرجام ببریم.

**ظریف گفت سیاست خارجی ما جناحی و گروهی نیست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: ظریف در ادامه افزود ما در شرایط حساس و خاصی قرار داریم. خطوط کلی سیاست خارجی ما توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم می شود و به همین جهت جناحی و گروهی نیست. شرایط منطقه حساس است و باید ابعاد و وجوه آن را خوب بشناسیم.
نقوی حسینی ادامه داد: ظریف عنوان کرد که توفیق جمهوری اسلامی در منطقه و عرصه بین المللی، سایر ساختارها را ناکارآمد ساخته و نشان داده که آنها موفقیتی کسب نکرده اند. جمهوری اسلامی که در مقابل قدرت های سلطه گر و تروریسم ایستاده و موفقیت های بسیاری هم کسب کرده و خیلی اتفاق مهمی است.

**ظریف: قدرت ایران اسلامی از چارچوب تنگ ایران هراسی و فشارهای اقتصادی رها شده است

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه اظهار داشت از سوی دیگر رقابت قدرت های سلطه و تغییر در استراتژی آنها نیز بر شرایط منطقه تاثیر می گذارد و سیاست خارجی بازیگران منطقه ای را تغییر می دهد و بالاخره اینکه امروز قدرت جمهوری اسلامی از چارچوب تنگ ایران هراسی و فشارهای اقتصادی رها شده و راه و مسیر خود را با سرعت و دقت طی می کند.
این نماینده به نقل از ظریف گفت: مجموعه این عوامل باعث دادن آدرس های غلط می شود. اختلاف منطقه، دعوای شیعه و سنی نیست، مشکل کارآمدی و ناکارآمدی است و ایران هراسی کارآمدی خود را از دست داده است. در چنین شرایطی باید سیاست چند وجهی داشته باشیم و با همه توان از حوزه های قدرت و نفوذ خود استفاده و با تهدیدات مقابله کنیم. باید همزمان نقاط ضعف طرف ها را هم بشناسیم.

**دیپلماسی اقتصادی یکی از اولویت های سیاست خارجی

نقوی حسینی گفت: ظریف تاکید داشت که در چنین تقابلی باید هوشمند و حساب شده حرکت کنیم. پس از اولویت منطقه، دیپلماسی اقتصادی اولویت بعدی دستگاه دیپلماسی است و باید با جدیت دنبال شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت افزود: ظریف گفت که تلاش ما کمک به اقتصاد مقاومتی است و ما همه توان خود و وزارتخانه و سفرا در سایر کشورها را در جهت تقویت بازار صادرات و تامین منابع مورد نیاز کشور به کار گرفته و ادامه خواهیم داد. در همین مسیر، فضای آرام کشور کمک زیادی به موفقیت دیپلماسی اقتصادی می کند چرا که هم سرمایه خارجی و هم سرمایه داخلی به امنیت نیاز دارد.

**بدعهدی طرف مقابل در برجام را با دقت و جدیت پیگیری می کنیم
نقوی حسینی یادآور شد: وزیر امور خارجه تاکید داشت که حوزه سوم اولویتی ما اجرای برجام است. ما تلاش می کنیم بدعهدی های طرف مقابل را دقیق و به طور جدی پیگیری کنیم و از همه ظرفیت های به وجود آمده برجام استفاده کنیم و حقوق خود را تامین کنیم.
وی گفت: بر این اساس، پس از توضیحات ظریف، آقایان کریمی قدوسی، کواکبیان، فلاحت پیشه، جمالی، برزگر، حسن بیگی، ذوالنور و دهقانی همکاران عضو این کمیسیون نقطه نظرات خود را بیان کردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: ظریف پس از اظهارات نمایندگان گفت که در جریان برجام، الحمدلله مقام معظم رهبری طوری برجام را مدیریت فرمودند و می کنند که طرف کاری از پیش نمی برد. بالاخره PMD بسته شد و بعد تعهد خود را در ادامه کار اجرایی کردیم و تا قطع نامه های شورای امنیت لغو نشد، دست به هیچ پیچ و مهره ای نزدیم.
نقوی حسینی به نقل از وزیر امور خارجه ادامه داد: تا اورانیوم طبیعی نگرفتیم، ذره ای از اورانیوم غنی شده را ندادیم، ما هیچ کاری بدون مابه ازا انجام ندادیم. ما حسب دستور مقام معظم رهبری اراک را مرحله به مرحله پیش بردیم. ما در برجام توافق کردیم یعنی بده بستان کردیم و این بده بستان ادامه دارد.

**موضع گیری ها به گونه ای باشد که مسلمانان سود ببرند
وی اضافه کرد: ظریف در ادامه به موضوع کشمیر پرداخت و گفت که موضع گیری باید به نحوی باشد که مسلمانان سود ببرند. در قضیه شانگهای هم سعی کردیم عزت جمهوری اسلامی حفظ شود چرا که دیگران به ما نیاز دارند.
در این جلسه مقرر شد جلسات دیگری برای بررسی گزارش دوم وزارت امور خارجه در ارتباط با برجام مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه روز گذشته این کمیسیون، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و حسن قشقاوی معاون پارلمانی وی حضور یافتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین