کد خبر: ۳۸۴۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

سرایت مرگ با «سلفی» در ایران/ قربانیان سلفی در ایران ، 2 کشته در یک هفته ، 10 کشته در 2 سال

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: یک عدد گوشی موبایل هوشمند، یک دست ترجیحا بلند که تا حد توان کش بیاید و یک مکان عجیب و دیدنی که بکر باشد، سلفی شما را آماده می‌کند. همه ماجرا همین است.

گشتی کوتاه در هر شبکه اجتماعی، فراگیری این نوع از عکاسی را نشان می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی را هم که کنار بگذاریم در کوچه و خیابان، کافه‌ها و رستوران‌ها و.. عده‌ای را می‌بینیم که کنار هم جمع شده‌اند و مشغول گرفتن سلفی هستند. لایک، فالوئر و گرفتن عکس‌های سلفی در هر مکانی رابطه مستقیمی با هم پیدا کرده است، به‌طوری‌که بسیاری از افراد حاضرند برای بالابردن تعداد لایک‌هایشان دست به هر کاری بزنند. از سلفی در لبه بلندترین برج‌های جهان گرفته تا سلفی با شیر در قفس. این مسئله تا جایی پیش رفته که رنگ و‌ بوی مرگ گرفته و سلفی، افراد را به کام مرگ کشانده است. در ایران هم مانند دیگر کشورها آمار مرگ با سلفی رو به افزایش است تا جایی که درمدت دو سال، ١٠ مورد مرگ به‌دلیل گرفتن سلفی گزارش شده است که دو مورد آن در هفته اخیر به فاصله چند روز اتفاق افتاد.


اولین حادثه: غرق‌شدن در دریاچه «شورابیل»، 2 قربانی
اولین حادثه سلفی در ایران زمانی اتفاق افتاد که 24 نفر از دانشجویان اردبیلی پس از پایان امتحانات دی سال 93 تصمیم گرفتند برای خداحافظی به دریاچه شورابیل بروند و دسته‌جمعی روی دریاچه یخ‌زده چند عکس سلفی به یادگار بگیرند. ضخامت یخ دریاچه کم بود و فشار ناشی از وزن دانشجویان باعث شکسته شدن یخ دریاچه شد و 18 نفر از آنها به زیر آب رفتند. اگرچه 16 نفر از دانشجویان در همان لحظات اولیه حادثه توسط مردم حاضر در محل از آب بیرون کشیده شدند اما متأسفانه دو دختر دانشجو به علت آشنا‌نبودن با فنون شنا غرق شده و به اعماق دریاچه رفتند. نیروهای امداد پس از سه ساعت تلاش موفق به یافتن این دو در عمق سه متری دریاچه شدند، ولی متأسفانه کار از کارگذشته بود و در همان دقایق اولیه آنها جان باختند.


دومین حادثه: سقوط در آبشار «ساری‌سو»، یک قربانی
دومین حادثه سلفی به فاصله چهار ماه اتفاق افتاد و در اردیبهشت سال 94 قربانی گرفت. در این حادثه دختر 19 ساله‌ای که همراه مادرش در قالب یک تور گردشگری به ماکو سفر کرده بود، در هنگام گرفتن عکس سلفی در لبه آبشار رودخانه «ساری‌سو» ناگهان زیر پایش خالی شد و به داخل رودخانه سقوط کرد. در این حادثه گروه آتش‌نشانی برای نجات دختر بلافاصله در محل حاضر شدند ولی گویا دخترک در همان لحظه سقوط جان خود را از دست داده بود و آتش‌نشانان فقط توانستند پیکر بی‌جان او را از آب بیرون بکشند. در این حادثه خیلی‌ها تصور می‌کردند که دختر نوجوان به خاطر خفگی جان خود را از دست داده اما با انجام معاینات پزشکی مشخص شد که او در همان لحظه سقوط جان سپرده است.


سومین حادثه: سقوط در آبشار «شلماش»، یک قربانی
کمتر از یک ماه بعد در خرداد سال 94، جوان 35 ساله‌ای که به همراه خانواده برای گذراندن اوقات فراغت و بازدید از آبشار شلماش از شهر سنندج استان کردستان به سردشت سفر کرده بود، برای گرفتن سلفی روی یکی از صخره‌های بالای آبشار شلماش رفت که به علت لیز‌خوردن به داخل آبشار سقوط کرد و جان باخت. پس از سه ساعت تلاش، مأموران آتش‌نشانی و غواصان جسد این جوان را از آب خارج و برای امور قانونی به بیمارستان امام خمینی(ره) سردشت منتقل کردند.


چهارمین حادثه: سقوط در رودخانه «زاب جان»، یک قربانی
چهارمین حادثه در فروردین 95 اتفاق افتاد؛ دختر 12 ساله سردشتی، روز جمعه همراه خانواده خود برای گردش به حاشیه رودخانه زاب‌جان رفته بود که به گفته شاهدان، این دختر با استفاده از دوربین تلفن همراه مشغول گرفتن عکس سلفی بود که تعادل خود را از دست داد و داخل رودخانه افتاد. تلاش حاضران در محل برای نجات وی به ‌علت شدت جریان آب رودخانه بی‌نتیجه ماند و جنازه این دختر پس از طی مسافتی در داخل رودخانه پیدا شد. پس از وقوع این حادثه مأموران مرکز فوریت‌های پزشکی 115 پایگاه بین‌جاده‌ای نلاس به محل اعزام شده و اقدامات اولیه «CPR» و حمایت‌های تنفسی را برای وی انجام دادند، ولی متأسفانه تلاش امدادگران بی‌نتیجه ماند و این دختر جان باخته بود.


پنجمین حادثه: سقوط در سد کرج، یک قربانی
یک ماه بعد از حادثه رودخانه زاب‌جان، در اردیبهشت سال 95، دختری 23 ساله در هنگام گرفتن عکس سلفی در رودخانه کرج سقوط کرد و جان باخت. این حادثه درجاده کرج - چالوس در منطقه درده رخ داد و جسد توسط خانواده و افراد محلی به بیرون از آب منتقل شد. امدادگران هلال احمر بلافاصله عملیات احیا انجام دادند اما نتیجه‌ای نداشت.


ششمین حادثه: غرق‌شدن در رودخانه کنگیر، یک قربانی
حادثه بعدی نیز مربوط به اردیبهشت سال 95 است. دختر جوان همراه خانواده برای گردش به ضلع جنوبی شهرستان ایوان رفته بود که در حاشیه رودخانه کنگیر اقدام به گرفتن عکس سلفی از آبشار رودخانه و مناظر طبیعی می‌‌کند که به دور از چشمان پدر و مادر به داخل رودخانه لیز می‌خورد و غرق می‌شود.


هفتمین حادثه: سقوط در رودخانه مرزن‌آباد، دو قربانی
حادثه بعدی مربوط به یک ماه بعد در خرداد سال 95 است؛ زمانی که خانواده‌ای برای تعطیلات کنار رودخانه مرزن‌آباد و در منطقه چشم‌انداز «لارک» مرزن‌آباد حضور داشتند، دختر خانواده برای گرفتن عکس سلفی بالای یک صخره سنگ می‌ایستد که بر اثر سرخوردگی دچار حادثه می‌شود و به داخل رودخانه سقوط می‌کند. بعد از آنکه دختر 22 ساله دچار حادثه و غرق‌شدگی در رودخانه می‌شود، برادر 35 ساله‌اش برای نجات او به داخل رودخانه می‌رود که متأسفانه او نیز به خاطر فشار آب رودخانه غرق می‌شود. پس از اعلام حادثه و بعد از چند ساعت، جسد دختر توسط تیم‌های هلال‌احمر چالوس از داخل آب بیرون آورده می‌شود ولی خبری از جسد برادرش نمی‌شود. حدود یک ماه بعد در تیر سال 95 فرمانده انتظامی چالوس از پیدا‌شدن جسدی در رودخانه مجلار مرزن‌آباد خبر می‌دهد که برخی مشخصات نشان می‌دهد جسد مربوط به همان خانواده است.


هشتمین حادثه: برق‌گرفتگی با پست برق، یک قربانی
آخرین حادثه مربوط به مرداد سال 95 است، زمانی که نوجوان 16‌ساله‌ای برای گرفتن سلفی با پست برق دچار برق‌گرفتگی شد و جان باخت. صبح روز جمعه اول مرداد یک مورد حادثه برق‌گرفتگی در خیابان «151» گلسار به اورژانس اطلاع داده و پس از حضور عوامل اورژانس در محل مشاهده شد که پسر 16‌ساله‌ای بر اثر بی‌احتیاطی و باز‌کردن پست کوچک برق نصب‌شده سر خیابان، دچار برق‌گرفتگی و شوک الکتریکی شده است. همکاران فوریت‌های پزشکی گلسار سریعا با بررسی وضعیت مصدوم اقدامات احیای قلبی-ریوی، ماساژ و شوک را آغاز کردند اما متأسفانه مصدوم باوجود تلاش‌های فوریت‌های پزشکی، جان خود را از دست داد. طبق اظهارات برادر کوچک و یکی از دوستان این نوجوان، آنان تصمیم داشتند تا با این پست برق، عکس سلفی بگیرند که متوفی با باز‌کردن این پست، دچار برق‌گرفتگی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین