کد خبر: ۳۸۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۴

سخنان شيراك موجب تضعيف موقعیت فرانسه در پرونده ایران می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :  يك مقام اجرايي در UCF اصفهان كه نخواست نامش فاش شود در خصوص اظهارات ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه درباره استفاده از سلاح هسته‌اي عليه تروريست‌ها و پيشگيري از اين حملات تصريح كرد: اولين موضعي كه از اين موضع‌گيري به ذهن خطور مي‌كند، اين است كه موجب ترغيب و تشويق كشورها به داشتن قدرت هسته‌اي مي‌شود زيرا وقتي كه كشوري تهديد به حمله هسته‌اي مي‌كند معني اش اين است كه اگر ديگران هم مي‌خواهند از خود دفاع كنند بايد قدرت هسته‌اي داشته باشند. 

وي با بيان اينكه اين مخالف رسالت فعلي كشورهاي صاحب صنعت هسته‌اي است كه مي‌خواهند دنيا را از خطرات هسته‌اي دور كنند، ادامه داد: اين امر در جريان مخالف آن موقعيتي است كه كشورهاي دارنده سلاح هسته‌اي براي خود قائلند. 

اين مقام اجرايي بيان كرد: اين موضع‌گيري همچنين به ضرر موقعيت فرانسه در پرونده هسته‌اي ايران و هم موضعش در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و شوراي حكام است زيرا عملا تشويق كننده استفاده از سلاح هسته‌اي است. 

وي تاكيد كرد: سلاح هسته‌اي سلاحي كشتار جمعي است و براي كشتار انبوه به كار مي‌رود و چگونه مي‌توان عليه تروريست‌ها كه شامل جمعي محدود بوده و با چند نفر كارهاي تروريستي انجام مي‌دهند از سلاح‌ كشتار جمعي استفاده كرد. 

اين مقام اجرايي با بيان اينكه كشتار مردم بي‌گناه و ويران كردن شهرها مبارزه با تروريسم محسوب نمي‌شود و مبارزه با تروريسم روش‌هاي خاص خود را دارد، سخنان شيراك را حتي دور از منطق نظامي دانست كه در بيان آن هم دچار اشتباه شده است. 

وي در خصوص تاثير سخنان شيراك بر مواضع اين كشور در مذاكرات هسته‌اي با ايران گفت: همه اين مذاكرات و ماهيت وجودي آژانس براي جلوگيري از گسترش سلاح هسته‌اي به خاطر امنيت جهاني است؛ در صورتيكه يكي بيايد استفاده از سلاح هسته‌اي را به عنوان ابزار تبليغاتي و يا به رخ كشيدن براي مبارزه با حريفان و مشكلاتي كه دارد مطرح كند، دنيا را ترغيب به استفاده از سلاح هسته‌اي مي‌كند.
 
اين مقام اجرايي تصريح كرد: حتي كشورهايي را كه اين سلاح را ندارند به فكر دستيابي به آن وا مي‌دارد و اين خلاف رسالت آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي و وجهه‌اي است كه فرانسه در دنيا براي خود انتخاب كرده است. 

وي با بيان اينكه وقتي موضع فرانسه تضعيف شود نمي‌تواند به عنوان كسي كه مدافع امنيت جهاني است به ايران فشار بيشتري وارد كند، عنوان كرد: فرانسه نمي‌تواند در مذاكرات عنوان كند كه شما (ايران) اين بخش صلح‌آميز هسته‌اي را انجام ندهيد، منتها من نظامي‌اش را دارم و تهديد به استفاده هم مي‌كنم؛ اين موقعيت فرانسه را تنزل مي‌دهد قطعا موضع‌اش مانند هميشه نخواهد بود و حتي در مقابل، موجب تقويت موضع آلمان مي‌شود كه با اين امر مبارزه مي‌كند. 

اين مقام اجرايی داشتن سلاح كشتار جمعي، نگهداري ،توزيع و تكثير آن را خلاف قوانين بين‌المللي و ممنوع دانست و بيان كرد: همه كشورها مي‌دانند كه حتي نگهداري سلاح كشتار جمعي غيرقانوني است و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي استفاده از سلاح هسته‌اي را براي هيچ كشوري مجاز نكرده و استثنايي هم وجود ندارد و هر كشوري كه استفاده كند بر اساس موازين بين‌المللي با آن مقابله مي‌شود
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین