کد خبر: ۳۸۳۶۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
همزمان با راهپیمایی جنبش روشنایی

3 انفجار شدید در کابل؛ 80 کشته و بیش از 250 مجروح/داعش مسئولیت انفجار را برعهده گرفت + فیلم و تصاویر+18

انفجاری مهیب عصر امروز (2 تیر/اسد) منطقه دهمزنگ شهر کابل را به لرزه درآورد.این انفجار در نزدیکی مکانی به وقوع پیوست که تظاهرات کنندگان جنبش روشنایی از صبح امروز در این محل تجمع کرده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
سه انفجار تظاهرات 'جنبش روشنایی' در کابل را هدف قرار گرفت. دست‌کم 80 نفر کشته و بیش از 250 نفر زخمی شده‌اند. برگزارکنندگان گفته‌اند هزاران نفر در تظاهرات شرکت کرده بودند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به وقوع انفجارها در محل تظاهرات 'جنبش روشنایی' نوشته است: "حمله به تجمع معترضان امروز در کابل نمایانگر بی‌اعتنایی کامل گروه‌های مسلح به زندگی انسان است. چنین حملاتی یادآور آن است که جنگ در افغانستان برخلاف باور بعضی‌ها رو به کاهش نبوده، بلکه در حال تشدید است که پیامدهای آن برای حقوق بشر در آن کشور زنگ خطر است."

سفارت آمریکا در افغانستان حمله امروز به معترضان 'جنبش روشنایی' را محکوم کرده و گفته که این بمبگذاری افراد بیگناهی را هدف قرار داده که در تظاهراتی مسالمت‌آمیز از حق قانونی خود برای اعتراض استفاده می‌کردند. این سفارت در اعلامیه‌ای، ضمن ابراز همدردی با قربانیان و خانواده‌های آنها، تاکید کرده که در کنار دوستان افغان خود می‌ماند تا به تامین امنیت و صلح در افغانستان کمک کند.


حامیان جنبش روشنایی مخالف تغییر خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ هستند. معترضان دوباره برگشته‌اند. حلقه‌ای امنیتی تشکیل داده‌اند و به هیچ کسی اجازه نزدیک شدن به محل حادثه را نمی‌دهند، حتی به پلیس.

مراسم تلاوت قرآن و فاتحه خوانی ادامه دارد. هنوز مردم علی‌رغم تقاضای سران جنبش روشنایی، حاضر به ترک محل حادثه نیستند.

معترضان می‌گویند از "توسعه نامتوازن و تبعیض سیستماتیک" رنج می‌برند و به همین دلیل در پی تامین "عدالت" هستند تا منجر به تحقق توسعه متوازن و محو تبعیض قومی در کشور شود.

به گفته آنها، مناطقی مانند ولایت بامیان، دهها سال است که در "محرومیت" به سر می‌برد و هیچ طرح زیربنایی در آن اجرا نشده است. طرح انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از بامیان تنها طرح زیربنایی است که معترضان خواستار آن هستند.

یک شاهد عینی در محل انفجار به بی‌بی‌سی گفت که شمار زیادی از معترضان دوباره به محل تظاهرات بازگشته و عصبانی هستند که چرا دولت در مورد تامین امنیت معترضان "کوتاهی" کرده است. به گفته او، معترضان خواستار پاسخگویی دولت در این مورد هستند. این شاهد عینی که نخواست نامش فاش شود، گفت که بخشی از کار کسانی که به محل انفجار بازگشته‌اند، تشویق مردم به اهدای خون به زخمیان است.
 
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان انفجار امروز در جریان تظاهرات "جنبش روشنایی" را کشتار بی‌رحمانه، فاجعۀ عظیم و جنایت نابخشودنی دانسته‌ است.این کمیسیون از دولت افغانستان خواسته که با رسیدگی جدی به این قضیه، تحقیقات همه جانبه نموده و "عاملان این جنایت و مسئولینی را که در این زمینه غفلت و اهمال نموده‌اند، مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهند."

براساس گزارش بی بی سی، ریاست اجرائیه افغانستان با محکوم کردن حادثه امروز، گفته که به نیروهای امنیتی کشور هدایت می‌دهد تا با تمام توان در پیگیری عاملان این عمل هولناک تروریستی و تامین امنیت شهروندان تلاش نمایند.

اسماعیل کاووسی، سخنگوی وزارت صحت/بهداشت افغانستان گفته که شمار کشته شدگان این انفجار به ۶۱ نفر و شمار زخمیان به ۲۰۷ نفر رسیده است. این در حالی است که وزارت کشور افغانستان گفته است که شمار کشته‌شدگان به 80 نفر افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین