کد خبر: ۳۸۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۲

آصفی: نشست فوریه شورای حکام سیاسی است

آفتاب‌‌نیوز : "حميدرضا آصفي" در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: سفر رئيس‌‏جمهور به سوريه بر پايه مناسبات عالي تهران و دمشق و در چارچوب رايزني‌‏هاي دو كشور به دعوت "بشار اسد" رئيس‌‏جمهور سوريه انجام شد و رؤساي جمهور دو كشور مذاكرات مفيد و سازنده‌‏اي در تمامي زمينه‌‏هاي بين‌‏المللي, منطقه‌‏اي و دو جانبه داشتند.
وي با بيان اينكه مواضع اصولي ايران در حمايت از مردم فلسطين از زمينه‌‏هاي مهم گسترش رايزني بين دو كشور است، گفت: موضوع عراق و ضرورت خروج نيروهاي بيگانه و به دست گرفتن قدرت توسط مردم عراق از ديگر محورهاي گفت‌‏وگوي "محمود احمدي‌‏نژاد" و اسد بود.
آصفي همچنين به موضوع لبنان اشاره كرد و گفت: مسأله لبنان و توافق‌‏نظر در باره اينكه دخالت خارجي موضوع را پيچيده‌‏تر مي‌‏كند و شرايط را براي مردم لبنان سخت‌‏تر خواهد كرد از ديگر موضوعاتي بود كه در اين سفر بر آن تأكيد شد.
وي افزود: همچنين وزير امور خارجه قطر كه معاون نخست‌‏وزير اين كشور نيز است فردا در پي دعوت "منوچهر متكي" وزير امور خارجه و در پاسخ به سفر وي به ايران مي‌‏آيد و همكاري هاي دوجانبه و ارتقا سطح تماس‌‏ها از موضوعات گفت‌‏وگوي دو طرف است.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره گزارش ندادن "محمد البرادعي" به نشست اضطراري فوريه شوراي حكام گفت: نشست فوريه ضرورتي نداشت و يك اقدام سياسي است، اظهارات البرادعي نيز كه حاضر به ارائه گزارش خود به نشست فوريه نشد، مؤيد نظر ايران است.
وي ادامه داد: اگر اين نشست برگزار شود اهداف سياسي و غير فني را دنبال مي‌‏كند در حالي كه آژانس كار حرفه‌‏اي خود را دنبال مي‌‏كند؛ ضمن اينكه نتيجه نشستي كه تحت فشارهاي سياسي برخي كشورها برگزار مي‌‏شود از هم‌‏اكنون مشخص است كه سياسي خواهد بود.
آصفي درباره خبري مبني بر تمايل ايران به حضور چين در طرح غني‌‏سازي مشترك روسيه گفت: جمهوري اسلامي ايران تاكنون طرحي دريافت نكرده و اگر اين طرح و يا پيشنهاد را بدهند بررسي مي‌‏كنيم.
وي درباره بزرگداشت هولوكاست در 27 ژانويه بر طبق مصوبه سازمان‌‏ملل‌‏متحد و اقدامات ايران در اين خصوص گفت: مصوبه سازمان‌‏ملل‌‏متحد الزام‌‏آور نيست كه ايران مجبور انجام اقدام خاصي باشد؛ ضمن اينكه ما در حال بررسي برگزاري سمينار علمي درباره هولوكاست هستيم تا فارغ از مسائل سياسي و با ديد علمي به اين موضوع پرداخته شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سؤال كه ايران چه اقداماتي در قبال رايزني‌‏ها و تحركات اروپا درباره پرونده هسته‌‏اي انجام داده است، گفت: تحركات زيادي داشتيم؛ وزير امور خارجه با وزراي خارجه چين, روسيه, ژاپن, عربستان, ونزوئلا, ليبي و سوريه، همچنين با "عمروموسي" دبير كل اتحاديه عرب گفت‌‏وگو داشت. معاون وزير امور خارجه به آفريقا رفت و امروز نيز به مالزي مي‌‏رود؛ همچنين معاون پارلماني رئيس‌‏جمهور سفرهايي به الجزاير و مصر داشت.
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران تحركات زيادي داشته و اقدامات بيشتري نيز در دستور كار داريم و از همه ظرفيت‌‏هاي موجود براي تبيين مواضع خود استفاده خواهيم كرد.
آصفي بار ديگر تأكيد كرد: نشست فوريه شوراي حكام يك نشست عادي نيست و با انگيزه سياسي است و آنگونه كه بايد ويژگي كارشناسي و تخصصي ندارد و يا حداقل كمتر دارد.
وي درباره ديدار "علي لاريجاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي با مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي گفت: اين ديدارها همواره بوده است و در آينده نيز در سطوح مختلف ادامه خواهد داشت ما همواره مشوق گفت‌‏وگو بوده‌‏ايم و معتقديم كه با گفت‌‏وگو مي‌‏توان به تفاهم رسيد از اروپا خواستيم كه به مذاكرات بيايد كه اين كار را نكرد و نشان‌‏دهنده فقدان منطق طرف اروپايي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه تأكيد كرد: در چارچوب گفت‌‏وگو مي‌‏توان به نتيجه رسيد ما نيز همكاري‌‏هايي جدي خود را با آژانس داشته‌‏ايم و ادامه خواهيم داد و اين اروپا بود كه بي‌‏جهت از گفت‌‏وگو فرار كرد.
وي درباره سفر احتمالي لاريجاني به روسيه گفت: صحبت‌‏هاي اوليه براي اين سفر انجام شده اما هنوز هيچ چيز معلوم نيست.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: از رفتن به شوراي امنيت نگران نيستيم بلكه سؤال ما اين است كه چرا در حالي كه در گزارش‌‏هاي آژانس‌‏انرژي بين‌‏المللي اتمي هيچ اشاره‌‏اي به انحراف ايران نشده است ما را به انحراف از اهداف صلح‌‏آميز متهم مي‌‏كنند.
آصفي با بيان اينكه اين‌‏گونه اقدامات، بيشتر براي اعمال فشار است، گفت: در دكترين دفاعي ما سلاح هسته‌‏اي جايي ندارد و اروپا و آمريكا بي‌‏دليل درصدد ملتهب كردن جو هستند درحالي كه اگر واقعاً مي‌‏خواهند با سلاح‌‏هاي كشتارجمعي مبارزه كنند اسرائيل در چند قدمي ماست و اين نشان مي‌‏دهد كه آنها در نيات خود صادق نيستند.
وي درباره نحوه فعاليت خبرنگاران خارجي در داخل ايران آن هم در زماني كه خبرنگاران ايراني در خارج از كشور با مشكلاتي روبرو هستند، گفت: در اين باره دو ديدگاه وجود دارد؛ يكي اينكه چون خبرنگاران ما در خارج و به ويژه در آمريكا با تضيقاتي روبرو هستند ما نيز مقابله به مثل كنيم اما ديدگاه ديگري نيز هست كه معتقد است اگر كسي خلافي در جريان اطلاع‌‏رساني آزاد انجام دهد جمهوري اسلامي ايران نبايد حتي در قالب اقدام متقابل نيز آن كار زشت را تكرار كند. هر كدام از اين دو ديدگاه نيز استدلال خود را دارند اما جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور آزاد و مشوق اطلاع‌‏رساني صحيح، ابايي از اين ندارد كه ديده شود در كشور ما چه مي‌‏گذرد بلكه علاقه‌‏مند هم هستيم.
آصفي درباره خبر انتقال دارايي‌‏هاي ايران از بانك‌‏هاي اروپايي به بانك‌‏هاي آسيايي گفت: اين خبر درست نيست.
وي در خصوص طرح روس‌‏ها درباره غني‌‏سازي مشترك گفت: اين طرح قابل بررسي است اما بايد كامل شود؛ ما با روس‌‏ها يك دور مذاكره در تهران داشتيم و دور ديگر اين مذاكرات در روسيه برگزار خواهد شد؛ اين طرح را نيز مي‌‏توانيم به عنوان يك طرح مكمل بررسي كنيم و از ابتكار روسيه و وارد شدن به موضوع استقبال مي‌‏كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره مصاديق اين مصوبه مجلس كه هر گاه فشار و تهديد زياد مي‌‏شود اقدامات داوطلبانه خود را متوقف مي‌‏كنيم، گفت: يكي از مصادق اين مصوبه خارج شدن پرونده از آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي است.
وي تصريح كرد: بهترين زبان, زبان گفت‌‏وگو و احترام متقابل است.
آصفي درباره نامه رئيس مجلس اعلاي شيعيان يمن به رئيس‌‏جمهور گفت: من اين نامه را نديده‌‏ام اما ما همواره در گفت‌‏وگوها با مسؤولان يمني بر ضرورت توجه به اقليت‌‏ها تأكيد كرديم و به اين نامه نيز به نحو مقتضي پاسخ داده مي‌‏شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه منظور از قابل بررسي بودن طرح روسيه چيست، گفت: طرح روسيه يك طرح مكمل است و جاي بحث وگفت‌‏وگو دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره ادامه مذاكرات با اروپا گفت: همواره به اروپا گفته‌‏ايم كه وارد مذاكره شود و توصيه نمي‌‏كنيم كه راهي غير از گفت‌‏وگو برگزيند زيرا اگر قرار باشد كسي تاوان بدهد اروپا نيز تاوان خواهد داد.
وي درباره خبر نشريه اشپيگل مبني بر دستكاري هواپيماي فرماندهان سپاه توسط موساد كه منجر به شهادت جمعي از آنها شد، گفت:
شايد اشپيگل با توجه به ماهيت تروريستي رژيم صهيونيستي انگشت اتهام را به سوي اسرائيل گرفته است زيرا غرب، اسرائيل را خوب مي‌‏شناسد اما ما هنوز چيزي دال بر اين موضوع نديده‌‏ايم و مسأله درحال بررسي است.
آصفي در خصوص اظهارات "خاوير سولانا" مبني بر وجود يك طرح روسي براي ارجاع ناقص ايران به شوراي امنيت گفت: اين اظهارات را نمي‌‏توانم تأييد كنم و از مذاكرات ما با روس‌‏ها چنين موضوعي استنباط نشده است. روس‌‏ها معتقدند كه موضوع بايد در چارچوب آژانس حل شود در حالي كه اظهارات سولانا متناقض با اين موضع است.
وي درباره اظهارات وزير جنگ رژيم اسرائيل مبني بر آمادگي اين رژيم براي حمله نظامي به ايران گفت: اين اظهارات جنگ رواني است و اسرائيل، خود مي‌‏داند كه چنين اشتباهي چقدر مهلك است. ضمن اينكه برخي از غربي‌‏ها در باره حمله به ايران به اسرائيل هشدار دادند.
اسرائيل براي اعمال فشار چنين جنگ رواني به راه انداخته است در حالي كه اين حرف‌‏ها بچه‌‏بازي است و اسرائيل چنين ظرفيت‌‏هايي ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره نگراني برخي كشورهاي حوزه خليج فارس از فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران گفت: فعاليت‌‏هاي ما صلح‌‏آميز است و در خدمت منطقه و جهان اسلام است جمهوري اسلامي ايران در اين 26 سال نشان داده كه هيچ چشمداشتي به هيچ كشوري ندارد ما همواره منادي صلح بوده‌‏ايم و فعاليت‌‏هايمان جاي نگراني ندارد.
وي ادامه داد: دوستان ما در اين حوزه به كشور ما مي‌‏آيند و ما نيز سفرهايي به اين كشورها داريم؛ دوستان، دشمنان و منافع ما در منطقه مشترك است و اعراب نبايد نبايد نگران ايران باشند.
آْصفي درباره اظهارات "ژاك شيراك" رئيس‌‏جمهور فرانسه مبني بر استفاده از تسليحات هسته‌‏اي براي پاسخ‌‏گويي به حملات تروريستي گفت: اين حرفها نسنجيده است و براي صلح امنيت بين‌‏الملي مناسب نيست ما اين اظهارات را سازنده نمي‌‏دانيم.
وي درباره شركت ايران در نشست 31 ژانويه براي بازسازي افغانستان گفت: جمهوري اسلامي ايران در اين نشست شركت مي‌‏كند اما سطح هيأت شركت‌‏كننده بايد بررسي شود اگر هم ملاقاتي در حاشيه نشست صورت گيرد درباره موضوعات مختلف از جمله مسأله هسته‌‏اي گفت‌‏وگو مي‌‏كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره خبري مبني بر دريافت سه محموله از سانتريفوژهاي P2 توسط ايران گفت: اين خبر به هيچ وجه درست نيست؛ آژانس از برنامه‌‏هاي ما مطلع است و اگر به گزارش‌‏ها مراجعه كنيم بي‌‏پايه بودن اين موضوع مشخص مي‌‏شود.
وي در خصوص اينكه مطرح شدن چنين بحث‌‏هايي نظير دريافت محموله‌‏هايي از وسائل غني‌‏سازي از سوي گروهك منافقين گفت: هميشه در آستانه نشست‌‏هاي شوراي حكام، اين گروهك براي خوش‌‏خدمتي برخي مطالب بي‌‏اساس را مطرح مي‌‏كند اما با اين ادعاها بي‌‏هويتي و بي‌‏مايگي خود را نشان مي‌‏دهد.
آْصفي در پاسخ به اين سؤال كه راه‌‏حل ميانگين ايران كه دبير شوراي عالي امنيت‌‏ملي به آن اشاره كرده است چيست، گفت: راه‌‏حلي كه حقوق ما را تأمين كند و نگراني اروپا نيز برطرف شود.
وي درباره مطرح شدن موضوع ترور نخبگان هسته‌‏اي ايران توسط آمريكا گفت: آمريكا اين قدر خام نيست كه نفهمد با كشته شدن دانشمندان يك علم از بين نمي‌‏رود؛ اين دانش در ايران نهادينه شده و با تغيير افراد از بين نخواهد رفت.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص دلايل كاهش گاز صادراتي ايران به تركيه گفت: اين موضوع دلايل فني دارد و هرگاه مشكلات فني بررسي شود مسأله حل خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه وزارت امور خارجه چه اقداماتي براي حركت از موضع متهم به موضع مدعي انجام داده است، گفت: جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه متهم نبوده و وزارت امور خارجه كارهاي زيادي انجام داده است و موضوعاتي نظير كنفرانس هولوكاست و گزارش‌‏هاي حقوق‌‏بشر از اين جمله‌‏اند. ضمن اينكه وزير امور خارجه نامه‌‏اي در باره موضوعات مختلف در دست تهيه دارد كه به اروپا ارسال مي‌‏شود و موضوعات ديگري نيز در دستور كار است كه به تدريج درباره آنها اطلاع‌‏رساني مي‌‏كنيم؛ همچنين موضوع فلسطين از اولويت‌‏هاي ماست.
آصفي درباره اينكه آيا كارشكني از سوي كشورهاي اروپايي در معرفي سفراي ايران به اين كشورها شده است، گفت: تاكنون كارشكني در اين خصوص نديده‌‏ايم اما بايد در آينده ديد؛ ضمن اينكه مراحل اداري معرفي سفراي ايران در اروپا، در داخل طي شده و بايد اسامي آنها را به كشورهاي اروپايي بدهيم تا پاسخ دهند فكر هم نمي‌‏كنيم كه كارشكني به نفع آنها باشد.
وي درباره خبر بي‌‏بي‌‏سي مبني بر محكوميت دو تبعه فرانسوي و آلماني كه در آب‌‏هاي خليج‌‏فارس دستگير شدند به 8 ماه زندان، گفت: تفسيري در اين خصوص ندارم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران در نامه‌‏اي به آلمان گفته است كه طرح روسيه را قبول كرده، گفت: ما چنين چيزي نگفتيم؛ مواضع خود را نيز اعلام كرديم و گفته‌‏ايم كه بايد طرح روسيه در دور دوم مذاكرات بررسي شود و ابعاد مختلف آن كامل شود.
وي درباره ممانعت از حضور ايران در جام‌‏جهاني 2006 گفت: اين موضوع درست نيست و ما هيچ علائم و شواهدي درباره تحريم ايران از حضور در جام جهاني نيافته‌‏ايم. اين مسأله يك خبرسازي است البته فردا بعدازظهر با فدراسيون فوتبال نشستي داريم كه در اين باره صحبت مي‌‏كنيم.
آصفي همچنين درباره پيدا نشدن حريف تمريني براي تيم ملي ايران و امكان سياسي بودن اين موضوع گفت: اين موضوع را نيز در نشست فدراسيون بررسي مي‌‏كنيم.
وي درپاسخ به اين سؤال كه آيا ايران از نشست فوريه شوراي حكام نگران است، گفت : اين نشست واقعاً غير ضروري است، البرادعي نيز همين اعتقاد را داشت. اين نشست با فشار سياسي چند كشور برگزار مي‌‏شود و بيشتر سياسي است تا تخصصي. از همين حالا اين موضوع را مي‌‏توان استشمام كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اعلام نتايج انتخابات عراق گفت: از اعلام نهايي نتايج استقبال مي‌‏كنيم و اميدواريم احزاب و گروه‌‏هاي عراقي پيروز براي تشكيل دولتي جامع متناسب با آرا و كرسي‌‏هايي كه به دست آورده‌‏اند، اقدام كنند.
وي در باره حضور "مقتدي صدر" در ايران و ديدار وي با وزير امور خارجه گفت: با همه گروه‌‏هاي عراقي رايزني مي‌‏كنيم مقتدي صدر نيز پس از سفر حج به ايران آمده است و گفت‌‏وگوهايي با مسؤولان ايراني دارد زيرا شرايط عراق نيازمند رايزني مستمر با همه گروه‌‏هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین