کد خبر: ۳۸۳۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۵۷

قتل گروگانها تکذیب شد

آفتاب‌‌نیوز :


علي جنتي  هم‌چنين با بيان اينكه چند روز قبل نيز گروگان‌گيران ادعايي را مبني بر كشته شدن دو نفر از گروگان‌ها مطرح كرده بودند، گفت: اين ادعايي بود كه از جانب آن‌ها مطرح شد ولي نتوانستند ثابتش كنند و ادعاي اخير آنان نيز در اين راستا ارزيابي مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در مساله‌ي گروگان‌ها، جمهوري اسلامي ايران با جديت پيگير آزاد كردن آن‌هاست به صورتي كه سالم باشند به گفته وی مذاكره با گروگان‌گيران از طريق واسطه‌ها دنبال می شود.

شبكه‌ي تلويزيوني العربيه پنجشنبه در گزارشي اعلام كرد، يك گروه شبه‌نظامي ادعا كرد كه به كشتن يكي از 9 سرباز به گروگان‌گرفته‌شده‌ي ايراني اقدام كرده است.

به گزارش آفتاب به نقل از خبرگزاري فرانسه، ربايندگان خود را گروه جندالله معرفي كرده‌اند.

در اين نوار ويديويي كه اين شبكه‌ي خبري پخش كرد، چهار مرد مسلح پشت گروگاني كه سياه‌پوش بود، ايستاده بودند. يكي از آنها بيانيه‌اي را قرائت نمود كه در آن تهديد شده بود ساير گروگان‌ها نيز كشته خواهند شد.

در اين بيانيه ادعا شده است: ما يك سرباز ديگر را جمعه‌ي آينده خواهيم كشت.

اين گزارش حاكي است كه صحت اين نوار تاييد نشده و تاريخ ضبط آن نيز مشخص نيست، بنابراين مشخص نيست كه منظور آنها از جمعه‌ي بعدي روز 30 دي‌ماه است يا هفتم بهمن.

در نوار پخش شده از شبكه‌ي العربيه نام گروگان كشته شده عباس نامجو اعلام و گفته شد كه وي مسوليت نيروهاي مرزبان ايراني در نقطه‌اي از مرز با پاكستان در سيستان و بلوچستان را برعهده داشته و به همراه 8 سرباز ديگر ربوده است. 
شبكه‌ي تلويزيوني العربيه دهم ديماه گزارش داد، يك گروه با ادعاي اين كه چند تن از اعضاي گروهش در ايران در بازداشت به سر مي‌برند، براي آزادي آنها، 9 سرباز ايراني را در مرز پاكستان ربوده است.

سخنگوي اين گروه كه خود را «جندالله» مي‌نامند، با ادعاي ربودن 9 سرباز ايراني در نزديكي مرز مشترك ايران با پاكستان، آزادي 16 تن از اعضاي اين گروه را كه ادعا مي‌كنند در ايران در بازداشت به سر مي‌برند، خواستار شد.

بر اساس اين گزارش، گروه ياد شده در ماه ژوئيه نيز مدعي شده بود كه يك مامور ايراني را به قتل رسانده است.

در پي اين حادثه وزارت امور خارجه‌ي پاكستان اعلام كرد، هيچ گونه شواهدي حاكي از ربوده شدن نيروهاي نظامي مرزي ايران در مرز پاكستان وجود ندارد، با اين حال اسلام‌آباد آماده است براي يافتن اين سربازان به ايران كمك كند.

روزنامه‌ي ديلي تايمز گزارش داد، تنسيم اسلام، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي پاكستان گفت: ما درباره‌ي اين مساله با ايراني‌ها در تماس هستيم.

وي افزود: بر اساس تحقيقات ما، هيچ نشانه‌اي از حضور پرسنل امنيتي ايران در مرز پاكستان وجود ندارد.

هم زمان معاون سياسي وزير كشور در واكنشي به تهديدات اخير مطرح شده از سوي اين گروه گروگانگير در استان سيستان و بلوچستان گفت: هرگونه عملي كه اين گروگانگيران انجام دهند، با شدت با عوامل آنها برخورد مي‌شود.

علي جنتي در حاشيه‌ي مجمع عمومي استانداران جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس اطلاعات دريافت شده از سوي وزارت كشور، گروگان‌ها به آن سوي مرز در پاكستان منتقل شده اند و حوزه‌ي امنيتي وزارت كشور از ابتدا تلاش‌هاي پيگيري را در اين زمينه انجام داده است. 

وي تصريح كرد:‌ سياست كلي وزارت كشور در گذشته و حال حاضر اين است كه به هيچ وجه باج نمي‌دهد و تا جايي كه مي‌توانيم به طور معمول تلاش مي‌كنيم كه گروگان‌ها سالم آزاد
شوند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه گروگان‌گيري اخير دومين مورد در اين زمينه بوده و در مورد قبلي دو نفر از گروگان‌ها كشته شده‌اند، گفت: از گذشته اطلاعاتي ندارم، اما سياست كلي اين است كه به هيچ وجه باج نمي‌دهيم.

وي همچنين با يادآوري مجدد تلاش‌هاي پيگير شوراي امنيت كشور در جهت بازگرداندن سالم گروگان‌ها به كشور تاكيد كرد: قرار جمهوري اسلامي اين است كه در اين قضيه به هيچ وجه باج ندهد و تهديدهاي گروگانگيران تاثيري در تصميمات ما ندارد، لذا چنانچه آنها كوچك‌ترين اقدامي كه منجر به كشته شدن گروگان‌ها شود را انجام دهند، با اقدام جدي در داخل مواجه مي شوند.

وي در ادامه، ماهيت گروگانگيران را ايراني اعلام كرد و درباره‌ي مذاكرات وزارت كشور در اين زمينه و اعلام وزير كشور نسبت به اين كه ظرف چند روز آينده خبرهاي خوشي در اين موضوع اعلام مي‌شود، گفت: از مذاكرات اطلاع ندارم، اما قطعا يكي از راه‌ها در اين قضيه مذاكره با واسطه‌هاست تا به هدف كمك كند.

وي ادامه داد: گروگان‌گيران يك سري از اشرار كشور خودمان هستند، اما در خبرگزاري‌هاي خارجي سردسته خود را عبدالملك ريگي و گرو‌ه‌شان را جند الله معرفي كرده‌اند.

وي درباره‌ي ارتباط بين اين گروگان‌گيري و ترور محافظ رييس جمهور طي سفر وي به استان سيستان و بلوچستان گفت: آن مورد اتفاقي بود و ضارب قصد سرقت اتومبيل را داشته است.

جنتي درباره‌ي همكاري بين دولت ايران و پاكستان براي آزادي گروگان‌ها كه در حال حاضر به پاكستان منتقل شده‌اند، گفت:‌ دولت پاكستان اصولا بر منطقه‌ي بلوچستان خودش حاكميت ندارد، بنابراين اميدي براي حل اين مساله از طريق كانال‌هاي دولتي نداريم.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان در هفته گذشته طي گفت‌وگويي تلفني با همتاي پاكستاني‌اش با اشاره به موضوع گروگانگيري نيروهاي انتظامي كشورمان در استان سيستان و بلوچستان توسط افراد شرور خواستار همكاري و پيگيري جدي مقامات ذيربط پاكستان براي آزادسازي گروگان‌ها شده بود.
منوچهر متكي با اشاره به سابقه‌ي آدم‌ربايي و جنايات اين افراد و اقدامات تروريستي آنان همكاري كامل اسلام‌آباد را با هيات اعزامي جمهوري اسلامي ايران به سرپرستي معاون وزير كشور جمهوري اسلامي ايران كه هم اينك در پاكستان به سر مي‌برد، خواستار شد.

خورشيد محمود قصوري نيز با ابراز تاسف از گروگان‌گيري و محكوم نمودن اين گونه اقدامات تروريستي به وزير امور خارجه كشورمان قول داد كه كشور پاكستان تمامي امكانات خود را براي آزادسازي گروگان‌هاي ايراني به كار خواهد گرفت.

در همين حال وزير اطلاعات در ارتباط با آخرين پيگيريهاي انجام ‌شده در مورد آزادي 9 سرباز ايراني گروگان گرفته شده در پاكستان، گفت: مسوولان ذيربط به شدت پيگير اين مساله هستند و انشاء‌الله اين عزيزان هر چه زودتر به آغوش خانواده‌هايشان باز خواهند گشت.

در همین رابطه محسني‌اژه‌اي روز پنجشنبه در حاشيه‌ بدرقه‌ رييس‌جمهور در جمع خبرنگاران، افزود: همه نهايت جد و تلاش خود را در اين ارتباط به كار مي‌برند كه هر چه زودتر اين مساله به اتمام برسد و اگر متجاوزين و متخلفان بخواهند به كار زشت و قبيح خود ادامه دهند تا اين افراد بيشتر آنجا بمانند، بدانند كه با آنها و حاميانشان سخت برخورد خواهد شد و آنها تنبيه مي‌شوند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه " گويي گروگان‌گيران سه روز مهلت دادند تا مقامات ايراني به خواسته‌هاي آنها عمل كنند و در صورتي كه خواسته‌هاي آنها اجابت نشود به قرعه هر روز يكي از سربازان را خواهند كشت"، گفت: كليه مسؤولان ذيربط نهايت تلاش خود را مي‌كنند تا هر چه زودتر اين افراد به سلامت به آغوش خانواده‌هاي خود برگردند.

وزير اطلاعات تاكيد كرد: اگر خداي نكرده مرتكبين و متخلفين بخواهند جنايتي را انجام دهند، خود و حاميانشان به شدت و به سختي مجازات خواهند شد.

وزير اطلاعات در مورد آخرين پيگيري‌هاي وزارت اطلاعات در ارتباط با انفجارهاي چندي پيش اهواز نيز گفت: عوامل بيگانه نيز در اين قضايا دخيل بودند و به لطف خداوند همه‌ افراد مرتبط با اين قضيه شناسايي، دستگير و تحويل قانون شدند.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین