کد خبر: ۳۸۶۵۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳

هشدار به مصرف‌کنندگان داروهای ضد اسید معده

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افرادی که داروهای ضد اسید معده مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض عفونت‌های اسهالی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
‌دکتر محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عمده عفونت‌ها در فصل گرما، عفونت‌های اسهالی است که به دو دسته کلی حاد التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه عامل عفونت‌های غیرالتهابی ویروس‌ها هستند که ممکن است همراه با تب نباشد و چنانچه همراه با تب باشد، صرفا اسهال خونی نیست، افزود: اسهال خونی انواع باکتری‌هایی هستند که عوارض گوناگون نظیر از بین رفتن کلیه‌ها، تشنج، اندروباکتری، ایکولای اندروهمولازیک(ایجاد سندرومی به نام Hus در کلیه‌ها و از بین رفتن آن) می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: عفونت‌های اسهالی غیرالتهابی، ممکن است مثل وبا کشنده باشند، اما چنانچه سیستم آشامیدنی درست باشد معمولا مشکلی به وجود نمی‌آید.

ناظر بیان کرد: اسهال‌های التهابی با تعداد خیلی اندکی عفونت ایجاد می‌شوند. کافی است میوه یا سبزی به اندازه یک سر خودکاری آلوده باشند تا ایجاد اسهال‌های شدید کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: افرادی که داروهای ضد اسید معده نظیر امپرازول، رانیتیدین و شربت‌های ماستی و آنتی‌اسید مصرف می‌کنند بیشتر در معرض عفونت‌های اسهالی هستند.

وی گفت: عفونت‌های اسهالی با اسید معده از بین می‌روند و افرادی که مشکل معده دارند و اسید معده آنها کم است چه به علت دارویی و چه غیردارویی در معرض عفونت‌های شدید اسهالی قرار دارند.

ناظر تصریح کرد: برخی از عفونت‌های ویروسی در سن بالا کمتر عوارض دارند، اما در سنین پایین از آنجاکه میزان مایعات بدن کودک کم می‌شود، ممکن است‌ فرد را دچار کم‌آبی کند.

وی مهم‌ترین اقدام درمانی برای اسهال‌های حاد را کنترل آب الکترولیته، مصرف مایعات فراوان و پودر ORS دانست و با اشاره به اینکه برای درمان اسهال علاوه بر مایع درمانی باید آنتی‌بیوتیک نیز مصرف شود، تصریح کرد: چنانچه افرادی تمایل خوردن مایعات و ORS ندارند یا عفونت شدید، اسهال شدید و سطح هوشیاری کمی دارند حتما باید از سرم‌تراپی استفاده کنند. چنانچه این فرد کودک باشد و از سرم‌تراپی استفاده نکند، در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین