کد خبر: ۳۸۳۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۸

احمدي‌نژاد از دمشق بازگشت

آفتاب‌‌نیوز :  در پايان سفر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور ایران به سوريه كه در روزهاي 29 و 30 دي ماه 1384 انجام گرفت، بيانيه‌ي مشتركي صادر شد كه متن كامل آن به شرح زير است.

« در راستاي تحكيم و گسترش روابط برادرانه ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه و بنا به دعوت رسمي جناب آقاي بشار اسد، رييس‌جمهور عربي سوريه، جناب آقاي دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهوري اسلامي ايران در راس يك هيات عالي‌رتبه از تاريخ 29 لغايت 30 دي ماه برابر با 19 لغايت 20 ژانويه 2006 از جمهوري عربي سوريه ديدار نمودند. در اين سفر طرفين، مهم‌ترين مسايل فيمابين و همچنين تحولات منطقه‌يي و بين‌المللي را مورد گفت‌وگو قرار داده و در اين زمينه به تبادل نظر پرداختند.

طرفين ضمن ابراز خرسندي از سطح عالي روابط سياسي دو كشور بر اهميت تعميق آن تاكيد كردند.

همچنين طرفين با بررسي زمينه‌هاي همكاري اقتصادي، طرح‌هاي مشترك فيمابين را بررسي نموده و بر علاقمندي شديد خود نسبت به توسعه‌ي روابط اقتصادي ميان دو كشور و استفاده‌ي بهينه از ظرفيت‌هاي موجود و تحكيم اين روابط در زمينه‌هاي گوناگون تاكيد به عمل آوردند.

طرفين بر ضرورت آزادسازي كليه سرزمين‌هاي اشغالي از جمله بلندي‌هاي جولان سوريه و سرزمين فلسطين و باقي‌مانده سرزمين‌هاي لبناني تحت اشغال رژيم صهيونيستي تاكيد كردند، همچنين تضمين حقوق مردم فلسطين و تحقق آرمان‌شان در آزادسازي اين كشور و حق بازگشت به سرزمين خود و برپايي كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف را مورد تاكيد قرار دادند.

در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران از مواضع اصولي سوريه مبني بر بازگرداندن سرزمين‌هاي اشغالي به وضعيت چهارم ژوئن 67 19حمايت مي‌نمايد.

طرفين، تهديدات و تجاوزات مستمر رژيم صهيونيستي نسبت به حاكميت لبنان را محكوم نموده و از مقاومت قهرمانانه مردم لبنان در مقابله با تجاوزات اين رژيم تقدير نمودند.

طرفين مجددا جنايت ترور مرحوم رفيق حريري را محكوم كرده و شديدا ابراز علاقه كردند كه تحقيقات بين‌المللي بايد مجراي صحيح خود را بر اساس اصول فني، حقوقي و بي‌طرفي كامل طي نمايد و هر كوششي كه به منظور سوء استفاده از اين جنايت وحشيانه براي اهداف سياسي باشد و همچنين فاصله گرفتن كميته‌ي تحقيق بين‌المللي از دستيابي به حقيقت كه هدف اصلي آن مي‌باشد را محكوم نمودند. ضمنا طرفين وارد ساختن هر گونه اتهام پيش از پايان تحقيقات بين‌المللي را تحريكي توجيه‌ناپذير و خدمت به دشمنان لبنان و سوريه تلقي نمودند و همچنين بر حمايت كامل خود از حاكميت و ثبات در لبنان تاكيد كردند.

طرفين مراتب نگراني خود را از تداوم دخالت‌هاي خارجي در امور داخلي كشورهاي منطقه ابراز نموده و نسبت به پيامدهاي منفي آن بر ثبات و امنيت منطقه هشدار دادند.

طرفين بار ديگر برحمايت خود از روند سياسي جاري در عراق تاكيد كرده و بر لزوم تحقق امنيت و ثبات و وفاق ملي ميان آحاد مردم عراق پافشاري نمودند. در اين چارچوب از كليه تلاش‌هاي انجام شده از سوي سازمان ملل متحد، سازمان كنفرانس اسلامي، كشورهاي همسايه و همچنين از ابتكار عمل عربي كه به منظور تحقق اين اهداف صورت پذيرفته است، استقبال نمودند.
همچنين طرفين از انتخابات انجام شده‌ي عراق براي تشكيل مجمع ملي و تشكيل دولت عراق كه كليه اقشار اين در آن مشاركت نمايند، استقبال نموده و آمادگي خود را براي حمايت و ارايه كمك به دولت جديد عراق در كليه زمينه‌ها اعلام كردند.

طرفين بر ضرورت حفظ تماميت ارضي و وحدت مردم عراق تاكيد نموده و كليه‌ي اقدامات تروريستي كه شهروندان عراقي و اماكن و نهادهاي اين كشور را مورد هدف قرار مي‌دهد را محكوم نموده و خواستار ضرورت تسريع در تعيين جدول زماني براي خروج نيروهاي اشغالگر از عراق گرديدند تا مردم عراق بتوانند اهداف خود را در زمينه‌هاي امنيت، ثبات، پيشرفت و شكوفايي كشورشان محقق سازند.

طرفين بر لزوم اجراي قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد مبني بر عاري سازي منطقه خاورميانه از سلاح‌هاي كشتار جمعي و در راس آن سلاح‌هاي هسته‌يي تاكيد نمودند.

طرفين بر حق كليه كشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح‌آميز از فن‌آوري و انرژي هسته‌يي بر اساس كنوانسيون عدم گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي (NPT) و به دور از سياست گزينشي و برخورد دو گانه كه برخي از محافل بين‌المللي در اين خصوص اعمال مي‌كنند، تاكيد كردند.

دو طرف ابراز اميدواري نمودند كه فضاي عدالت و مساوات به دور از هر گونه روش‌هاي سلطه جويانه و تبعيض‌آميز و گزينشي در روابط بين‌المللي حاكم شود و از گفت‌وگو به عنوان بهترين روش در حل مسايل ميان كشورها استفاده گردد.

جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد از جناب آقاي دكتر بشار اسد به خاطر ميهمان‌نوازي و استقبال گرم و صميمانه‌اي كه از ايشان و هيات همراه در اين سفر به عمل آمد، تشكر و قدرداني نمود و از جانب آقاي بشار اسد براي ديدار از جمهوري اسلامي ايران دعوت به عمل آوردند كه ايشان نيز ضمن تشكر، اين دعوت را پذيرفت.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین