کد خبر: ۳۸۴۱۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
اسرائیل برای جلوگیری از اجرای برجام کارشکنی می‌کند

بعد از کودتای نافرجام؛ نزاع ترکیه و عربستان اوج می‌گیرد؟

« ایلی الفرزلی» نائب رئیس سابق پارلمان لبنان با بیان اینکه « نزاع بین سعودی و ترکیه بعد از کودتای شکست خورده اوج می گیرد»، تاکید کرد: توافق هسته ای شرایطی برای ایران فراهم کرده است تا به قدرت و امکانات بیشتری برای مقاومت وایستادگی دست یابد و به همین دلیل صهیونیست ها برای جلوگیری از اجرای برجام کارشکنی می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : الفرزلی در گفت وگوی به مناسبت دهمین سالگرد پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه، خاطرنشان کرد: سعودی از ایران و ترکیه می ترسد چون فکر می کند آنها دلیل کم رنگ شدن نقش سعودی ها در منطقه هستند و از این رو می توان دشمنی های آل سعود با ایران و آرزوی آنها برای سقوط اردوغان را درک کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، «حرف های زیادی درباره جنگ 33 روزه گفته ایم و گفته اند اما اعتراف دشمن صهیونیستی به شکست در این جنگ جای بحث و جدل برای هیچ کس باقی نمی گذارد»، نائب رئیس سابق پارلمان لبنان بدنبال این عبارت تاکید کرد که جنگ تابستان سال 2006 دشمن صهیونیستی، جنگ جهانی تمام عیاری علیه مقاومت لبنان بود درست شبیه جنگ امروز علیه سوریه که ستون فقرات مقاومت به شمار می آید.

موضع گیری های وطن دوستانه الفرزلی باعث شده تا این شخصیت سیاسی کارکشته لبنانی، روابط مستحکمی با احزاب مختلف لبنانی برقرار کند و در میان رسانه ها، شخصیتی شناخته شده باشد.

ایلی الفرزلی (67 ساله) به مدت 12 سال متوالی نائب رئیس پارلمان لبنان بوده و درسال 2004 میلادی به عنوان وزیر اطلاع رسانی در دولت مرحوم عمر کرامی نخست وزیر وقت لبنان انتخاب شد.

این سیاستمدارکارکشته لبنانی که مواضع حمایتی او از محور مقاومت بر کسی پوشیده نیست، نظرها صریح و شجاعانه خود را در موضوعات مختلف از پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه گرفته تا رویدادهای مهم منطقه ای و مسائل داخلی لبنان، بدون هیچ ملاحظه ای بیان کرده و با تقدیر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قضایای منطقه ای و بین المللی، علاقه مندی خود را در این مصاحبه برای سفر به ایران ابراز داشت.

نائب رئیس سابق مجلس لبنان تاکید کرد که پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه نه تنها چهره لبنان بلکه همه منطقه عربی و اسلامی را دگرگون کرد، منطقه ای که «کاندو لیزا رایس» وزیر خارجه وقت ایالات متحده مرزهای آن را تحت نام « خاورمیانه جدید» از شرق دریای مدیترانه تا افغانستان و پاکستان ترسیم کرده بود.

وی با تاکید به اینکه ، با این جنگ می خواستند ایران را هدف قرار دهند، خاطرنشان کرد: اما رژیم صهیونیستی نتوانست در مقابل مقاومت لبنان به پیروزی دست یابد و با تحمل شکست، توطئه آنها در نطفه خفه شد.

این سیاستمدار لبنانی به سخنان اخیر «الیوت آبرامز» عنصر صهیونیست و مشاور ارشد سیاست خاورمیانه ای در شورای امنیت ملی آمریکا که جنگ علیه حزب الله را اعلام کرد و مسئول مستقیم جنگ در دولت آمریکا اشاره کرد که گفته است« در جنگ 33 روزه فروپاشی ساختار حزب الله در دستور کار ما قرار داشت و قرار بود بعد از پیروزی در جنگ، به «فواد السنیوره» نخست وزیر وقت لبنان کمک کنیم تا زمام امور را در لبنان به طور کامل به دست بگیرد».

اما چیزی که اتفاق افتاد، این بود، «اسرائیل نتوانست بر حزب الله چیره شود و ساختار نظامی آن را نابود سازد، همچنانکه موفق نشد طرفداران و حامیان حزب الله را از صحنه بدر کند، بنابر این شکست اسرائیل بر تصمیمات و سیاست گذاری های ما در کرانه باختری برای حل قضیه فلسطین تاثیر گذاشت».

الفرزلی تاکید کرد: عدم تحقق اهداف رژیم اسرائیل در جنگ تابستان 2006 علیه لبنان باعث شد قواعد بازی در تمام منطقه تغییر کند، برای همین آنها مجبور شدند مرحله دوم توطئه خود را به اجرا بگذارند.

این مرحله عبارت بود از اول « ضربه زدن به سوریه و نابودی آن به عنوان دژ محکم مقاومت» و دوم « فنته انگیزی در جهان عرب و اسلام با هدف به شکست کشاندن پیروزی بزرگی که توسط حزب الله رقم خورده بود».

وی تصریح کرد: اینها برآیند حرف هایی است که برخی مسئولان آمریکایی هنگام ابراز شهادت در صحن مجلس سنای این کشور به طور رسمی به آنها اعتراف کرده اند و اسناد آن موجود است، آنها می خواستند منطقه را به محل نزاع مذهبی بین شیعه و سنی تبدیل کنند تا با این کار نگذارند حزب الله به الگوی جوانان عرب و مسلمان در منطقه تبدیل شود.

** برخی حکومت های عربی مشوق جنگ علیه حزب الله بودند

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان تاکید کرد که جنگ 33 روزه علیه لبنان و مقاومت آن با حمایت همه جانبه بین المللی انجام شد و بسیاری از حکومت های عربی نیز به رژیم صهیونیستی کمک کردند.

«این جنگ یک جنگ تمام عیار جهانی بود درست مانند جنگ امروز سوریه که این کشور حامی مقاومت و ستون فقرات مقاومت در جهان عرب و اسلام را هدف قرار داده است».

الفرزلی خاطرنشان کرد: کشورهای عربی زیادی در این جنگ ورود کردند، آنها می خواستند از دست حزب الله خلاص شوند نه فقط برای آنکه حزب الله به عنوان یک نیروی نظامی مقاوم، به الگویی برای جوانان منطقه در مبارزه با رژیم صهیونیستی تبدیل شده بلکه می خواستند با نابودی حزب الله، موانع موجود بر سر راه عادی سازی روابط آنها با رژیم صهیونیستی از میان برداشته شود.

وی در این زمینه به هم سخن الیوت آبرامز اشاره کرد که گفته است، «برخی کشورهای عربی و نیز برخی احزاب لبنانی پشت درهای بسته ما را تشویق به جنگ علیه حزب الله می کردند».

این سیاستمدار لبنانی تصریح کرد: بخوبی می دانیم برخی گروه ها و احزاب لبنانی به صورت مستقیم در این جنگ نقش آفرینی و از آن حمایت کردند، زمانی که بوی پایان جنگ به مشام این عده رسید و فهمیدند جنگ بدون نابودی حزب الله متوقف می شود از درد به خود می پیچیدند و فورا پیش آمریکایی ها رفته و از آنها خواهش کردند تا نگذارند اوضاع به وضعیت قبل از جنگ برگردد و جنگ به این صورت خاتمه پیدا کند، اینها حقایقی است که همه لبنانی ها از آن باخبرند.

** توطئه غرب ویران کردن سوریه با کمک تروریست هاست

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان در پاسخ به سوالی در باره علت جنگ افروزی علیه سوریه با استفاده از تروریست های تکفیری گفت:پس ازایستادگی ارتش سوریه و شکست توطئه غرب برای به زانو درآوردن نظام سوریه بخصوص بعد از نبرد منطقه «باب عمرو» در شهر حمص، « هنری کسینجر» در مقاله ای نوشت،«چاره ای برای ما جز نابودی سوریه نمانده است».

الفرزلی افزود:بعداز این سخنن، آنها تصمیم گرفتند تررویست ها و افراد دارای تفکر ویرانگر را از چهار گوشه دنیا به سوریه بفرستند همانگونه که به عراق فرستادند».

وی تصریح کرد: مهمترین اهداف راهبردی این تصمیم را در چند بعد می توان خلاصه کرد، هدف آنی ویرانی سوریه به خاطر خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی ، هدف میان مدت تشکیل یک جبهه توسط افرادی از خود منطقه علیه ایران بی آنکه دخالت مستقیمی از سوی آنها صورت بگیرد و هزینه ای بپردازند و قصدشان هم این است که مانع از تاسیس یک محور واقعی میدانی از ایران تا شرق دریای مدیترانه شوند.

« هدف بلند مدت و مهمتر آنها در سطحی راهبردی بود تا سوریه و عراق به میدانی برای حضورعناصر تروریست و اسلام گرایان افراطی جهان تبدیل و این عناصر در این میدان باهم جنگیده و به دست هم کشته شوند بدون اینکه غربی ها و ارتش آنها به طور مستقیم هزینه ای بپردازند».

وی خاطرنشان کرد: اما امروز، گروه های تروریستی تکفیری که قادرند هشت عنصر انتحاری را به شهرک کوچک مسیحی نشین القاع در شمال شرق لبنان بفرستند حال با 40 تا 60 هزار انتحاری دیگر خود چه بلایی می توانند سر دنیا به ویژه غرب بیاورند؟ آنها قادرند با این تعداد دنیا را ویران کنند، این پدیده شوم از زمان حملات 11 سپتامبر در دنیا بروز کرد و امروز درعراق و سوریه اوج گرفته است.

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان با اطمینان گفت: این موج تروریستی با پایان جنگ در میدان های سوریه و عراق بر خلاف برنامه ریزی های طراحان آن به میدان های دیگر هجوم خواهند برد، یکی از این میدان های جدید لیبی است که الان دچار کشت و کشتار شده است، تردیدی نیست که کشورهای عرب هم از حضرموت در یمن گرفته تا اردن از این وضعیت بی نصیب نخواهند ماند.

** بعداز جنگ سوریه، حزب الله قوی تر از قبل خواهد بود

این سیاستمدار لبنانی با نگاهی واقع گرایانه به مسائل، معتقد است که گشوده شدن جبهه های متعدد همزمان در برابر یک نیروی نظامی هر قدرهم قدرتمند باشد باعث ایجاد مشغله و دردسر برای آن می شود، با این وجود تصمیم حزب الله برای مشارکت در جنگ سوریه یک تصمیم راهبردی و مبتنی بر اصول بود که راه گریزی از آن وجود نداشت زیرا توطئه این بود لبنان مرکز و گذرگاهی برای عواملی تبدیل شود تا به بی ثباتی در لبنان و سوریه کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که بهای سنگینی پرداخت و بهترین جوانان لبنان فدا شده اند اما رزمندگان حزب الله توانسته اند تجربه رزمی بسیار بالایی کسب کنند و برای همین نیز حزب الله با قابلیت های نظامی بی نظیری از جنگ سوریه بیرون خواهد آمد و یکی از فرماندهان اصلی رژیم صهیونیستی چند روز پیش به این نکته اعتراف کرد.

** کودتاگران در ترکیه شکست خوردند

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از کودتای نظامی شکست خورده در ترکیه چیست؟، گفت: حقیقت این است که « رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه خود در کودتاهای گذشته ترکیه دخالت داشته است.

الفرزلی افزود: اتفاقی که بعد از کودتای اخیر در ترکیه شاهد بودیم و بازداشت ها و محاکمه هایی که روی داد بسیار فراتر از مجازات عوامل کودتا بود و با دموکرسی همخوانی ندارد، این گونه اقدامات ترکیه را به سوی بحران های عمیق بی پایان سوق خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه نظامیان عامل کودتا بازداشت شوند قابل فهم است اما مجازات و محاکمه افراد دیگر به خاطر اندیشه ها و نظرهای شخصی شان معنایی جز زیر پا گذاشتن دموکراسی ندارد.

این سیاستمدار لبنانی تصریح کرد: به نظر من با وجود شکست کودتاگران، کودتا در ترکیه پیروز شده است!

** نزاع سعودی – ترکی اوج می گیرد

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان در باره روابط ترکیه و سعودی به ویژه بعداز کودتای نظامی شکست خورده در ترکیه، گفت: بین سعودی و ترکیه در خصوص اینکه کدام رهبری اهل سنت را در ساختار جدید جهانی برعهده داشته باشند، نزاعی روز افزون شکل گرفته است.

الفرزلی، هجمه تعجب برانگیز رسانه های سعودی علیه اردوغان از نخستین روز کودتای نظامی را تعجب برانگیز خواند و افزود: سعودی از ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که رهبری شیعیان در نظام جهانی را برعهده دارد، می ترسد.

وی تاکید کرد: ریاض از ایران و ترکیه می ترسد چون فکر می کند آنها عامل کم رنگ کردن نقش سعودی ها در منطقه هستند و به همین دلیل می توان دشمنی های سعودی ها با ایران و آرزوی آنها برای سقوط اردوغان را درک کرد به ویژه اینکه نگران گسترش حضور اخوان المسلمین در جهان اسلام از اندونزی تا لبنان هستند.

** ایران موضع خوبی در قبال کودتای ترکیه اتخاذ کرد

این سیاستمدار کارکشته لبنانی ، موضع ایران در قبال کودتای ناکام ترکیه را خوب ارزیابی و تاکید کرد: به نظر من مقامات ایران بهترین کار را کردند و موضع خوبی در قبال کودتای ترکیه گرفتند و دلیل آن هم این بود که ایرانی ها نقشی در این کودتا و هیچ ارتباطی با عوامل آن مانند فتح الله گولن ودیگران نداشتند.

«علاوه بر اینها باید توجه داشت که ایران وترکیه جغرافیای سیاسی و مرزهای مشترک طولانی دارند و بین دو کشور روابط اقتصادی گسترده ای برقرار است و به همین دلیل هر اتفاقی در ترکیه می تواند به داخل ایران هم سرایت کند و از سوی دیگر ایران منافع خود را در این می بیند که در نظام جدید جهانی ترکیه در طرف مقابل آن قرار داشته باشد و نه سعودی ها».

**اردوغان درصدد ازسرگیری روابط خود با بشار اسد است

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان خاطرنشان کرد اردوغان بعد از کودتای ناکام نظامی در وضعیتی قرار گرفته که باید همه وقت خود را به امور داخلی و اقتصادی ترکیه اختصاص دهد و همچنین گرفتاری هایی مانند تبعات کودتا بر روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و افکار عمومی آمریکا و اروپا تاثیر منفی گذاشته است.

الفرزلی با بیان این که « شرایط جدید باعث تغییر مواضع ترکیه خواهد شد و کلید تغییرات از گفت وگوی تلفنی اردوغان با « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه زده شده است»، گفت که در این گفت وگو بحث هایی درباره نقش اردوغان در سوریه صورت گرفته است.
وی افزود: محال است اردوغان بتواند با «پ ک ک» و با مخالفان سنتی خود و با داعش و جبهه النصره در آن واحد وارد جنگ شود، او بعد از همه ویرانی هایی که در سوریه به بار آورده و بعد ازآنکه 1500 کارخانه حلب را غارت و به ترکیه منتقل کرده است امروز از امکان از سرگیری روابط با سوریه و با شخص بشار اسد سخن می گوید.

این سیاستمدار لبنانی خاطرنشان کرد: این مساله قابل تحقق است چون بشار اسد نهایت چیزی که از ترکیه می خواهد آن است که در امور کشورش دخالت نکند و با بستن مرزهای خود مانع ورود تروریست ها به خاک سوریه شود.

** صهیونیست ها درصدد شروع جنگ بین تمدن ها هستند

این شخصیت برجسته مسیحی لبنان در پاسخ به سوالی درباره اصطلاح «تروریسم اسلامی» که اکنون در غرب به ویژه آمریکا ترویج می شود، تاکید کرد: صهیونیست ها نقشه هایی برای شروع جنگ بین تمدن ها دارند زیرا جنبش جهانی صهیونیسم از همه جنگ های بزرگ به نفع خود بهره برداری کرده است.

« در جنگ جهانی اول صهیونیست ها پیمان بلفور را تحقق بخشیدند، در جنگ جهانی دوم رژیم صهیونیستی پایه ریزی شد و در جنگ سرد نیز این رژیم قدرت ونفوذ خود را توسعه بخشید وبخشی از دنیا آن را به رسمیت شناخت».

« رژیم صهیونیستی در تمام این مدت در خط اول جنگ های آمریکا و غرب و منافع استعماری آنها بوده و مزد خدمات راهبردی خود به آنها را هم دریافت کرد اما با سقوط اتحاد جماهیر شوروی، غرب دیگر خود را در معرض تهدید جدی احساس نمی کرد و برای همین نیز کارآیی اسرائیل برای غرب تا حدودی کاهش یافت».

« آمریکایی ها حتی زمانی که وارد عراق شدند به اسرائیلی ها اجازه ورود به عراق را ندادند و فقط یکی از صهیونیست ها به موزه عراق رفت و نسخه قدیمی تورات را با خود از آنجا خارج کرد، اسرائیلی ها احساس کردند که کارکردشان به قوت سابق نیست برای همین به توطئه ای به نام جنگ تمدن ها متوسل شده اند، همان مقوله ای که ساموئل هانتیگتون از آن سخن گفته است».

« جنگ تمدن ها نیازمند آن است شرق که اکثریت مسلمان در آن حضور دارد اقدام به اخراج اقلیت ها کند به ویژه مسیحی ها که در جامعه جهانی از قدرت تاثیرگذاری برخوردارند و در مقابل نیز احساس اسلام هراسی باید در غرب علیه شرق مسلمان تعمیق شود، برای رسیدن به این هدف ماجرای کشیش آمریکایی را علم کردند که اقدام به پاره کردن قرآن می کرد و یا فردی که کاریکاتورهایی اهانت آمیز درباره پیامبر اکرم (س) منتشر کرد».

« توطئه ها و دسیسه چینی های صهیونیستی ایجاب می کند که این گونه رفتارها گسترش پیدا کند، اما حقیقت آن است که نه توهین کنندگان به اسلام نماینده مسیحی ها هستند و نه داعش نماینده اسلام به شمار می آید».

** صهیونیست ها در برابر اجرای توافق هسته ای کارشکنی می کنند

ایلی الفرزلی در ادامه گفت و گو با ایرنا، با تاکید به اینکه همواره موافق امضای توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 بوده است، گفت: توافق هسته ای شرایطی برای ایران فراهم کرد تا به قدرت و امکانات بیشتری برای مقاومت و ایستادگی دست یابد.

وی افزود: همیشه معتقد بودم روزی خواهد رسید که چنین توافقی انجام خواهد شد، کمک ها و خدماتی که ایران می تواند به غرب ارائه دهد بسیار بیشتر از منافعی است که از اسرائیل نصیب کشورهای غربی می شود برای همین نیز چشم غرب همواره به دنبال برقراری روابط با ایران بوده است.

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان تاکید کرد: مقامات ارشد ایران و در راس آنها حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری از حکمت ، قدرت و درایت بسیار برخوردار هستند و توانایی آن را دارند که با همه مشکلات مقابله کنند و ایران را از موانع سخت عبور دهند.

این سیاستمدار لبنانی درباره کارشکنی ها و سنگ اندازی های ایالات متحده گفت: صهیونیست ها در داخل آمریکا نقش مهمی ایفا می کنند و از طریق نهادهای آمریکایی درصدد هستند جلوی اجرای توافق هسته ای را بگیرند.

الفرزلی خاطرنشان کرد: صهیونیست ها به این رفتار خود ادامه خواهند داد تا مانع از تحقق همه اهداف توافق هسته ای شوند و البته این مساله قابل پیش بینی بود همچنانکه صهیونیست ها پشت سر پرونده قانون آمریکا برای تحریم پولی و بانکی حزب الله لبنان قرار دارند.
وی تصریح کرد: در داخل ایالات متحده نبردی در جریان است و من فکر می کنم ایران می تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کند، ایران توانایی های زیادی در اختیار دارد و می تواند با استفاده از نیروهای نخبه خود در داخل آمریکا نفوذ کند.

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان گفت: تناقض های زیادی در آمریکا هست و ایران می تواند از طریق قشر فرهنگی و تحصیل کرده ، نخبگان و رسانه های خود از آن بهره برداری کند، نفوذ به داخل آمریکا باید برای ایران یک هدف راهبردی مهم تلقی شود.

** اوضاع سیاسی و امنیتی در لبنان

این سیاستمدار لبنانی در باره مسائل داخلی کشور متبوعش ، گفت که اوضاع امنیتی اکنون قابل قبول است و مهمترین دلیل آن هم این است که حزب الله به عنوان اصلی ترین قدرت نظامی لبنان برای ثبات و امنیت لبنان تلاش می کند.

وی افزود: البته منافع کشورهای غربی به ویژه آمریکا نیز اقتضا می کند که لبنان از ثبات و امنیت برخوردار باشد، از کنترل خارج شدن اوضاع لبنان به مصلحت آمریکا و اروپا نیست و غرب نمی خواهد داعش در سواحل دریای مدیترانه مستقر شود و از مسیر دریا خود را به اروپا برساند.

الفرزلی به اوضاع سیاسی لبنان اشاره و در رابطه با پرونده انتخاب رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری لبنان باید نماینده طائفه خود باشد و ژنرال «میشل عون» شخصیتی است که حمایت اکثریت مسیحیان لبنان را دارد.

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان همچنین خواستار تصویب قانون جدید و به روز انتخابات پارلمانی بر اساس اصل نسبیت شد تا نظام سوال و بازخواست از مسئولان باردیگر در دستورکار مجلس نمایندگان لبنان قرار گیرد.

این سیاستمدار کارکشته لبنانی با بیان اینکه« کاملا پیدا است که لبنان مورد غارت قرار گرفته و حزب جریان المستقبل ( همپیمانان آل سعود) حقوق قانونی مسیحیان را سرقت کرده است»، گفت: جریان المستقبل بیش از هر گروه دیگری از خروج سوریه از لبنان سود برد، آنها پس از این اتفاق تلاش کردند زمام امور را در اداره ها ، وزارتخانه ها و پارلمان بدست بگیرند و بر اختیارات رئیس جمهوری و نخست وزیر سیطره یابند تا دست مسیحیان خالی بماند، آنها همچنان از سیاست های خصمانه خود دست برنداشته و حتی می خواهند مسیحیان را به جنگ با شیعیان لبنان سوق بدهند اما ما مخالفت کرده و در مقابل این توطئه ایستادگی می کنیم.

** هبه نظامی ایران به لبنان

الفرزلی با بیان اینکه در زمان حاضر بعید است دولت لبنان با تحویل هبه نظامی ایران به ارتش لبنان موافقت کند، خاطرنشان کرد:ارتش لبنان تحت سیطره مستقیم آمریکایی ها قرار دارد و آنها هرگز اجازه نخواهند داد لبنان از ایران سلاح دریافت کند.

** تلاش آمریکا برای مقابله با حزب الله موضوع جدیدی نیست

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان در واکنش به سخنان «الیزابت ریچارد » سفیر جدید آمریکا در لبنان که گفته است ماموریتش در لبنان فلج کردن و متوقف کردن حزب الله است، اظهار داشت: این ماموریت چیز تازه ای نیست، ایالات متحده بیش از 30 سال است که برای تحقق این هدف خود تلاش می کند.

وی اظهارداشت: پیشترشبیه این سخن را از «جفری فیلتمن» سفیر سابق آمریکا شنیده ایم ،او در مجلس سنا اعلام کرده بود پانصد میلیون دلار برای تخریب چهره حزب الله اختصاص داده ایم، امروز هم اعلام می کنند می خواهند حزب الله را متوقف سازند.

این سیاستمدار لبنانی خاطرنشان کرد: البته سخنان الیزابت ریچارد نسبت به حرف قبلی شان نسبتا بهتر است چون عبارت «متوقف کردن» را می توان به صورت های مختلف تاویل کرد، شاید معنایش آن است که می خواهند مانع شوند حزب الله به اهدافش دست پیدا کند.

« حالا اهداف حزب الله چیست؟ آنها ادعا می کنند حزب الله می خواهد بر لبنان سیطره پیدا کند، بنابراین حرف سفیر جدید تعبیری حقیقی از واقعیت اهداف آمریکایی هاست اما اتفاق جدید آن است که این مساله را به صورت علنی اعلام کرده اند».

** هیلاری کلینتون رئیس جمهوری آینده آمریکا

ایلی الفرزلی به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اشاره و پیش بینی کرد که «هیلاری کلینتون» در مقابل رقیب جمهوی خواه خود «دونالد ترامپ» پیروز می شود.

نائب رئیس سابق پارلمان لبنان گفت:پیروزی ترامپ تبعات پایان ناپذیری در داخل آمریکا خواهد داشت و باعث انفجار وضعیت داخلی آمریکا خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین