کد خبر: ۳۸۳۳۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۵

مروری بر جزئیات چگونگی ارزانی اینترنت

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات از روز اول مرداد ماه تمام ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت ملزم به اعمال تعرفه های جدید هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
چندی پیش معاون وزیر ارتباطات از کاهش تعرفه‌ استفاده از هر کیلوبایت داده تلفن همراه از ۰.۵ به ۰.۴ ریال خبر داده و درباره هزینه‌های دسترسی به اینترنت ADSL نیز اینگونه اعلام کرده بود که با مصرف بیش از ۲ گیگابایت به صورت ماهانه، حداقل ۱۶ درصد کاهش تعرفه خواهیم داشت که این کاهش در بعضی موارد به ۳۰ درصد هم می‌رسد.

بدین ترتیب در قالب مصوبه ای اعلام شد:« سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم کارت های دائمی مستقل از فناوری به ازای هر کیلو بایت چهاردهم (0.4) ریال تعیین می ‌شود. اپراتورهای تلفن همراه می ‌توانند با رعایت شرایط رقابتی و تعرفه تعیین شده در این مصوبه، ضمن فروش خدمات دیتا بر اساس کیلو بایت، بسته­‌های مختلف تعرفه­‌ای را نیز متناسب با نیاز مشترکین تعریف و با رعایت سایر مقررات و شرائط پروانه خود ارایه کنند.

همچنین بر اساس مفاد  پروانه اپراتورها و مصوبات قبلی کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه خدمات سیم کارتهای اعتباری همراه حداکثر می‌تواند 50 درصد بالاتر از تعرفه خدمات سیم کارتهای دائمی باشد.

بر این اساس در حال حاضر سقف تعرفه مجاز اپراتور ها درزمینه دیتای همراه در سیم کارت های اعتباری از 0.75 ریال به 0.6 ریال برسد.

اما نکته جالب توجه اینجاست که اگرچه با اعمال تعرفه های جدید هزینه دسترسی آزاد به دیتای همراه کاهش می یابد اما تا کنون از سوی اپراتورها تغییر خاصی در مورد قیمت بسته های اینترنت که بخش عمده ای از مشترکان اینترنت همراه از طریق آنها دیتای خود را تامین می کنند اعلام نشده است.بنا بر این در ارتباط با اینترنت موبایل از فردا تنها ارزانی در انتظار افرادی است که از دیتای موبایل به شکل آزاد استفاده می کنند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که همچنان استفاده از بسته های اینترنت همراه مقرون به صرفه تر از استفاده آزاد از اینترنت است.

به گزارش ایسنا،در ارتباط با مشترکان ADSL هم در حالی وعده کاهش قیمت مطرح می شود که طی سال های گذشته بارها شرکت ارتباطات زیرساخت از تخفیف های متعدد به شرکت های ارائه کننده اینترنت خبر داده اما در نهایت کاربران نهایی تغییر چندانی در قیمت پرداختی خود مشاهده نکرده اند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ارتباط با این موضوع که بر خلاف وعده های متعددی که در خصوص ارزانی اینترنت مطرح می شود همچنان کاربران نهایی طعم این تخفیف ها را نچشیده اند گفت: هنوز تعرفه‌های تخفیفی اعمال نشده و قرار بر آن است که از ابتدای مردادماه این تعرفه‌ها اجرایی شوند و بدین ترتیب قیمت‌ها کاهش محسوس داشته باشد و تخلفات مشخص خواهد شد. البته احتمالاً اتفاقی که رخ خواهد داد، این است که در حال حاضر یک کاربر ماهانه ۲۰ هزار تومان برای حجم اینترنت پرداخت می‌کند و حجمی معادل ۵ مگابیت پهنای باند دریافت می‌کند و در آینده همچنان همان ۲۰ هزار تومان را پرداخت کرده و حجم دریافتی آن به ۸ مگابیت خواهد رسید.

نکته جالب تر آنکه محمدجواد جهرمی در ادامه با بیان اینکه ایران از نظر تعرفه‌ی اینترنت موبایل چهارمین کشور ارزان دنیا محسوب می‌شود، به دامپینگ برخی اپراتورها در این فضا اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اکنون یکی از اپراتورها ۱۰۰ گیگابایت اینترنت را با قیمت ۱۷۵ هزارتومان به فروش می‌رساند. به عبارت دیگر هر گیگابایت را با رقمی حدود ۱۷۵۰ تومان به فروش می‌رساند و این در حالی است که کمترین رقم فروش اینترنت در دنیا ۰.۵ دلار است و چنین تعرفه‌ای در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود.

وی در عین حال با اشاره به تغییراتی که به تازگی در خصوص قیمت اینترنت اعمال شده،اظهار کرد:اکنون مدل قیمت‌گذاری ما به همه‌ی دنیا نزدیک شده و در شرایطی که در گذشته قیمت یک مگابیت ۱۷۴ هزار تومان بود اکنون این رقم به ۲۵ هزار تومان رسیده است، اما طبیعی است که کاربران در منزل چنین تفاوت قیمتی را پرداخت نمی‌کنند، چرا که آن‌ها به طور حجمی خرید می‌کنند، اما در نهایت در رتبه‌های جهانی شاید بیش از ۷۰ تا ۸۰ رتبه جایگاه ایران دستخوش تغییر شده باشد. البته همچنان شاید قیمت اینترنت ما پنج برابر اروپا باشد که این قیمت بستگی مستقیم با سایز بازار ما دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
این ها مردم را ... فرض کرده اند و خودشان را زرنگ
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین