کد خبر: ۳۸۵۳۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

کشتار حجاج ایرانی در نهم مرداد66 ، برگی دیگر از کتاب جنایت های آل سعود

حدود 30 سال از فاجعه 'کشتار حجاج'در مراسم «اعلان برائت از مشرکین» مناسک حج واجب در نهم مرداد 1366 شمسی در مکه که به کشتار حجاج عمدتاً ایرانی منجر شد٬می گذرد و این جنایت در حافظه ملت ایران به عنوان گناهی نابخشودنی از سوی آل سعود یاد می شود.
آفتاب‌‌نیوز : کشتار بی رحمانه حجاج ایرانی در سال 1366، واقعه تلخ و ننگینی بود که امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در یکی از پیام های خود در رابطه با آن چنین فرمودند: 'جنایت تاریخی شکستن احترام حرم امن الهی که دل مسلمانان متعهد جهان را آتش زد، چیزی نیست که تا ابد بشود آن را فراموش کرد یا ساکت بود'.
حضرت امام همچنین این حرکت مذبوحانه عمال سعودی را یکی از نشانه های مظلومیت ملت ایران و بهترین دلیل برای بی لیاقتی آل سعود جهت تصدی امور کعبه و حج دانستند، امری که در سال های بعد و به خصوص در کشتار حجاج در فاجعه منا به دلیل بی تدبیری برگزار کنندگان سعودی مناسک حج، مورد تایید قرار گرفت .بر اساس برخی آمارها حدود هفت هزار حاجی از کشورهای مختلف که بیش از چهارصد تن آنها ایرانی بودند ٬جان خود را از دست دادند.

شرح واقعه

سخنرانی، ساعت شش بعدازظهر نهم مرداد تمام شد و جمعیت بعد از آن به راهپیمایی با شعارعلیه آمریکا و اسرائیل به سمت پل حجون در کنار قبرستان ابوطالب ادامه دادند. نزدیک غروب زمانی که راهپیمایی تقریبا تمام و بلندگوها خاموش شده بود، فاجعه شروع شد.
نظامیانی که در خیابان های اطراف مستقر بودند٬ لباس پلیس عربستان را نپوشیده بودند و یونیفرم ارتشی داشتند. حمله با چماق های پلیس عربستان شروع شد. در بین پلیس ها عده ای هم با لباس شخصی حاضر بودند و با چماق های میخ دار و میله های آهنی مردم را می زدند. بالای پشت بام ساختمان های اطراف، عده ای با لباس عربی هر چه به دستشان می رسید بر سر حاجیان فرو می ریختند. بلوک، شیشه، سطل شن، کپسول، کولر گازی! عده زیادی بر اثر برخورد جسم سنگین و متلاشی شدن سر، شهید شده بودند. همه هتل ها ٬درهای ورودی را بسته بودند و فقط ساختمانی که فلسطینی ها در آن بودند درها را گشوده بود که عده ای توانستند جان خود را نجات دهند. جمعیت در محاصره مزدوران آل سعود قرار گرفته و ازدحام جمعیت خیلی شدید بود.
خانواده های شهدا و جانبازان دفاع مقدس بخشی از همین جمعیت را تشکیل می دادند، جانبازانی که حتی بعضی از آن ها قدرت حرکت از روی صندلی چرخدار را نداشتند.
پلیس مردم را کتک می زد و عده ای از چماق داران لباس شخصی ٬سوت و کف می زدند و هلهله می کردند. ارتش شروع به تیراندازی و شلیک گاز اشک آور و گاز سمی خفه کننده کرد، عده زیادی از زنان و کسانی که روی زمین افتاده بودند به علت استنشاق همین گازها شهید شدند.
بسیاری از حجاج هدف رگبار گلوله مسلسل ها قرار گرفتند.انبوه جمعیت آنقدر زیاد بود که بر بدن برخی از حجاج شهید چندین گلوله از انواع سلاح ها مثل یوزی، کلت و ام-16 اصابت کرده بود.
تک تیراندازهایی که چهره شان اروپایی بود با قناصه از بالای پل حجون مردم را می زدند.
ژنرال اولریخ وِگِنِر (آلمانی تبار) که چند ماه قبل مسئول هماهنگی امنیتی شهر مکه شده بود ٬در روز حادثه سوار بر هلی کوپتر بالای سر جمعیت دیده می شد. او قبل از این در عملیات گروه دلتا، در آزادی اسرای لانه جاسوسی آمریکا در تهران شرکت داشت.
از روزهای قبل هماهنگ شده بود که هیچ بیمارستانی در روز نهم مرداد مجروح نپذیرد. آمبولانس هایی که نزدیک می شدند ٬مورد هجوم قرار می گرفتند و شیشه های آن با چماق سربازان شکسته می شد، آنها حتی پزشکان و پرستارها را بیرون می کشیدند و کتک می زدند.
بسیاری از مجروحان به علت عدم رسیدگی شهید شدند. تیراندازی که تمام شد ٬تا ساعت 11 شب محاصره ادامه داشت. مردم روی زمین نشسته بودند. هر کس بلند می شد با ضربه های چماق بر سرش مجبور به نشستن می شد.
ماموران آل سعود در تاریکی شب، جستجوی خانه به خانه را شروع کردند و کسانی را که توانسته بودند فرار کنند دستگیر کردند، کسی حق نداشت به پیکر شهدا و مجروحان دست بزند. برق خیابان قطع شده بود. آمبولانس های آسیب دیده وسط خیابان رها شده بودند، هیچ جسدی سالم نبود و همه متلاشی شده بودند، زمین پر از وسایل حجاج، تکه پاره های لباس آنها و خرده شیشه و قلوه های سنگی بود که بر سر آنها فروریخته شده بود.
خیابان رنگ و بوی خون به خود گرفته بود و بوی گاز و باروت از فضای آن استشمام می شد. جسد مجروحان و شهدا با ماشین هایی که شبیه ماشین های حمل حیوانات بود ٬به جایی نامعلوم منتقل شدند.
عربستان تاکید داشت که در این اتفاق هیچ گلوله ای از سوی سربازان شلیک نشده و سعی در از بین بردن آثار آن داشت. به همین دلیل، تا چندین روزاجازه بازدید هیات های دیپلماتیک از شهدا داده نمی شد.
بررسی هایی که بعدها توسط اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل برای تعیین نحوه شهادت زائران مظلوم بیت الله الحرام انجام شد ٬تاکید کرد که بر خلاف ادعای سعودی ها، از انواع اسلحه استفاده شده و تعداد زیادی از زائران با تیر مستقیم به شهادت رسیده اند.
این نتایج نشان می داد:
-تیراندازی از فواصل مختلف و اکثراً بیش از 20 متر صورت گرفته است.
-مسیر عبور گلوله اکثراً از بالا به پایین و یا در خط مستقیم بوده است.
-با توجه به ضایعات ایجاد شده بر روی پیکر شهداٰ، سلاح مورد استفاده از انواع مختلف (کمری، مسلسل و تفنگ جنگی یا شکاری ) بوده است.
-اکثر گلوله های شلیک شده پس از اصابت از بدن شهدا خارج شده است.
- در بررسی های انجام شده بر روی اولین جسدی که مورد بررسی قرار گرفته یک گلوله (نظیر گلوله تفنگ های جنگی) در ناحیه پشت شهید متوقف گردیده بوده است که از این ناحیه استخراج و تحت بررسی جهت تعیین نوع سلاح قرار گرفته است.
طبق آمار رسمی حدود 500 زائر بیت الله الحرام در این مکان مقدس که حتی آزار و اذیت حیوانات ٬گناه محسوب می شود شهید یا مجروح شدند.
شواهد نشان می دهد اکثر حوادثی که در مناسک حجاج در سال های متمادی گذشته اتفاق افتاده یا عمدی بوده یا در اثر سهل انگاری و بی تدبیری برگزار کنندگان آن صورت گرفته است.
این حوادث ٬ لکه ننگی بر پیشانی آل سعود و تاریخ سیاه حکومتشان است و هرگز از خاطره و ذهن ملت های جهان و به خصوص مردم مظلوم ایران پاک نمی شود ٬ این حوادث در سال های بعد نیز تکرار شد که فاجعه کشتار حجاج در مناسک سال 94 که به 'فاجعه منا' مشهور شد ٬ از این دست است.
فاجعه منا در 2 مهر 1394 ( برابر با 24 سپتامبر 2015 میلادی و 10 ذی حجه 1436 قمری همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان 204» نزدیک تقاطع آن با «خیابان 223»، در منطقهٔ منا در شهر مکه رخ داد.
براثر بی تدبیری ماموران سعودی که به ازدحام شدید میان حجاج انجامید و لقب مرگبارترین رویداد تاریخ حج را به خود اختصاص داد، هزاران نفر جان خود را از دست دادند که هنوز هم آمار دقیقی از سوی سعودی ها برای آن اعلام نشده است.
مقام های رسمی عربستان دو روز پس از وقوع حادثه، تعداد جانباختگان را 769 نفر اعلام کردند و احیانا واقعیت آمار کشته شدگان در برخی سایت های خبری اینترنتی این کشور بطور ناخواسته بیش از هفت هزار نفر اعلام شد که البته بلافاصله از صفحه اینترنت محو گردید.
برخی آمارها حکایت از دو هزار و 431 نفر کشته می دهد ولی تعداد جانباختگان قطعی ایرانی در این حادثه 464 نفر اعلام شد.
این حادثه و حادثه های دیگر که با کینه و خشم و اگر خیلی خوشبینانه به آن نگاه کنیم در اثر اهمال و بی تدبیری وهابی ها صورت گرفت، خاطره ای نیست که از خاطره و ذهن ایرانی ها محو شود .
عربستان سعودی از سال های دور مواضع خصمانه خود علیه دولت و ملت ایران را دنبال کرده و هرکجا که توانسته علیه اقتصاد، سیاست و قومیت ایرانی وارد عمل شده است .آل سعود به تازگی جبهه نظامی علیه ایران را گشوده است و با حمایت از تحرکات و اقدامات گروهک های تروریستی در داخل و در آخرین اقدام خود هم پیمانی با گروهک منافقین آشکارا خواهان سرنگونی نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران شده است.
و امام عزیز چه شیرین حرف دل مردم را به گوش جهانیان و گوش خاندان آل سعود رساندند و بر دل شکسته ملت ایران با این سخنان مرهم گذاشتند که: 'اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت های آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت. ان شاالله اندوه دلمان را در وقت مناسب برطرف خواهیم کرد و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم گذاشت'.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
0
0
حالا یادتون افتاده؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین