آفتابنیوز : به گزارش خبرنگار دانشجوئی آفتاب در این مراسم وزیر سابق علوم اظهار داشت :عدالتي كه ما به آن معتقد هستيم، اعم از عدالت سياسي است كه خود شئون مختلفي دارد. وقتي از عدالت سياسي ياد ميكنيم يكي از مهمترين حقوق اساسي انسان كه حق تعيين سرنوشت است در اين عدالت به رسميت شناخته ميشود. حق انتخاب، هم انتخاب كردن هم انتخاب شدن و حق برخورداري از يك انتخاب سالم و آزاد و قانونمند و رقابتي، يعني حق برخورداري از آزادي انديشه، قلم و بيان و ساير آزاديهاي سياسي از نوع اجتماعات و . . .
مصطفی معین با تصریح اینکه باید مبانی عدالت تبیین شود ادامه داد :وقتی يك چهارم جمعيت ما از مشكلات روحي، رواني، اجتماعي و اعتياد رنج ميبرند و زير خط فقر زندگي ميكنند. عدالت بايد اعم از عدالت اجتماعي، سياسي، اقتصادي، تبيين و ريز شود. اينكه تنها شعار عدالت دهيم شعاري تو خالي است، چيزي حاصل نميشود. حتي مهمترين اصل قانون اساسي ما كه معطوف به مسألهي عدالت است بر زمين مانده، تنها شعارش را داده و رقيبت را متهم كردي كه شما غربي و غربزده هستيد! نه خير شما فعلا فقط شعارش را داديد، عمل نكرديد. عدالت ابعاد وسيعي دارد، عدالت قومي، مذهبي، جنسيتي و غيره. عدالت در بخش اجتماعي و سياسياش كه در مكتب ما و ديدگاه امام علي(ع) به مسألهي برابري و مساوات و آزادي هم تأكيد دارد، اينها اركان اصلي دموكراسي است.
وی اضافه کرد : چرا دستاوردهاي ارزندهي بشري را كه خودمان به عنوان ايران و تمدن ايراني نقش مهمي در آن داشتهايم زير سئوال ميبريم؟ مگر ما انسان نيستيم، ما هم نقش اساسي در حقوق بشر و دموكراسي داشتيم، اگر آن را زير سئوال ببريم هويت خودمان را زير سئوال بردهايم. اينها تعارض با اصول و دين ما ندارد، عدالت در دين ما اعم از اين مسائل است، شامل دموكراسي و حقوق بشر هم ميشود. مگر دفاع از حقوق انسان به ماهو انسان، انساني كه در اولين سورهي قرآن در سورهي علق از مهمترين وجهش كرامت انسان است با خواندن و نوشتن و آموختن مگر دفاع از عزت و كرامت انسان حقوق بشر نيست.
معين با اشاره به اینکه حقوق بشر جزئی از دین ماست گفت :نباید با عملکرد خود متهم به نقض حقوق بشر شویم چرا که حقوق بشر جزئي از دين ماست. ديد ما بايد جهاني باشد و عمل ما بايد بومي باشد؛ بومي، ايراني، ملي و اسلامي، چرا دستاوردهاي خود را زير سئوال ببريم؟ آنها كه اين كار را ميكنند دچار خود كم بيني هستند، اينها برداشتهاي غلط و متحجرانه از دين است، جامعهي دانشگاهي بايد نسبت به اين مسائل حساس باشد.
وزیر سابق علوم با تاکید بر اینکه انجمن اسلامي از دو ركن اصلي وحدت تشكيلاتي و هويت اسلامي برخوردار است ادامه داد : این تشکل دانشجوئی رسالتی تاريخي و فكري و سياسي اجتماعي دارد اگر ميخواهد انجمن اسلامي باشد بايد به هر دو جنبه توجه كند. من هم معتقدم انجمنهاي اسلامي از در هر دو بعد دچار بحران شدهاند، هم از جنبههاي تشكيلاتي و سازماني و هم از جنبههاي فكري بايد ريشهيابي كند و به خود برگردد و مشكلاتش را ارزيابي كند.
وی در پایان تصریح کرد : بايد ريشهيابي كنيم كه چرا از نظر تشكيلاتي به جاي اينكه تحكيم وحدت داشته باشيم، تشتت وحدت داريم و به جاي اينكه از هويت اسلامي ناب برخوردار باشيم يا منفعل و دنبالهرو شديم يا صحبتهايي ميكنيم كه ممكن است ارتباطي با ارزشها نداشته باشد.
همچنین در این مراسم دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي نيز در سخنانی گفت :انجمن اسلامي دانشجويان در حدود 64 سال پيش تشكيل شد. اتحاد بچههاي مسلمان دانشگاه در مقابل فضاي اباههگري، عدم وجود بوفهي مشروبفرشي و تخصيص مكاني براي اقامهي نماز جزو اولين دغدغههاي موسسين انجمن اسلامي بوده است. قبل از انقلاب هم جزئي از هويت مجموعه است، آن زمان هم بچههاي مذهبي و مسلمان با ترويج اسلام دانشگاهي و دين رحماني با نگاه به مخاطب ويژهي انشگاهي سعي ميكردند اسلام را به صورت روشنفكرانه به همگان بشناسانند؛ زحماتي كه مرحوم دكتر بازرگان و اساتيد بزرگوار آن زمان چون مرحوم آل احمد و شريعتي، آيتالله طالقاني، يدالله سحابي و بسياري ديگر از بزرگاني كه ما امروز افتخار ميكنيم كه آنها زماني رهبران و پشتوانهي انجمنهاي اسلامي بودند.
"حسام الدین علامه " با اظهار اینکه تا قبل از سال 70 انجمن اسلامي جاي دانشجوياني بود كه تفكر مذهبي داشتند ادامه داد : بسياري از كساني كه امروز جزو شخصيتهاي جناح راست هستند هم در انجمنهاي اسلامي بودند. از سال 68 تا 69 به بعد در يك فضاي طبيعي بسيج، جامعهي اسلامي، انجمن اسلامي دانشجويي، انجمن اسلامي مستقل دانشجويي، جنبش عدالتخواه و ... به وجود آمدند. در جاهايي قصد اذيت كردن و ضربه زدن به انجمنهاي اسلامي دانشجويان وجود داشت، البته ما از تشكيل تشكلهاي جديد استقبال ميكنيم، امروز هفت - هشت تشكل با گرايش راست و اصولگرا براي خود ايجاد كردند.
علامه گفت: انجمن اسلامي دانشجويان جاي دانشجوياني بود كه ميخواستند دين را ترويج دهند. از سال 68 تا 69 به بعد به دليل اينكه تشكلهايي براي جريان راست به وجود آمد از نظر سياسي انجمن اسلامي جاي دانشجويان اصلاحطلب شد؛ اصلاحطلب به اين معني كه كساني كه به پيشرفت و توسعهي همهجانبهي ايران اعتقاد دارند.
اين فعال دانشجويي اظهار داشت: ما از وجود تشكلهاي ديگر استقبال ميكنيم؛ چرا كه باعث رشد و پويايي ما ميشود، ما اقتدارگرا نيستيم، اعتقاد داريم انجمن اسلامي جاي دانشجوياني است كه تفكر اسلامي دارند ولي جاي كسي نيست كه تفكر اصلاحطلبانه ندارد و به توسعهي سياسي و جمهوري اسلامي و به جمهوريت در كنار دين اعتقادي ندارد.
"علامه در پایان تاکید کرد تنها راه تثبيت اصلاحات كه در رأسش پيشرفت و توسعهي ايران است حركت گام به گام و رو به جلو است .
در ادامه این مراسم " رييس هيات رييسهي شوراي عمومي وعضو سابق شوراي مرکزی این تشکل گفت: ما در اين چند سال گذشته بحث بحران تشكيلاتي و هويتي انجمنهاي اسلامي را زياد شنيديم و تغيير اساسنامه هم گواهي است به وجود اين بحران در انجمن. در حل هر مسالهاي تشخيص مساله مهم است، و وابسته به تشخيص نوع بحران راهحلها متفاوت است. گرچه اذعان ميكنم كه با بحران تشكيلاتي رو به رو هستيم اما توجه به زيربنا نشان ميدهد كه با بحران هويتي هم رو به رو هستيم. بنابراين بايد به اين مساله توجه كنيم و براي آن راهحلهايي از جنس هويتي ارايه دهيم.
انصاري با بيان اينكه بحرانهاي انجمنهاي اسلامي ریشه در سالهای 68 دارد گفت: نکته قابل توجه حلقههاي فكرياي است كه در اين دوره تشكيل ميشود، عمدهترينش حلقه كيان است و حلقهاي از نيروهاي روشنفكري ديني در مراكز تحقيقات. اگر نشريهي كيان را مرور كنيم ميبينيم تلاش ميشود گفتمان جديدي ارايه شود كه در آن گفتمان بتوان بين دين و دموكراسي و مفاهيم مدرن مناسبتي ايجاد كرد. اين گفتمان با روشنفكري ديني انقلاب چه فرقي ميكرد؟ ببينيد دكتر عبدالكريم سروش در كتب خود نقد ميكند اما آنچه كه به عنوان روشنفكري ديني ما داشتيم و انقلاب در آن بود را ندارد، بنابراين يك روشنفكري جديد به وجود آمد، يك تغيير مبنا اتفاق افتاد. اگر شهيد مطهري بر اساس آموزههاي ديني ما سعي ميكرد دين رحماني به جامعه ارايه دهد و جمهوري اسلامي را تبيين كند ولي در اين دوران اتفاق ديگري ميافتد، مبنا عوض ميشود و كنار ميرود تا اينكه ميرسيم به آنجا كه بخشي از دوستان ميگويند در استراتژي جديد و در دوران جديد راه اول پيش رو ابهامزدايي از هدف و آرمان است، بايد نسل گذشته به نقد گذشته بپردازد و دموكراسي را به عنوان هدف و آرمان خود قرار دهد. ميدانيد اين يعني چه؟ تبيين استراتژي در يك سازمان معنايش اين است كه وقتي تبيين شد و تمام شد سند استراتژي سازمان بسته شد يك محقق وقتي ميخواهد فرهنگ و هويت سازمان را تشخيص دهد بايد سند استراتژي آن را بخواند و ببيند هويتش چيست؟ آرمانش چيست؟ ما سالها فرياد زديم، اگر ميگوييم دموكراسي، دموكراسي را به عنوان روش ميدانيم، دموكراسي آرمان ما نيست. اين نقطهي آغاز بحران ماست.
انصاري با تاکید بر اینکه در فرهنگ ما که یک فرهنگ جمع گرا بحث عدالت مهم است گفت : بايد توجه كرد كه چه اتفاقي افتاد كه در دوران اصلاحات بحث عدالت فراموش شد و هنوز هم نميتوانيم اين بحث را مطرح كنيم، فرهنگ ما يك فرهنگ جمعگراست، در فرهنگ جمعگرا عدالت مهم است، عدالت بحثي نيست كه در انديشههاي ژاندارك مطرح شود، همين ميشود كه آقاي احمدينژاد وقتي شعار عدالت ميدهد ميگيرد.
وي تصریح کرد بحران تشكيلاتي ما ريشه در بحران هويتي دارد، ما بايد به خويشتن بازگشت كنيم، به انديشههاي مطهري و سيرهي عملي امام(ره) بازگرديم.
انصاري گفت: امروز منشأ قدرت علم و تكنولوژي است. اگر توانستيم به كشور قدرتمندي از لحاظ تكنولوژي تبديل شديم ميتوانيم محقق باشيم، بايد فكر كنيم آيا تنها با تحقق دموكراسي ميتوانيم كشور پيشرفتهاي باشيم يا نه؟
در ادامه عضو اسبق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي نيز گفت: مهمترين نقطهي طلايي اصول ما در مقطع فعاليت، ديدگاههاي حضرت امام(ره) بود و رهنمودهايي كه از گفتار و روش ايشان برداشت ميكرديم؛ هر فعاليت و برنامهاي را كه تنظيم ميكرديم بنايمان اين بود كه با توجه به راه حضرت امام(ره) قابل توجيه و دفاع باشد. در سرلوحهي جميع آن اسلاميت مجموعه و حفظ اصول شرعي و اسلامي و اخلاق اسلامي در اين مجموعه بود. فضاي كار سياسي در مقطع فعاليت ما فضاي بسيار پرمساله و پر تنشي بود.
"مجتبی توسل" ادامه داد :اصل کار ما این بود كه با هيچكس خارج از آنچه كه برداشتمان از اسلام و توصيهي دين و فرمايشات بزرگواران دين است برخورد نكنيم و اين اصول را فراموش نكنيم، به اخلاق سياسي پايبند باشيم، به كسي چسباندن برچسب ناروا را ولو اينكه مستحق باشد جايز نميدانستيم.
وي گفت: استقلال انجمن مسالهي مهم ديگر انجمن بود، فضاي آن زمان فضايي شبيه امروز بود، فضاي سياسي دانشگاه بسيار راكد بود و نوع برخورد با دانشجويان به نحوي بود كه رقبتي براي فعاليت ايجاد نميكرد اما بحمدالله به همت دوستان فضا شكست و نتيجهي آن انتخابات پرشور خرداد 76 بود.
توسل با تاکید بر اینکه اهمیت رکن عدالت محوری در فعالیتهای دانشجوئی ادامه داد : عدالتمحوري و حمايت از محرومين و مستضعفين با گذر زمان تغيير نمييابد و همواره ثابت است. اگرچه امروز شايد ديگراني به حق يا ناحق اين علم را به دست گرفتهاند اما بحث دوري مسوولان از زندگي اشرافگونه و عدالت اجتماعي و حمايت از مستضعفين محور فعاليت انجمنهاي اسلامي بوده است. اين شعارها تنها محدود به مسايل داخلي نبود بلكه اين شعارها قائلند كه تمام عالم را در بر گيرند.
وي همچنين گفت: در مورد مسالهي فلسطين به عنوان يكي از مسايل سياست خارجي انجمن در قالب بيانيه و تجمع اعتراضي مقابل سفارتخانههاي مختلف فعاليت ميكرد، قطعا در حال حاضر هم اين امكان هست كه از اين فضا استفاده شود، اذهان آگاه و بيدار انساني طالب آن هستند و قاعدتا اگر اين پرچم زمين گذاشته شود همان طور كه بارها شاهد بوديم ديگراني كه در مقاطع ديگر شعارشان چيز ديگري بود و حرف ديگري ميزدند آن را به دست خواهند گرفت و خودشان را پيشتاز و محرك اصلي اين جريان معرفي ميكنند.
گفتنی است در این مراسم "قمصري" معاون دانشجويي دانشگاه تهران نیز گفت: حضور در اين مراسم براي من با ارزش است. علاوه بر ميمنت و مباركي غدير، جشني را كه جمعي از مؤمناني گرفتهاند كه بروز و ظهور ايمانشان زماني بود كه پيوستن به انجمن نام و نامي را به همراه نداشت؛ به ويژه پيوستن به انجمن براي ما كه سال 1356 وارد دانشگاه شديم و در آن مقطع چشماندازي براي پيروزي انقلاب مشهود نبود، اما دوستان صادقانه و عاشقانه فعاليت ميكردند.
وي سپس به بیان خاطراتی از حضورش در كردستان در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي پرداخت و همچنین گفت : اميدوارم بتوانيم با همفكري و همياري همهي دوستان مسئوليت جديدي كه دانشگاه به عهدهي من گذاشته را به نحو احسن انجام دهم.