کد خبر: ۳۸۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۴۷
نيوزويك:

هیچکس درباره مسئله هسته‌ای ایران طرح جدی ندارد

آفتاب‌‌نیوز : مقامات عالي‌رتبه هشدار مي‌دهند ايران نبايد به برنامه‌ هسته‌اي‌اش ادامه داد. همه موافقند كه ايران بايد متوقف شود، اما چطور؟ اين زماني است كه سكوت آغاز مي‌شود. هيچكس طرحي جدي ندارد كه از شانس موفقيت بالايي برخوردار باشد.

اين مجله آمريكايي ادامه داد: برخي مدعي‌اند كه يك راه‌حل دارند و آن راه‌حل حمله نظامي عليه تاسيسات هسته‌اي ايران است. اما حتي بهترين حمله به ايران، برنامه‌ي هسته‌اي اين كشور را فقط چند سالي به عقب مي‌اندازد، اما در عين حال افكار عمومي اين كشور را خشمگين و ملت را در قصد آنها براي هسته‌اي‌ شدن متحد مي‌سازد. ايران كشوري داراي جمعيتي سه برابر عراق است و از احساس غرور ملي قدرتمندي برخوردار است. تهران راه‌هاي بسياري براي تلافي خواهد داشت، به ويژه با توجه به اين كه 140 هزار سرباز آمريكا در مجاورت‌شان در عراق قرار گرفته‌اند.

نيوزويك ادامه داد: تحريم‌ها نيز كارآيي نخواهند داشت، ايران دومين كشور بزرگ صادركننده‌ نفت است. اگر ما چند تايي چماق داريم، چند تايي هويج هم داريم. احتمالا ارزش آن را دارد كه مجموعه‌اي از مزاياي واقعي را پيشنهاد دهيم، بيشتر براي اين كه علامتي باشد تا به مردم ايران نشان دهيم كه در ازاي همكاري در زمينه هسته‌اي روابط خوبي را با آنها خواستاريم.

اين گزارش كه به قلم فريد زكرياست، ادعا كرد: سياست آمريكا در برابر ايران به بازنگري بسياري نياز دارد. ما هدفي ارزشمند داريم. تلاش براي توقف تهران از دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌اي. ما اين كار را به روشي معقول با استفاده از متحدين، سازمان‌هاي چندجانبه و توافقات بين‌المللي براي اعمال فشار به ايران انجام داده‌ايم، اما اين سياست كارايي نخواهد داشت. واشنگتن و متحدانش بايد با واقعيت روبه‌رو شوند، سري جديدي از اهداف و راهي براي دستيابي به آنها ارايه كنند، در غير اين صورت اين خطر وجود دارد كه نه تنها با شكست روبه‌رو شويم، بلكه با تحقير عمومي و تضعيف بيشتر اعتبار محدودمان در واشنگتن، غرب و جامعه بين‌المللي روبه‌رو خواهيم شد.

اين گزارش در بخش ديگري ادعا كرد: وجود خطري روشن در ايران جامعه‌ بين‌المللي را تحريك مي‌كند. در حال حاضر اتحاد غرب در پاسخ به ايران و همكاري با هند، روسيه و چين در موقعيت بهتري نسبت به گذشته قرار دارد. تهديد همواره تاثير خود را داشته است. اگر عربستان، مصر و ديگر كشورهاي ببينند كه با مشكلي جدي در ايران روبه‌رو هستند، ممكن است تشخيص دهند كه مي‌توانند از متحدان خارجي استفاده كنند و به اين ترتيب نفوذ آمريكا در منطقه تقويت خواهد شد.

نيوزويك همچنين مدعي شد: تهديد ايران با برخورد مناسب مي‌تواند حتي به بهبود موقعيت عراق بينجامد. يكي از مشكلات عراق نفوذ ايراني در سياست‌ها و دولت اين كشور است. اگر ايران به مسير هسته‌اي‌اش ادامه دهد، سياستمداران عراق آن را تهديدي براي امنيت ملي‌شان خواهند ديد.

اين گزارش افزود: اين به معناي آن نيست كه ايراني مسلح به سلاح هسته‌اي را بپذيريم. تهران با سلاح هسته‌اي سال‌ها فاصله دارد. برنامه‌ اين كشور آن قدر پيچيده نيست و حركت به سوي قابليت تسليحاتي جدي چنداني آسان نيست، به ويژه اگر تلاشي جهاني براي متوقف كردن آن وجود داشته باشد.

اين گزارش با اشاره به هدف نهايي آمريكا عليه ايران افزود: با اين حال تغيير رژيم به خواست ما و در زمان مورد نظر ما انجام نخواهد گرفت. نيروهاي خارجي مي‌توانند كمك كنند، اما اگر ما اين احساس را دامن زنيم كه آمريكا ايران را تحقير مي‌كند، روند تغيير را آهسته خواهيم كرد. بياييد بار ديگر باور نكنيم كه ملت يك كشور خارجي با گل و شيريني از بمب‌هاي آمريكايي استقبال خواهند كرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین