کد خبر: ۳۸۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۷

جشنواره تئاتر فجر سرد همچون هوای تهران

آفتاب‌‌نیوز : اين جشنواره روز گذشته با حركت كاروان تئاتري، از ميدان انقلاب تا چهارراه ولعيصر آغاز به كار كرد.كاروان تئاتري كه از گروه‌هاي نمايش خياباني تهرن و شهرستان تشكيل شده بود، روز گذشته در ميدان انقلاب به سمت مجموعه تئاترشهر حركت كرد. اين گروه تئاتري كه در خط ويژه اتوبوسها حركت مي‌كرد در مسير خود مردم خيابانها را همراه خود تا چهارراه وليعصر همراهي كرد كه البته اين راهپيمايي، باعث ايجاد ترافيك شديدي در اين مسير شده بود .

گروه‌هاي نمايشي شهرستاني با رقص‌هاي محلي و آوازهاي بومي خود اين كاروان را همنوايي مي‌كردند و آدمهاي تن‌پوش با مردم ايستاده در خيابانها احوالپرسي مي‌كردند.

مراسم افتتاحيه جشنواره تئاترفجر با خير مقدم حسين مسافرآستانه، دبير جشنواره آغاز شد.

وي تئاتر را يكي از نشانه‌هاي سربلند و افتخار فرهنگ ايراني خواند و گفت: تلاش جشنواره بر اين است تا مردم را با اين فرهنگ غني آشنا كند و آنچه را كه امروز در جاي جاي تئاتر كشور اتفاق مي‌افتد به آنها نشان دهد.

در ادامه اين مراسم دكتر ايماني خوشخو، پيام غلامعلي حداد ادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي را قرائت كرد و حسين پارسايي نيز پيام محمدحسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد را خواند و بيست و چهارمين جشنواره تئاترفجر آغاز شد.

مراسم افتتاحيه گرچه به سردي هواي تهران نبود اما شايسته بزرگترين رويداد تئاتر کشور هم نبود.

مراسم البته با راه افتادن كاروان شادي از ميدان انقلاب تا چهار راه وليعصر آغاز شد و گر چه قرار بود اشكال گوناگون نمايش‌هاي سنتي ايران دراين برنامه اجرا شود، چنين نشد و تنها حركات موزون بعضي از مناطق اجرا شد.

اين مراسم گرچه از سوي هنرمندان تئاتر مورد استقبال قرار نگرفت اما مورد توجه گروهي از مردم واقع شد.

اما از جمله رويدادهاي ديروز، حذف اجراي اول نمايش « روياي يك عكس» به نويسندگي و كارگرداني مسعود رايگان بود. 

قرار بود اين نمايش در نخستين روز جشنواره در دو نوبت و ‌٣٠/١٩ روي صحنه برود اما به دليل سر و صداي مراسم افتتاحيه، اجراي اول خود را انجام نداد و تماشاگران هر دو اجرا، از اجراي دوم اين نمايش در تالار كوچك ديدن كردند.

از جمله نقاط مثبت نخستين روز جشنواره اجراي به موقع نمايش‌ها بود. نمايش‌هاي ديروز تقريبا بدون تاخير اجرا شدند و اين در حالي است كه تاخير در اجراي نمايش‌ها، معمولا از جمله مشكلات هميشگي جشنواره تئاتر فجر بوده است.

اما نكته درخور تامل ديگر حضور كمرنگ هنرمندان تئاتر در مراسم افتتاحيه بود. معمولا در دروه‌هاي گذشته هنرمندان تئاتر كه اغلب درگير آماده كردن نمايش‌هاي خود براي شركت در جشنواره بودند، فرصت چنداني براي حضور در برنامه‌هاي جنبي را نداشتند از آنجا كه تعداد زيادي از آثار شركت‌كننده در جشنواره امسال از ميان آثار توليدي ‌٨٤ انتخاب شده بودند، هنرمندان بيشتري مي‌توانستند در مراسم ديروز حضور يابند با اين حال اين مراسم از سوي هنرمندان چندان مورد توجه قرار نگرفت. از سوي ديگر اغلب نمايندگان صنوف خانه تئاتر نيز دراين مراسم حضور نداشتند.

از جمله اتفاقات ديروز مي‌توان به حضور بازيگران ايراني در نمايش «‌صخره‌هاي آبي» اشاره كرد. اين نمايش كه محصول مشترك ژاپن و روماني است،‌عصر ديروز در تالار سايه و با حضور سه بازيگر زن ايراني اجرا شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین