کد خبر: ۳۸۶۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰

کاروان عربستان با ٤ زن به المپیک ریو می‌رود / 4 شرط سعودی ها برای کمیته المپیک

کاروان عربستان با ٤ زن به ریو می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز : در شرایطی که سه روز دیگر به شروع بازی‌های المپیک ریو باقی مانده، کاروان عربستان خودش را مهیای حضور در این تورنمنت مهم می‌کند. عربستانی‌ها مطابق با انتظار، کاروان چندان بزرگی ندارند و تنها هفت نفر از مردان این کشور حضور در المپیک را تجربه خواهند کرد.

 بااین‌حال در کنار این هفت مرد عربستانی، برای این دوره از بازی‌ها اتفاق جالب‌تری هم افتاده و چهار ورزشکار زن هم از عربستان به المپیک می‌روند.

 مخفی‌کاری رسانه‌ها

به گزارش روزنامه شرق، خبر اعزام چهار ورزشکار زن عربستانی به المپیک تازه دو هفته است که از سوی مسئولان کمیته ملی المپیک عربستان اعلام شده؛ ترس آنها از سخت‌گیری مقامات مذهبی این کشور است که بسیاری از آنها با ورزش‌کردن زن‌ها به‌ویژه در سطوح بین‌المللی مشکل جدی دارند.

نکته قابل‌توجه اینکه رسانه‌های عربستانی هم از ترس اینکه این خبر خشم بیشتر مقامات مذهبی عربستان را موجب شود، در اعلام این خبر مخفی‌کاری لازم را کردند تا سنگ‌اندازی بیشتری برای رفتن این ورزشکاران زن به المپیک صورت نگیرد.

 دومین‌بار در تاریخ

عربستان در شرایطی قرار است در کنار هفت ورزشکار مردش، چهار ورزشکار زن هم به این مسابقات اعزام کند که تازه برای دومین‌بار در تاریخ است که اجازه چنین موردی (اعزام ورزشکاران زن به بازی‌های المپیک) را صادر می‌کند.

 پیش‌تر در سال ٢٠١٢ و در جریان بازی‌های المپیک لندن بود که دو ورزشکار زن از عربستان به المپیک رفتند.

 حالا با دوبرابرشدن این تعداد، چهار ورزشکار زن به بازی‌های المپیک برزیل اعزام خواهند شد تا طعم حضور در بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی دنیا را بچشند.

 ٤ سهمیه بدون گرفتن ورودی

نکته قابل‌تأملی که درباره زنان ورزشکار عربستانی در المپیک پیش‌رو به چشم می‌خورد این است که هیچ‌کدام از این ورزشکاران موفق به کسب سهمیه ورودی نشده‌ و همگی با دعوت IOC و از طریق «وایلد کارت» به برزیل دعوت شده‌اند.

در میان چهار ورزشکار مذکور، نام یکی از آنها آشناست: ساره عطار. دونده ٨٠٠ متر عربستانی یکی از دو زن ورزشکار این کشور است که پیش‌تر یعنی در المپیک ٢٠١٢دو  لندن هم حاضر بوده.

او تنها ورزشکار زن تاریخ عربستان است که فعلا در دو دوره المپیک حضور داشته است. در کنار او سه ورزشکار دیگر هم از سه رشته دیگر به المپیک می‌روند: لبنا العمیر در شمشیربازی، کریمان عبدالجدیل در دو صدمتر و وجود فهیم در جودو دیگر نماینده‌های زن عربستان در بازی‌های المپیک خواهند بود.

 شرط عربستان برای کمیته بین‌المللی المپیک

عربستانی‌ها در کنار اینکه اجازه نداده‌اند موضوع اعزام ورزشکاران زنشان به المپیک چندان رسانه‌ای شود، با مسئولان برگزار‌کننده المپیک هم حسابی شرط کرده‌اند که ورزشکاران آنها باید طبق موازین و اصول خودشان در این رقابت‌ها شرکت کنند.

 فارغ از اینکه آنها باید با لباس پوشیده در میادین حاضر شوند، چند شرط جالب دیگر هم گذاشته‌اند؛ اول اینکه هر چهار ورزشکار نام‌برده باید برای خروج از عربستان اجازه والدین یا قیمشان را داشته باشند.

در چنین مواردی اجازه پدر یا برادر آنها الزامی به نظر می‌رسد. با‌این‌حال بخش جالب‌تر این موضوع به جایی برمی‌گردد که مسئولان عربستانی شرط گذاشته‌اند که حتما یکی از اعضای درجه‌یک خانواده این ورزشکاران زن، آنها را در برزیل همراهی کند.

 درواقع مسئولان IOC باید برای هشت نفر، چهار ورزشکار و چهار همراه آنها تسهیلات فراهم کنند. علاوه‌براین برای این ورزشکاران زن باید امکاناتی در نظر گرفته شود که از محل‌های مختلط دوری کنند.

 IOC که پیش‌تر و در سال ٢٠١٢ با محدودیت‌های ورزشکاران عربستانی آشنا بوده، برای این دوره از رقابت‌ها شروط عربستان را راحت پذیرفته و قرار است بستری فراهم کند تا رفته‌رفته زنان عربستان بتوانند در میادین بین‌المللی حضور داشته باشند.

 مورد نادری به نام وجدان شهرخانی

همان‌طور که عنوان شد، ساره عطار تنها ورزشکار زن عربستانی است که دومین حضورش در المپیک را تجربه می‌کند.

 شاید یکی از دلایلی که او در مقایسه با دیگر زنان عربستانی راحت‌تر توانسته در المپیک و میادین بین‌المللی حاضر باشد این است که دوملیتی و آمریکایی – عربستانی است.

 به‌همین‌خاطر شاید حضور وجدان شهرخانی، اولین زن با ملیت کاملا عربستانی جذابیت بیشتری داشته باشد. در سال ٢٠١٢ او با ‌هزاران اماواگر به المپیک لندن رفت.

وجدان ١٦ساله قرار بود در رشته جودو برای عربستانی‌ها مبارزه کند، ولی پیش از شروع مسابقه اتفاقات زیادی افتاد؛ او می‌خواست کلاه مشکی بر سر بگذارد و بعد وارد مسابقه شود، ولی مسئولان با پوشیدن کلاه مشکل جدی داشتند.

 در نهایت تهدید مقامات عربستانی مبنی‌بر کنارکشیدن از مسابقه باعث شد او روی تاتامی بیاید.

البته همه این چانه‌زنی‌ها کلا برای ٨٢ ثانیه بود چون وجدان درست یک دقیقه و ٢٢ ثانیه دوام آورد و با ضربه ایپون مغلوب رقیب شد و از گردونه بازی‌های المپیک کنار رفت.

بعد از المپیک بود که مصاحبه او سروصدای زیادی کرد؛ وجدان اعتراف کرد که هرگز پیش از المپیک در مسابقه جودو شرکت نکرده بوده و بازی‌های لندن اولین جایی بوده که جودو را تجربه کرده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین