کد خبر: ۳۸۵۶۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
ناگهان انحلال جایش را به واگذاری داد

توهین جنسیتی به تیم فوتبال زنان ملوان

تیم فوتبال زنان ملوان بندر انزلی این روزها، روزهای سختی را تجربه می‌کند. این تیم ریشه‌دار که هر سال جزء تیم‌های مدعی فتح لیگ فوتبال زنان کشورمان بوده هفته گذشته از سوی مسئولان باشگاه ملوان «منحل» اعلام شد؛ البته چند روز بعد، موضوع انحلال جایش را به واگذاری داد و دراین‌میان هم بیانیه‌ای از سوی باشگاه ملوان صادر شد که در آن به طرز عجیبی به بازیکنان زن این تیم توهین شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
باشگاه ملوان که عملا تنها باشگاه لیگ برتری است که در لیگ فوتبال زنان کشورمان تیم‌داری می‌کرد نتوانست از پسِ هزینه‌های این تیم توهین جنسیتی به تیم فوتبال زنان ملوانبربیاید. آنچه از گفته مسئولان تیم زنان این باشگاه برمی‌آمد این بود که به‌طور میانگین هزینه نگهداری این تیم در لیگ زنان برای هر فصل ٥٠٠ میلیون تومان بوده. تأمین این رقم در ظاهر برای باشگاهی که تیم مردانش هم به دسته پایین‌تر سقوط کرده کار دشواری است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، ظاهر امر این است که به دلیل نداشتن بودجه کافی، باشگاه ملوان تیم فوتبال زنانش را منحل کرده. بااین‌حال پشت پرده این موضوع را باید جای دیگری جست‌وجو کرد؛ سارا قمی، بهترین بازیکن و کاپیتان این تیم که بارها عنوان خانم گلی لیگ زنان را به دست آورده بعد از به‌اتمام‌رسیدن فصل گذشته تصمیم گرفت به همکاری‌اش با ملوان -آن هم بعد از ١٢ سال- پایان دهد. این موضوع را او چند وقت پیش به گوش مسئولان باشگاه رسانده و از آنها درخواست کرده رضایت‌نامه‌اش را برای رفتن به تیمی دیگر صادر کنند. این مورد بهانه‌ای برای رضاییان، مدیرعامل باشگاه ملوان، می‌شود تا از این طریق تلاش کند مانع از جدایی کاپیتان تیمش شود. سارا قمی به «شرق» می‌گوید: «در همان صحبت‌هایی که داشتم و گفتم رضایت‌نامه‌ام را برای جدایی می‌خواهم خیلی شفاف گفتند اگر من از ملوان جدا شوم تیم زنان را منحل می‌کنند؛ البته این موضوع بهانه‌ای بیش نبود چون می‌دیدند من هم مثل بقیه بچه‌های تیم به دنبال حق و حقوقم هستم خواستند چنین طرحی را پیاده کنند تا بسیاری از بچه‌ها قید خواسته‌هایشان را بزنند». بعد از این موضوع فشارها بر مسئولان باشگاه مبنی بر اینکه چرا حق و حقوق بازیکنان زن باشگاه پرداخت نمی‌شود بالا می‌گیرد و رضاییان هم در نهایت با مصاحبه‌ای عجیب عنوان کرد: «وقتی کشتی‌ای در حال غرق‌شدن است بارهای اضافی‌اش را به دریا می‌ریزد!». اشاره او در ظاهر، به تیم زنان این باشگاه بوده؛ جایی که سارا قمی با اشاره به آن می‌گوید: «آقای رضاییان الان این موضوع را تکذیب کرده‌اند ولی یقین بدانید منظور ایشان از بارهای اضافی تیم زنان ملوان بوده است». پروژه انحلال تیم زنان از همان‌جا کلید خورد و حتی ظاهرا از بازیکنانی که قصد گرفتن رضایت‌نامه از باشگاه داشته‌اند خواسته شده قسمت زیادی از طلب‌هایشان را به باشگاه ببخشند. 

وقتی به زن‌های تیم توهین جنسیتی شد

فشارها بر مدیریت باشگاه از طریق رسانه‌ها و تعدادی از پیش‌کسوتان باشگاه تا حدی بالا رفت که مسئولان ملوان در اقدامی درخور توجه بحث «فروش امتیاز» به‌جای «انحلال» را مطرح کردند. این باشگاه در بخشی از بیانیه‌اش درباره تیم زنان ملوان نوشت: «هجمه‌های رسانه‌ای، مصاحبه‌های غیرواقعی و عدم صداقت درمورد دلایل عدم تیم‌داری در سطح بانوان، باشگاه ملوان را وادار کرد طی اطلاعیه‌ای رسمی درمورد تیم بانوان شفاف‌سازی لازم را برای هواداران، افکار عمومی و رسانه‌ها داشته باشد. برای اینکه درباره تیم بانوان صحبت کنیم باید به چندین ماه قبل برگردیم (اواخر پاییز سال ٩٤) که باشگاه ملوان بعد از جلسات متعدد و انجام کارهای کارشناسی تصمیم به «واگذاری یا همان فروش امتیاز» تیم بانوان گرفت. باشگاه ملوان از اواسط فصل گذشته تصمیم به عدم تیم‌داری در حوزه بانوان گرفت، این تصمیم دلایل خاص خود را داشت و نمی‌توان آن‌طورکه در برخی رسانه‌ها و مصاحبه برخی‌ها مطرح شده است، تنها دلیل این تصمیم را به موضوعات مالی ربط داد، چراکه شاید دلایل مالی کوچک‌ترین بخش از دلایل این تصمیم بود».

«کوچک‌ترین بخش» از سوی مسئولان باشگاه ملوان مسائل مالی عنوان شده و در ادامه بیانیه «بزرگ‌ترین دلیلی» که ملوان تیم فوتبال زنانش را نخواسته مواردی عنوان شده که بیشتر به توهین‌های جنسیتی مربوط می‌شود. در ادامه این بیانیه آمده است: «بزرگ‌ترین دلیل آن (عدم تیم‌داری ملوان در بخش زنان) را باید در مواردی جست‌و‌جو کرد که نمی‌توان در یک جامعه اسلامی آنها را مطرح کرد. شاید همان دلایلی که تمام تیم‌های لیگ‌برتری را بر آن داشت که یا تیم فوتبال بانوان خود را منحل کنند و یا تصمیم به واگذاری آن بگیرند...»! این توهین آشکار باعث شد بازیکنان تیم فوتبال زنان ملوان به همراه چند پیش‌کسوت باشگاه خبر از تنظیم شکایتی بدهند که از شخص مسئولان ملوان و نه از باشگاه، خواهد شد. شکایتی که به نظر می‌رسد جدی است و تنظیم‌کنندگان آن تا آخر، پای کار ایستاده‌اند. 

توهین به تمام زنان ورزشکار ایران

سارا قمی که حالا چند وقتی است توانسته رضایت‌نامه‌اش را از ملوان بگیرد و به شهردای بم برود می‌گوید منظور مسئولان کاملا واضح و توهین آنها آشکار است: «به‌شخصه برای خودم که ١٢ سال در این باشگاه بازی کردم متأسف هستم؛ واقعا متأسفم. به حال تمام آنهایی که چنین مواردی را مطرح می‌کنند باید تأسف خورد. من فکر نمی‌کنم این بیانیه فقط توهین به بازیکنان زن تیم ملوان است بلکه به کلیه ورزشکاران زن ایران توهین شده است». قمی با اشاره به این موضوع که بدون‌مدرک و به دلیل بی‌کفایتی در اداره یک باشگاه چنین مواردی مطرح شده، می‌گوید: «ما همگی در کشوری با حکومت اسلامی بزرگ شده‌ایم و خوب و بدها را خوب می‌دانیم. از طرفی ما به ‌عنوان یک تیم حرفه‌ای ١٢ سال است که الگوی حرفه‌ای و اخلاقی بقیه تیم‌ها هستیم. چطور می‌شود که در این ١٢ سال چنین مسائلی مطرح و چنین توهین‌هایی به زنان ملوان نمی‌شود؛ ولی الان که مدیریت مجموعه به بحران رسیده، چنین مسائلی را عنوان می‌کنند؟ اصلا مدرکی داشته‌اند که چنین اتهام بزرگی به زنان ورزشکار زده‌اند؟ فکر می‌کنید اگر مدرکی داشتند، تابه‌حال صبر می‌کردند و دست‌روی‌دست می‌گذاشتند؟». قمی با اشاره به این موضوع که مطرح‌کردن چنین عواملی برای ردگم‌کردن و فرافکنی است، توضیح دیگری درباره توهین‌های جنسیتی به زنان فوتبالیست می‌دهد: «من با قاطعیت می‌گویم هرگز چنین مسائلی در میان نبوده. از این موارد گذشته، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به‌شدت مراقب چنین مواردی هستند و هرگز از کنار آن نمی‌گذرند». 

منظورما توهین جنسیتی نبود

سارا قمی در ادامه درباره تنظیم شکایت‌نامه زنان ملوان از مدیریت باشگاه هم حرف می‌زند. او می‌گوید: «دلیل شکایت ما کاملا مشخص و برای اعاده حیثیت است. اگر باشگاه نمی‌خواهد در رده زنان تیم‌داری کند، نکند؛ ولی کسی اجازه ندارد با آبروی ورزشکار بازی کند. ما پای شکایتمان ایستاده‌ایم و عذرخواهی باشگاه ملوان از ما بی‌فایده است. مطمئنا تا نهاد ریاست جمهوری هم می‌رویم تا از حق و حقوقمان دفاع کنیم». هم‌زمان با مطرح‌شدن شکایت زنان باشگاه از رضاییان، مدیرعامل ملوان هم در گفت‌وگویی با تسنیم از بیانیه باشگاه دفاع کرده و گفته منظورشان توهین جنسیتی نبوده است: «حق‌ آنهاست شکایت کنند و ما هم آماده پاسخ‌گویی هستیم. آنچه در ذهن آنها وجود دارد، به ذهن‌مان خطور نکرده است. اینکه چرا بد برداشت کرده‌اند، به ساختار ذهنی افراد بازمی‌گردد». بااین‌حال قمی درباره این صحبت‌های رضاییان هم واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «باز هم می‌گویم، متأسفم که بی‌کفایتی‌شان را در مدیریت این‌طور توجیه می‌کنند. چطور می‌شود که فقط ذهن ما بد برداشت می‌کند؟ ذهن آقای ایراندوست که به حمایت از ما از آنها شکایت کرده، هم بد برداشت کرده؟ یا ذهن شما و هر خواننده دیگری که با خواندن بیانیه متوجه توهین آشکار به زنان ملوان شده، بد برداشت کرده است؟ اینها توجیه است و ما برای گرفتن حقمان کوتاهی نمی‌کنیم». سارا قمی در انتها از ناراحتی به‌وجود‌آمده در سطح شهر و خانواده بازیکنان زن تیم ملوان هم حرف می‌زند و می‌گوید: «این حرف‌ها بازی‌کردن با آبروی خانواده‌ها و بی‌شخصیت‌کردن بازیکنان زن تیم است. پدرومادرم به شخصه بسیار ناراحت شده‌اند و خودم هم هنوز به‌شدت از دست مسئولان باشگاه به خاطر مطرح‌کردن چنین توهین‌هایی عصبانی هستم».

منبع: شرق

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین