کد خبر: ۳۸۵۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱

پوست‌اندازی افعی تروریسم در سرزمین شـام

در خبری مهم و برای اولین بار پس از حدود 5 سال، ابومحمد الجولانی، سرکرده گروهک تروریستی "جبهه النصره لأهل الشام" ـ شاخه رسمی تشکیلات القاعده در سوریه ـ تصویری از خود منتشر نمود. به فاصله کوتاهی و طی یک فایل ویدیویی، اعلام کرد که گروهک تروریستی النصره از القاعده جدا شده و زین پس تحت نام "جبهه فتح الشام" فعالیت خواهند نمود.
آفتاب‌‌نیوز :
این رخ نمایی و تغییر نامِ به ظاهر ساده و اعلام جدایی از القاعده، منشأ تحولات و تحرکات مهمی خواهد بود که به اختصار بیان می شود:
1. این تحولات بلافاصله پس از دیدار مهم جان کری و سرگی لاوروف، وزرای خارجه ایالات متحده و روسیه رخ داد. در این دیدار توافق مهمی انجام شد که ظاهر آن همکاری و هماهنگی بیشتر میان دو طرف بر سر موضوع سوریه است؛ اما برنامه اجرایی آن، ضرورت هماهنگی روسیه با آمریکا بر سر بمباران و مورد هدف قرار دادن معارضین مسلح در سوریه است. هرچند پیش از این بر سر تروریستی بودن دو گروه داعش و النصره توافق شده بود، اما این بار بر سر اهداف بحث و بررسی صورت گرفت. به عبارت ساده روسیه باید پیش از هدف قرار دادن افراد و مواضع، در مورد تعلق آنان به گروهک های تروریستی ذکرشده (داعش و النصره) با طرف آمریکایی به تفاهم برسد! هدف ایالات متحده اینست که گروه های اصطلاحاً میانه رو ـ مثلاً همین گروهک نورالدین الزنکی که سر نوجوان زخمی فلسطینی را برید! ـ را از حملات هوایی مؤثر روسی ـ سوری دور بدارد. هرچند این تفاهم الزامی، نقداً عایدی ای جز اتلاف وقت و هدر دادن اصل غافلگیری برای ارتش سوریه و هم پیمانانش ندارد؛ اما نکته مهم تر اینجاست که این تغییر نام می تواند تمامی این معادلات را بهم بریزد و از این به بعد، ارتش روسیه و طبعاً سوریه نمی تواند هدفی از مجموعه النصره را مورد ضربه قرار دهد؛ چراکه دیگر النصره ای در میان نیست!
2. تغییر نام النصره به فتح الشام پس از پیش روی های راهبردی جبهه مقاومت در محور حیاتی شمال سوریه روی می دهد. ایده ای که پیش از این نیز در قالب یک دوپینگ از طرف حامیان منطقه ای تروریست ها و با تشکیل مجموعه ای تحت نام "جیش الفتح" تجربه شده بود و نتایج مثبتی نیز داشت؛ از این رو که با تلفیق توان رزمی و پشتیبانی هماهنگِ لجستیکی و اطلاعاتی، زمینه فتوحات جدیدی را فراهم آورد.
3. این تغییر پوسته و ظاهر می تواند زمینه حضور آنان در گفتگوهای صلح را فراهم آورد؛ چه اینکه گروه جدید! فاقد هرگونه سابقه جنایی و نقض آشکار حقوق بشر است و می تواند علم آزادی خواهی و استبدادستیزی را بیش از گذشته بلند کند. به اظهارات نسبتاً مثبت دی میستورا هم عنایت داشته باشید که از آغاز دور جدیدی از گفتگوها سخن می گوید.
4. تغییر نام و مطرح شدن به عنوان معارضه میانه رو و رفرمیست، زمینه جذب هرچه بیشتر کمک های خارجی را فراهم می آورد. تأمین کنندگان هم نگرانی بابت تروریستی بودن این گروه و محکومیت جهانی نخواهند داشت.
5. این حرکت النصره می تواند الگویی برای سایر گروهک های مسلح سوری باشد که در بیعت با القاعده و الظواهری هستند. این خروج از بیعت القاعده و طبیعتاً پیوستن آنها به تشکیلات تازه تأسیس "فتح الشام" باعث قدرت گیری جدی و تأثیرگذار آن خواهد شد؛ چه در عرصه نظامی و چه مذاکرات به اصلاح صلح!
6. اما این تغییرات (تغییر نام و خروج از بیعت القاعده) در طرف دیگر می تواند باعث شوک انگیزه ای به جنگجویان خارجی النصره باشد که تعداد کمی هم نیستند! حالا آنها راهی ندارند جز اینکه عطای جهاد در سوریه را ببخشند و به شهر و دیارشان برگردند؛ یا اینکه به بدیل النصره یعنی داعش بپیوندند. این قدرت گیری آنی داعش، قطعاً هزینه های جدی به همراه خواهد داشت. این احیای داعش، شاید وجه دیگر این نقشه جدید باشد...
باید بیدار ماند
منبع: خبرآلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین