کد خبر: ۳۸۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۴

اعتراض شدید حداد عادل به سخنان رییس جمهور فرانسه

آفتاب‌‌نیوز : غلامعلی حداد عادل در نطق پیش از دستور خود در اعتراض به سخنان اخیر رییس جمهوری فرانسه در مورد مبارزه با تروریسم از طریق به کارگیری سلاح هسته ای گفت: از همه کسانیکه خواستار صلح در جهان هستند و از تمام روسای مجلس در جهان می خواهم که مخالفت خود را با سخنان رییس جمهور فرانسه اعلام کنند و نگذارند تحت این عناوین داشتن سلاح هسته ای در جهان موجه شود.
رییس مجلس تصریح کرد: ژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه روز پنج شنبه گذشته صریحاً اظهار کرد باید با استفاده از سلاح هسته ای به کشورهایی از تروریست حمایت می کنند پاسخ شدید و مناسب داده شود که این سخنان بسیار تعجب آور بود و موجب اعتراض و مخالفت هم پیمانان فرانسه در اروپا و محافل سیاسی جهان شد.
وی اظهار داشت: می توان حدس زد رییس جمهوری فرانسه این سخنان را برای جبران لطمه ای که به حیثیت بین المللی فرانسه پس از آشوبهای داخلی اخیر این کشور وارد شده اظهار کرد.
حداد عادل گفت: ما به یاد داریم که فرانسه چگونه در حدود یکی دو ماه پیش دچار شورشهای داخلی شد و مردم فرانسه که از ظلم و تبعیض نقض آشکار حقوق بشر به عصیان آمده بودند و هر شب چندین هزار اتومبیل به آتش کشیده می شد و به طور آشکار فرانسه از نظر حیثیت جهانی خسارت دید.
وی اظهار داشت: شیراک استفاده برای کسب نوعی اقتدار جهانی در جبران این واقعه داخلی عنوان کرد و افزود: اما حقیقت این است که این اقدام برای هیچ کشوری افتخار به همراه نمی آورد.
رییس مجلس هفتم با بیان اینکه استفاده از سلاح هسته ای به بهانه مبارزه با تروریسم موجب شرمساری ملت فرانسه است تصریح کرد: ملتی که همواره شعار برادری، برابری و آزادی سرداده است باید خجالت زده باشد که پس از پایان جنگ سرد، رییس جمهوری کشورش هنوز به دنبال بهانه ای برای توسعه زرادخانه هسته ای می گردد.
وی ادامه داد: فرانسوی ها باید سالها کوشش کنند تا آن ننگی را که کشتار هزاران الجزایری برایشان بار آورد جبران کنند. آنها باید کمک فرانسه به عراق در جنگ با ایراد و کشتار در آفریقا و رواندا را جبران کنند.
حداد عادل افزود: با این وضعیت آنها چطور دم از سلاح هسته ای می زنند داشتن سلاح هسته ای تا جنگ سرد ؛ به دلیل وجود شوروی بود اما امروز دیگر دلیل منطقی برای گسترش سلاح هسته ای نیست.
وی با بیان اینکه امروز دلیلی برای توسل شدن به تروریسم وجود ندارد خاطر نشان کرد: توسل به این بهانه نشان می دهد تا چه اندازه ضعف منطقی برای داشتن سلاح هسته ای وجود دارد. آنها هر وقت دلشان بخواهد تروریسم را به نفع خود تعریف می کنند و فرانسوی ها حتی استفاده دختران مسلمان دانش آموز را از داشتن روسری محروم می کنند و داشتن حجاب را به تروریسم ارتباط می دهند و با این پهنای بی منطق و وسیع از تروریسم سلاح هسته ای را برای مبارزه با تروریسم مطرح می کنند.
حداد عادل افزود: غربی که شارون را مرد صلح می داند و مردم فلسطین را که در دفاع از خاک خود جان خودشان را فدا می کنند، تروریسم می داند چطور می تواند در تعریف تروریسم صداقت داشته باشد. این اظهارات که از سلاح هسته ای در مقابل تروریسم استفاده می کنیم خود ایجاد وحشت می کند و بر تروریسم دامن می زند. باید تروریستی وجود داشته باشد که غرب داشتن سلاح هسته ای را توجیه کند.
وی تاکید کرد: این سخنان باعث از بین رفتن قبح داشتن سلاح هسته ای می شود و این اظهارات سلاح هسته ای را در جهان گسترش می دهد.
حداد گفت: ایران هم همواره بر خلع سلاح در جهان خصوصاً خاورمیانه اصرار ورزیده و عجیب است که این صحبت ها درحالی اظهار می شود که دولت فرانسه یکی از سه کشور اروپایی است که تحقیقات اتمی ایران را که زیر نظر گرفته است مخالفت جدی می کند و ما نمی دانیم این تناقض ها را چگونه تعبیر و تفسیر کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: من از همه کسانی که به صلح و ثبات جهانی می اندیشند شنید و خواستار صلح جهانی هستند و با جنگ و تروریسم مخالف هستند و از تمام روسای مجالس جهان که مخالفت خود را با سخنان رییس جمهور فرانسه اعلام کنند و نگذارند تحت این عناوین داشتن سلاح هسته ای در جهان موجه شود.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین