کد خبر: ۳۸۶۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱

تازه ترین جنجال ترامپ و تشدید واگرایی در اردوگاه جمهوریخواهان

سخنان جنجالی «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه درباره بازماندگان سرباز مسلمان کشته شده ارتش آمریکا سبب شد چهره های سیاسی به ویژه جمهوریخواهان باز هم وی را هدف انتقادهای خود قرار دهند؛ موضع گیری هایی که می تواند به افزایش چشمگیر آرای منفی ترامپ بیانجامد.
آفتاب‌‌نیوز : سخنان اخیر ترامپ در ارتباط با خانواده «همایون خان» سرباز مسلمان و پاکستانی الاصلِ نیروی زمینی ارتش آمریکا که سال 2004 در جنگ عراق کشته شد، بار دیگر این این نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا را هدف انتقادها قرار داد.

چندی پیش (هفتم مردادماه) «خضر خان» پدر همایون خان در نشست حزب دموکرات در فیلادلفیا ضمن تمجید از «هیلاری کلینتون» نامزد نهایی این حزب، مواضع ترامپ را زیر سوال برد. خضر خان از میهن پرستی مسلمانان در آمریکا و از خودگذشتگی فرزندش سخن به میان آورد و گفت که اگر تصمیم با ترامپ بود پسرش هرگز در آمریکا نمی بود. او از ترامپ پرسید: سوال من این است که آیا شما اصلا قانون اساسی آمریکا را خوانده ای؟

در این همایش، همسر خضر خان نظاره گر ایستاده بود اما سخنی به زبان نیاورد. همین موضوع به دستمایه ای برای ترامپ تبدیل شد تا در مصاحبه با شبکه «ای.بی.سی» این کشور بگوید: اگر به زنش نگاه کنید، او آنجا ایستاده بود. چیزی نداشت که بگوید. شاید هم اجازه نداشت که حرفی بزند. نمی دانم، شما به من بگوید؟

به دنبال سخن تمسخرآمیز ترامپ، «غزاله خان» مادر سرباز کشته شده آمریکایی با انتشار یادداشتی در ستون آزاد روزنامه «واشنگتن پست» دلیل نرفتنش پشت تریبون را شدت ناراحتی خود عنوان کرد و نوشت: هر چند در همایش سخن نگفته است اما همه جهان و همه آمریکا درد مرا حس کردند.

سخنان تمسخرآمیز ترامپ به با واکنش رهبران 2 حزب دموکرات و حتی جمهوریخواه مواجه شد.

** واکنش به سخنان ترامپ در 2 اردوگاه حزبی آمریکا
سخنان حاشیه ساز نامزد حزب جمهوریخواه در جریان انتخابات درون حزبی تاکنون بارها مورد انتقاد چهره های سیاسی آمریکا قرار گرفته است. در مورد اخیر نیز رهبران و شخصیت های برجسته حزب های دموکرات و جمهوریخواه به گفته های ترامپ واکنش نشان دادند.
در این ارتباط، «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا به طور غیرمستقیم به سخنان ترامپ اشاره و تاکید کرد: هیچ کس به اندازه خانواده هایی که ستاره طلایی هستند برای آزادی و امنیت ما فداکاری نکرده است. همچنین، کلینتون رقیب انتخاباتی ترامپ نیز اظهار کرد با آنچه که از ترامپ سرزده، انتهایی برای کارهایش نمی توانم تصور کنم.
بیشترین و شدیدترین اظهارنظرها در خصوص گفتار تحقیرآمیز ترامپ درباره مسلمانان را شخصیت های مطرح جمهوریخواه بیان کردند. در این پیوند، سناتور «مک کین» دوشنبه طی بیانیه ای اظهارنظرهای ترامپ را محکوم کرد و از حزب متبوع خود خواست نامزدی را برگزیند که نمونه ای از کشور و آینده حزب جمهوریخواه باشد. او تاکید کرد که نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات، مجوزی برای اهانت به بهترین شهروندان این کشور ندارد.
همچنین «پل رایان» رییس مجلس نمایندگان آمریکا هر چند از ترامپ نام نبرد اما ضمن تقدیر از خانواده همایون خان، هرگونه انتقاد از مسلمانان آمریکایی را که به کشورشان خدمت کرده اند، محکوم کرد. برخی از رقیبان ترامپ در مرحله مقدماتی انتخابات درون حزبی نیز به این اقدام او واکنش نشان دادند که از جمله آنان می توان به «لیندزی گراهام»، «جان کی سیک» و «جب بوش» اشاره کرد. افزون بر آن، «برایان دافی» رییس انجمن کهنه سربازان جنگ های خارجی نیز تاکید کرد که سال انتخابات باشد یا نباشد، این انجمن تمسخر اعضای خانواده های ستاره طلایی را تحمل نمی کند.

** موضع گیری های مشابه ترامپ
سخنان اخیر ترامپ نخستین اظهارنظر تبعیض آمیز وی در مورد اقلیت ها به ویژه مسلمانان نیست و به احتمال قوی آخرین آن ها نیز نخواهد بود. این قبیل سخنان در ماه های گذشته طی کارزارهای انتخاباتی درون حزبی، بارها از زبان ترامپ جاری شده است.
مهاجران و مسلمانان بیش از هر اقلیت و گروهی مورد حمله تبلیغاتی ترامپ قرار گرفته اند. او در جریان رقابت های میان دوره ای بارها از اهمیت ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا سخن گفته است. وی حتی در میانه آذرماه پارسال خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به خاک آمریکا شد. فشار افکار عمومی در نهایت باعث شد تا چندی پیش وی در گفت وگو با شبکه «فاکس نیوز» ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا را موقت و حتی در حد یک پیشنهاد قلمداد کند.
ترامپ حتی در زمان رقابت های درون حزبی جمهوریخواهان طی بیانیه ای با استناد به یک نتیجه نظرسنجی اعلام کرد که شمار قابل توجهی از مسلمانان از آمریکایی ها متنفرند و در نتیجه باید از این کشور دور بمانند. او همچنین در ارتباط با همسایه جنوبی نیز تاکید کرد که در صورت برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری، دیواری بزرگ در مرز آمریکا و مکزیک با هزینه آن کشور خواهد کشید تا از ورود مکزیکی ها به آمریکا جلوگیری کند.
سخنانی از این دست زمینه ساز آن شده است تا افزون بر آشکار شدن شکاف در اردوگاه جمهوریخواهان، جنبشی بین مسلمانان آمریکا علیه ترامپ شکل بگیرد؛ جنبشی که گفته می شود امروز بیش از 300 هزار عضو دارد و با ادامه این روند چه بسا که جمهوریخواهان باز هم نتیجه را به رقیب خود واگذار کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین