کد خبر: ۳۸۶۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵

رکورد 20ساله جذب سرمایه گذاری خارجی شکسته شد

روزنامه ایران درگزارشی بااشاره به شکسته شدن رکورد 20 ساله سرمایه گذاری خارجی آورده است: شاخص های کلان اقتصادی کشور روند رو به بهبودی را در یک دوره 6 ماهه نشان می دهد.
آفتاب‌‌نیوز : این گزارش می افزاید: از میزان جذب سرمایه گذاری خارجی و رشد معاملات بین المللی ایران تا کاهش نرخ تورم و آغاز فرآیند خروج از رکود بخش های صنعتی.
در کنار این بسیاری از مؤسسات بین المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول رشد حداقل 5 درصدی اقتصاد را برای امسال پیش بینی می کنند؛ موضوعی که از نقطه نظر بسیاری از کارشناسان در حال تحقق است. علاوه بر این ایران در زمینه صنعت انرژی و افزایش صادرات رشد بی سابقه ای را تجربه کرد.

به طوری که 6 ماه پس از اجرای برجام ایران توانست 80 درصد سهمیه صادرات نفت خود پیش از تحریم ها را پس بگیرد. میزان صادرات نفت افزون بر 2 میلیون و صد هزار بشکه شد که بسیار بیشتر از صادرات یک میلیونی قبل از تحریم ها محسوب می شود.
با این حال یکی از مهم ترین شاخصه های بهبود یافته در زمینه اقتصاد ایران میزان جذب سرمایه گذاری خارجی است. بر اساس آمارها سرمایه گذاری خارجی پس از برجام و لغو تحریم ها به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر رسیده است. این آماری است که فایننشیال تایمز و همچنین شبکه اقتصادی بلومبرگ از اقتصاد ایران منتشر کرده اند.

بررسی آمارهای آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که یکی از ارکان مهم اقتصادی سازمان ملل محسوب می شود میزان سرمایه گذاری خارجی مستقیم در ایران طی 20 سال گذشته با افت و خیز های فراوانی روبه رو بوده است. تا قبل از سال 2016 بیشترین میزان جذب سرمایه گذاری خارجی به سال 2012 برمی گردد که رقمی نزدیک به 4 میلیارد و 700 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد ایران جذب شده است.
با این حال پس از دوره ای از تحریم های شدید بین المللی میزان سرمایه گذاری خارجی با افت محسوسی مواجه شده و این رقم در 2013 به سه میلیارد و 100 میلیون دلار کاهش یافت و در سال های 2014 و 2015 این ارقام باز روند نزولی به خود گرفت و به ترتیب 2 میلیارد و 100 میلیون دلار و 2 میلیارد و 50 میلیون دلار را ثبت کرد.

با این حال مطابق آمارهای فایننشیال تایمز پس از حصول برجام و لغو تحریم های شدید بین المللی، تنها در سه ماهه 2016 با یک شیب صعودی قابل توجه و بی سابقه، میزان سرمایه گذاری خارجی به 4/5 میلیارد دلار رسید. با اینکه این آمار تنها در سه ماهه اول 2016 رقم خورده است، در 20سال اخیر سابقه نداشته است و بهترین عملکرد جذب سرمایه گذاری خارجی در طول دهه های پیشین در طول این سه ماهه رقم خورد.
پیش بینی های محافل بین المللی حاکی از این است که این رقم تا پایان سال به 8 میلیارد دلار خواهد رسید که در صورت تحقق یک رکورد تاریخی را به ثبت خواهد رساند.
- ارتقای ایران از رتبه 14 به رتبه 3 جذب سرمایه گذاری خارجی در خاورمیانه
روزنامه فایننشیال تایمز در این باره نوشته است: «ایران از زمان لغو بسیاری از تحریم های اقتصادی و مالی، به رتبه سوم سرمایه گذاری های خارجی در خاورمیانه ارتقا یافته است. لغو این تحریم ها درهای این کشور را به روی موج جدیدی از سرمایه گذاری خارجی گشوده است. ایران قبل از لغو تحریم ها در میان 14 کشور خاورمیانه از نظر میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در رتبه دوازدهم قرار داشت و در فاصله ژانویه 2003 تا دسامبر 2015 سهم آن کشور از سرمایه گذاری های خارجی فقط 1/62 درصد بود.

ا ز زمان لغو تحریم ها در ژانویه امسال (دی 94) مقام ایران به رتبه سوم ارتقا پیدا کرده وبا جلب11/11 درصد از سرمایه گذاری خارجی در منطقه خاورمیانه پس از امارات متحده عربی و عربستان قرار گرفته است. در نتیجه لغو تحریم ها میلیارد ها دلار از دارایی های ایران که در خارج مسدود شده بود، آزاد شده است و این کشور می تواند صدور نفت خود به بازارهای بین المللی را از سر بگیرد.

- 2016 بالاترین رقم جذب سرمایه گذاری در 13 سال اخیر
برآورد میزان آسیب ها و ضررهای ایران از تحریم ها بنا به گزارش فایننشیال تایمز بیش از 160 میلیارد دلار بوده است که منجر به عقب ماندگی شدید این کشور از کشورهای منطقه شده است. از سال 2013 که این کشور فقط سه مورد سرمایه گذاری را جذب کرد سرمایه گذاری خارجی در ایران به مرور در حال افزایش بوده است. در سال 2014 تعداد سرمایه گذاری های خارجی به 8 و در سال 2015 به 9 مورد افزایش یافت اما در سه ماهه اول سال 2016 پیامدهای لغو تحریم های خارجی به وضوح نمایان شد. طی این سه ماه ایران 22 مورد سرمایه گذاری خارجی را جذب کرد که بالا ترین رقم جذب سرمایه گذاری خارجی از سال 2003 تاکنون است.
- تصویب سرمایه گذاری خارجی به 8میلیارد دلار می رسد
باوجود اینکه میزان جذب سرمایه گذاری خارجی بر اساس گزارش بلومبرگ به 4/5 میلیارد دلار رسیده است اما مقامات مسئول پیش بینی می کنند که این رقم تا پایان سال به 8میلیارد دلار افزایش پیدا کند. در این زمینه رئیس انجمن سرمایه گذاری مشترک ایران و کشورهای خارجی پیش بینی و اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال سرمایه گذاری مستقیم در ایران از مرز 8 میلیارد دلار عبور کند و مزیت این سرمایه گذاری مستمر بودن آن است چرا که خیلی از طرح ها به صورت فاینانس و BOT بوده که پس از 3 یا 4 سال به اتمام می رسد.
- سرمایه گذاری خارجی به 4/5 میلیارد دلار رسید
همچنین بلومبرگ نیز گزارشی از میزان سرمایه گذاری خارجی در ایران پس از اجرای برجام و لغو تحریم ها منتشر کرده است. براساس گزارش بلومبرگ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سه ماهه اول 2016 به 5/4 میلیارد دلار افزایش یافته است.
این رقم سرمایه گذاری که تحت عنوان 26 طرح محقق شده است، بالاترین میزان در بیش از یک دهه گذشته در ایران بوده است. همچنین در این گزارش آمده است براساس آمار FDI.Intelligence که یک بخش از فایننشیال تایمز است، با وجود این میزان رشد در جذب سرمایه گذاری خارجی، دولت ایران همچنان در حال ترسیم نقشه راهی برای افزایش منابع مالی خارجی ایران از 30 میلیارد دلار به 50 میلیارد دلار در سال است.
این طرح ها در بخش های زیر ساختی، صنعتی و انرژی بود که اجرایی شدن آنها می تواند باعث تحولات مثبت اقتصادی در ایران شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین