کد خبر: ۳۸۳۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۵۷

شنود سلاح اصلی آمریکا برای مبارزه با تروریسم

آفتاب‌‌نیوز : وی در ادامه افزود در حال حاضر مذاکراتی در خصوص این برنامه در حال انجام است ولی پیام دولت آمریکا به ملت واضح و صادقه است و اینگونه اقدامات تحت اختیارات رئیس جمهور و طبق مقررات قانونی انجام شده و برای تامین امنیت ملی ما بسیار ضروری بوده است. این برنامه بعلت جلوگیری از اقدامات مشابهی مانند حوادث 11 سپتامبر انجام شده است. 

بحران ناشي از دستور صريح "جرج بوش" رييس جمهوري آمريكا براي استراق سمع مكالمات تلفني و رديابي نامه‌هاي الكترونيكي آنان،بعد از استعفاي اعتراض آميز يك قاضي فدرال به چنين اقدامي، وارد مرحله تازه‌اي شد و در حال حاضر باعث افزایش فشارها از سوی کنگره آمریکا و مردم بر دولت بوش شده است. 

بوش در حالي براي چنين جاسوسي از آمريكايي‌ها حاضر به دريافت موافقت "دادگاه محرمانه" نشده كه در سالهاي اخير دادگاه مذكور با تقريبا همه درخواست‌هاي جاسوسي دولت موافقت كرده است. 

همين موضوع ترديدهايي را در خصوص اهداف بوش از دست زدن به عمليات جاسوسي عليه شهروندان آمريكايي، ايجاد كرده و زمزمه‌هايي شنيده مي‌شود كه احتمالا چنين اقدامي بخشي از نبرد حزبي براي كسب و حفظ قدرت در آمريكاست.

 با وجود این که مخالفت ها همچنان ادامه دارد چندی پیش رييس جمهوری ايالات متحده از اقدام دستگاههای امنيتی آمريکا در جاسوسی عليه شهروندان و افراد مقيم اين کشور با قاطعيت دفاع کرد و گفت اقدامات مراکز امنيتی ايالات متحده شامل استراق سمع مکالمات تلفنی خارجی افراد مرتبط با شبکه القاعده بوده و هدفی جز تامین امنیت مردم آمریکا نداشته است. 

رييس جمهوری آمريکا گفت "اگر فردی مرتبط با القاعده با شما تماس تلفنی بگيرد، می خواهيد بدانيد انگيزه او چيست" و ی افزود "ما در حال جنگ هستيم." 

وی استراق سمع مکالمات تلفنی افراد مظنون به ارتباط با شبکه القاعده را قانونی و برای جلوگيری از حملات تروريستی لازم دانست و گفت که افشای وجود اين برنامه به کشور ضرری جدی رسانده است. 

جورج بوش برنامه استراق سمع را برنامه ای محدود خواند که با هدف جلوگيری از حملات عليه ايالات متحده طراحی و اجرا شد و تاکيد کرد که اين برنامه دامنه ای بسيار محدود داشته است.
با اينهمه، گروهی از اعضای مجلس سنای آمريکا از هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات اين برنامه را "نامناسب" و اجرای آن را مغاير با اصل آزادی های فردی دانسته اند. در مقابل، مقامات دولتی اين برنامه استراق سمع را کاملا قانونی قلمداد کرده و گفته اند که اجرای آن پيشاپيش به اطلاع رهبران کنگره رسيده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین