کد خبر: ۳۸۳۲۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵

رهبر "انقلاب چتر" هنگ کنگ محکوم شد+تصویر

یکی از چهره‌های اصلی انقلاب چتر هنگ کنگ امروز (پنجشنبه) به اتهام مشارکت در اعتراضاتی که راهپیمایی‌های دموکراسی خواهان گسترده‌ای به همراه داشت، محکوم شد.
آفتاب‌‌نیوز :
جوشوآ وونگ، رهبر اعتراضاتی بود که دولت شهر هنگ کنگ را برای ماه‌ها فلج کرده بود و احتمالا با دو سال حبس روبه رو خواهد شد.

جنبش «اشغال مرکز (Occupy Central) » که فعالان اصلی آن را دانشجویان چتر به دست تشکیل می‌دهند، در سال ۲۰۱۴ خواهان این شدند که مردم هنگ کنگ، خود بدون دخالت دولت چین رهبرانشان را انتخاب کنند. دولت چین این درخواست را رد می‌کند. دولت چین هرچند اعلام کرده که اجازه شرکت عمومی در انتخابات سراسری ۲۰۱۷ را خواهد داد اما تنها به نامزدهای گزینش‌شده یا به عبارتی از سوی چین تایید صلاحیت شده، اجازه شرکت در انتخابات را می‌دهد.

رهبر

پکن معتقد است که هنگ کنگ بخشی از کشور چین است و اداره آن با قانون چین صورت می‌گیرد. تظاهرات گسترده در هنگ کنگ از روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز شد و ده‌ها نفر از مردم به ویژه دانشجویان معترض را به خیابان‌ها کشاند. دانشجویان معترض در هنگ کنگ نام جنبش خود را «جنبش چتر» گذاشتند.

این دانشجوی ۱۹ ساله همواره گفته است که پرونده سازی علیه او درباره اعتراضات جنبه سیاسی دارد.

عفو بین‌الملل پرونده سازی علیه معترضان صلح طلب را با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان آنها می‌داند. جوشوآ وونگ در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ به همراه برخی دیگر از حصارهای اطراف یک مجتمع دولتی بالا رفتند و حال به جرم تجمع غیرقانونی و تحریک اعتراضات بزرگتر محکوم شده است. در آن جریان پلیس مجبور شد برای متفرق کردن معترضان گاز اشک آور پرتاب کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو تن دیگر از رهبران جنبش دانشجویی هنگ کنگ نیز امروز به اتهام مشابهی محکوم شدند پس از صدور این حکم جوشوآ وونگ گفت: مهم نیست که مجازات چه باشد. ما همچنان علیه سرکوب دولت مقاومت می‌کنیم می‌دانیم که با بزرگترین رژیم کمونیست جهان رو به رو هستیم و باید نبردی طولانی برای دموکراسی خود داشته باشیم.

این محکومان به قید وثیقه آزاد شدند و قرار است ۱۵ اوت برای آغاز روند حبس خود به دادگاه مراجعه کنند. اتهام مشارکت در تجمعات غیرقانونی با حداکثر مجازات پنج سال حبس مواجه است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین