کد خبر: ۳۸۳۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۵۶

آثار تاریخی ایران هم مظلومند

آفتاب‌‌نیوز :

 اوضاع در موزه ها هم چندان روبه راه نیست و با سرقت هایی که از موزه ها صورت می گیرد باید در انتظار نابودی کامل این آثار و یا خروجشان از کشور باشیم.
عباسی رئیس کمیته میراث فرهنگی مجلس در این رابطه نظریات خود را بیان کرده که جالب است.
* * *
چه کسی باید در زمینه معرفی آثار باستانی ایران برای قرار گرفتن در فهرست عجایب هفتگانه جدید جهان اقدام کند و تاکنون چه روندی در این زمینه طی شده است؟
متولی اصلی در این زمینه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. البته صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و مطبوعات نیز در این زمینه باید همکاری لازم را به عمل آوردند تا آثار باستانی ایران در فهرست بیست و یک اثری که قرار است پایگاه اینترنتی و کانال 5 تلویزیون فرانسه درباره آنها نظر سنجی کنند قرار بگیرد. ما از نظر جاذبه های توریستی جزو 8 کشور جهان هستیم. اما به لحاظ جذب توریست 70 یا هشتادم هم نیستیم.
بنابراین هنوز اقدامی صورت نگرفته است؟
ما از سازمان میراث فرهنگی می خواهیم که هرچه سریع تر، دولت و مجلس را در جریان اقدامات خود قرار دهد.
به نظر شما کدامیک از آثار باستانی ایران می تواند در این فهرست قرار بگیرد؟
به نظر من خرابه های تخت جمشید و میدان نقش جهان اصفهان این قابلیت را دارند. یونانی ها در فیلم آشیل میلیون ها دلار خرج کردند تا آثار باستانی شان را معرفی کنند، اما ما هنوز در این زمینه سرمایه گذاری لازم را انجام نداده ایم.
تعلل ایران در معرفی آثار باستانی برای قرار گرفتن در فهرست عجایب هفتگانه جهان، ناهماهنگی های موجود در سد سیوند را به ذهن متبادر می سازد، ظاهرا در این مورد هم در دنیا زیر سوال رفته ایم؟
ما در زمینه سد سیوند و پاسارگاد با وزیر نیرو و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مذاکره داشتیم، سد تا 15 اسفند آبگیری نمی شود و تا آن زمان 13 تیم مشترک ایرانی، فرانسوی، امریکایی، ایتالیایی، لهستانی، ژاپنی و آلمانی مشغول جمع آوری آثار تاریخی در منطقه هستند که قرار است این آثار تاریخی که عمدتا از تنگه بلاغی جمع آوری می شود در موزه ای که در محل تخت جمشید تحت عنوان موزه فرهنگی پاسارگاد ایجاد می گردد نگهداری شود.
در زمینه رطوبت سد چه بررسی صورت گرفته است؟
این مساله هم قرار است در همایشی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، بالاخره تمام تلاش این است که به آثار باستانی منطقه آسیب وارد نشود.
نظر یونسکو درباره سد سیوند چیست؟
در بازدیدی که نمایندگان یونسکو از منطقه داشتند از روند کار اظهار رضایت کردند. آخرین تصمیم هم این است که ارتفاع آبگیری سد از 1802 بالاتر نرود.
شما به عنوان مسئول کمیته میراث فرهنگی مجلس از میان برج« جهان نما» و « میدان نقش جهان» اصفهان کدامیک را ترجیح می دهید؟
قطعا میدان نقش جهان اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و ما نباید اجازه بدهیم نقش جهان با آن همه قدمت تاریخی فدای این برج شود.
برای گردشگری در سال 85 چه پیش بینی هایی شده است؟
کمیته فرهنگ و گردشگری تشکیل شده و قرار است بودجه گردشگری در سال آینده افزایش یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین