کد خبر: ۳۸۴۴۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵

نتیجه علت تنگی نفس شهروندان اهوازی اعلام شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تحقیقات انجام‌شده پیرامون علت تنگی نفس شهروندان اهوازی پس از اولین بارش‌های پاییزی با بیان این‌که تحقیقات در نهایت فرضیه آلرژی‌زایی را تأیید کرد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ما با یک نوع آلرژی فصلی با منشأ پولن‌های گیاهی مواجه هستیم.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر اسماعیل ایدنی در سومین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اظهار داشت: آب، غذا و هوای سالم سه نیاز اصلی بشر برای سالم‌زیستن است اما متأسفانه استان خوزستان در هر سه موضوع سلامت آب، غذا و هوا دچار چالش‌ها و مشکلات جدی است.

وی با بیان این‌که در این میان موضوع سلامت هوا مهم‌تر و جدی‌تر بوده و ابتدا باید در این زمینه مداخلات اساسی صورت گیرد، ادامه داد: آلودگی صنعتی ناشی از فعالیت کارخانه‌ها، صنایع، خودروها و ریزگردها مهم‌ترین علل آلودگی هوا بوده که سلامت افراد را تهدید کرده و موجب بیماری‌های حاد و مزمن می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به وقوع اختلالات تنفسی پس از اولین بارش‌های پاییزی، افزود: در سه سال گذشته شاهد بروز بیماری حاد تنفسی به‌دنبال اولین بارندگی‌ها بودیم که این پدیده در مدت زمان کوتاهی باعث مراجعه تعداد زیادی از افراد به اورژانس‌ها و مراکز درمانی شد به‌طوری‌که در سال 92 ظرف 24 ساعت پس از اولین بارش پاییزی  بیش از 16 هزار نفر با ناراحتی تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

ایدنی تصریح کرد: از همان ابتدای بروز این پدیده، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور ضمن مقابله با بحران به‌وجود آمده، تحقیقات خود را برای علت‌یابی این پدیده آغاز کرد که در طی این تحقیقات بیش از سه هزار پرونده پزشکی مراجعه‌کنندگان بررسی و مشخص شد که تقریباً تمامی این افراد، مشکلات تنگی تنفس و آسم داشته‌اند؛ همچنین در ادامه تحقیقات نتایج حاصل از مطالعات سایر کشورها که به‌نوعی با موارد مشابه برخورد داشته‌اند جهت نتیجه‌گیری بهتر آنالیز شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان این‌که در مدت انجام تحقیقات فرضیه‌های زیادی مطرح شد ولی تحقیقات در نهایت فرضیه آلرژی‌زایی را تأیید کرد، گفت: بررسی سایر دستگاه‌ها نیز نشان داد که ما با یک نوع آلرژی فصلی با منشأ پولن‌های گیاهی مواجه هستیم؛ در واقع در حالت معمول اندازه پولن‌های گیاهی 20 تا 30 میکرون بوده و ذرات با این اندازه قادر به ورود به قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفسی نیستند ولی در هنگام رعدوبرق و بارندگی پولن‌های گیاهی به ذرات ریزتری تبدیل شده و آن زمان است که به قسمت‌های انتهایی سیستم تنفس راه پیدا کرده و با ایجاد واکنش حساسیتی موجب ایجاد آلرژی و علائم تنفسی می‌شوند.

ایدنی انجام تحقیقات در راستای علت‌شناسی این پدیده، تجهیز کلیه اورژانس‌ها و بیمارستان‌های دولتی به وسایل کمک‌تنفسی، تأمین داروهای مورد نیاز، اطلاع‌رسانی به مردم جهت اجتناب از در معرض عوامل خطر قرار گرفتن، تدوین پروتکل درمانی و ارسال به کلیه مراکز درمانی و پزشکان فعال در سطح شهر را از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این زمینه برشمرد و تصریح کرد: ان‌شاء‌الله برای برخورد با این پدیده به‌زودی پروتکل درمان پیشگیرانه بعد از تأیید انجمن ریه کشور منتشر و اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: هرس‌کردن گیاهان، ممانعت از آتش‌زدن مزارع، متوقف کردن آسفالت‌کوبی در اوائل پاییز، عقیم‌سازی برخی از گونه‌های گیاهی مانند کنوکارپوس در جهت کاهش پولن‌زایی، تجهیز هواشناسی به دستگاه مدرن و پیشرفته که قادر به اندازه‌گیری عوامل غیرمعیار مانند کربن‌های پلی آروماتیک باشد، می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی به‌دنبال اولین بارش‌های پاییزی در سال جاری نقش مهمی ایفا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
غلومي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
مشكل از خود شهروندان بوده و هيچ چيز متوجه هيچ كس نيست !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
عاقبت سد سازی ،ارزکشاورزی آور ، عوارض بیش بینی نشد
هیات علمی دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
0
3
این فرضیه را اولین بار اقای دکتر محمد علی عصاره زادگان در سال 1392 در رونامه شرق مطرح کرد ایشان فرضیه آلاینده های گیاهی را تشریح کرد هرچند آن زمان کسی به این فرضیه اعتقادی نداشت اما حالا آقای دکتر ایدنی دقیقا همان صحبت های 3 سال پیش این متخصص را عنوان می کند بدون آنکه نامی از ایشان ببرد!!! این متخصص آلرژی متاسفانه از خوزستان به تهران مهاجرت کرده است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین