کد خبر: ۳۸۴۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷

روایت رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر از تخریب خانه همسر رضا شاه

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با انتقاد از تخریب خانه توران گفت: تخریب خانه توران نشان از کم توجهی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، کمیته امداد و شهرداری تهران دارد.
آفتاب‌‌نیوز : احمد حکیمی پور ، گفت: خانه توران یکی از بناهای تاريخی در دوره معاصر شهر تهران محسوب می شد كه البته به مانند بناهای متعدد ديگر تاريخی كه ناشناس مانده اند، ثبت نشده بود و اخیرا علی رغم تلاش فراوان ماموران شهربان شهرداری، با ممانعت عوامل حراست کمیته امداد به طور كامل تخريب شد.

به گزارش میزان ، عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عدم تلاش سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در حفاظت از خانه توران، تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به عنوان متولی امر حفاظت از بناهای تاریخی پایتخت متاسفانه اقدام در خور و شایسته تا کنون انجام نداده است.

وی ادامه داد: در برهه ای بدون توجه به ارزش بناهای تاريخی و فرهنگی، مجوزهای قانونی برای تخريب بناهای دارای ارزش صادر شد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت از خانه توران ورود پیدا کرد و نسبت به ثبت اضطراری آن اقدام کرد. البته ثبت اضطراری آنچنان موثر نبود و متاسفانه واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی تهران نسبت به شکایت از کمیته امداد و حکم تامین اقدامی نکرده است و همین موضوع باعث شد که خانه توران شب گذشته تخریب شود.

حکیمی پور با انتقاد از عدم توجه برخي از نهادها نسبت به حفظ تاريخ و ميراث تهران اظهار داشت: امروز باید نهادهای دولتی و انقلابي نسبت به حفاظت از بناهای تاریخی اهتمام ویژه ای انجام دهند و الگوی دیگر افراد جامعه باشند نه اینکه صرفا به دنبال محاسبات اقتصادی باشند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران عملکرد شهرداری و شهربان ها را در حفاظت از ميراث تاريخي ضعيف قلمداد کرد و افزود: شايد شهرداری تهران امروز به جای دفاع از هویت شهر، مدافع برج سازان شده است چرا كه باید قبل از مجوز دادن به بنا فوق الذکر، از میراث فرهنگی استان تهران بابت این مجوز استعلام می گرفت.

وی تاکید کرد: از دیگر سو، شهربان ها به عنوان ضابط قضایی باید تا مطمئن شدن از عملیات عمرانی در ملک توران به صورت 24 ساعته در این محل مستقر می شدند که این اتفاق صورت نگرفت. مجموعه مدیریت شهری در زمانی که صلاح نداند، آنچنان باید و شاید از موضوعی حمایت نمی کند و ما در موضوع ملک توران شاهد بودیم که شهرداری و شهربان ها همانند مجتمع تجارت جهانی فردوسی دفاع جامع و کاملی نکرد.

میراث فرهنگی توان ثبت خانه های تاریخی را ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شرایطی که بیش از 2 هزار خانه تاریخی در تهران وجود دارد اما سازمان میراث تنها 500 خانه را به ثبت رسانده است.

مجتبی شاکری در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: ماجرای ثبت خانه‌های تاریخی در تهران بسیار مفصل است و مرجع تشخیص تاریخی بودن خانه‌ها سازمان میراث فرهنگی است.

وی افزود: سازمان میراث و کارشناسان این سازمان تشخیص می دهند که یک خانه تاریخی است و پس از آن مراحل ثبت در دستور کار قرار می گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود بیش از 2000 هزار ساختمان میراثی در شهر تهران اظهار کرد: در شرایطی که بیش از دو هزار خانه تاریخی که ارزش میراثی دارند درشهر تهران شناسایی شده اما تنها 500 خانه به ثبت رسیده است.

شاکری ادامه داد: علت اینکه سازمان میراث نسبت به ثبت خانه ها اقدام نمی کند این است که توان مدیریت و صرف اعتبار برای این خانه ها را ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران مسئولیتی در قبال خانه های تاریخی شهر ندارد، خاطر نشان کرد: شهرداری مسئول خرید خانه های تاریخی شهر نیست و اگر در برخی از موارد خا نه‌های تاریخی خریداری شده اند به دلیل حساسیت آن مکان تاریخی بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مسئولیت نگهداری از خانه های تاریخی شهر و چگونگی نگهداری از این خانه ها بیان کرد: سازمان میراث موظف است از خانه های میراثی نگهداری کرده و بهره برداری از آنها را داشته باشد و در این رابطه شهرداری کوچکترین نقشی ندارد.

شاکری با اشاره به حواشی مطرح شده پیرامون تخریب خانه تاریخی توران تصریح کرد: این ملک تاریخی که گفته می شود توسط مسئولان کمیته امداد خریداری و سپس تخریب شده است ثبت شده نبوده و مسئولیت پیگیری تخریب این بنا بر عهده سازمان میراث است.

وی تاکید کرد: هر گونه تخریب بنا درمجموعه ای تاریخی باید با هماهنگی سازمان میراث صورت گرفته و اگر غیر از این عمل شده باشد مسئولان باید پاسخگو باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین