کد خبر: ۳۸۶۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

این زنگ خطر مدت‌هاست به صدا درآمده!

در ماه‌های اخیر اخبار زیادی از آتش‌سوزی‎ در کشور منتشر شده که اگرچه آماری از تعداد دقیق آن‌ها و یا مقایسه این آمار با سال‎های گذشته در دست نیست، اما به نظر می‏‌رسد رشد چشمگیری داشته است. برخی کارشناسان این حجم از آتش‌سوزی به ویژه در سازه‌ها را نشان‏‌دهنده پایین‌بودن استانداردهای ساخت، ایمنی و نگهداری در ساخت‎وسازهای شهری و صنعتی می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :
آتش‌سوزی‌هایی که در شهرهای مختلف کشور رخ داده، تقریبا همه، اماکن صنعتی و مسکونی چون پالایشگاه‎ها، مناطق مسکونی، تجاری و این زنگ خطر مدت‌هاست به صدا درآمده!انبارها را شامل شده که با تلفات مالی بسیار و گاه تلفات جانی هم همراه بوده است؛ شعله‌هایی که در واقع زنگ خطر پایین‌بودن استاندارهای ساخت‌و‎ساز و اطفاء حریق را خیلی وقت است به صدا در آورده و تدوین استانداردهای دقیق برای ساختمان‏‌ها و اماکن تجاری و صنعتی را بیش از پیش مورد تاکید قرار داده است.

در این گزارش سعی شده است نمایه مهم‌ترین آتش‎سوزی‏‌ها در دو ماه اخیر ارائه ‎شود؛ گرچه تعداد حادثه‎های آتش‎سوزی همین دو ماه هم بسیار بیشتر از چیزیست که در این گزارش به آن اشاره شده و جز آن ، آتش‎سوزی‌هایی که در مراتع، جنگل‎ها و باغ‎های کشور رخ داده ذکر نشده است.

***آتش‌سوزی در نزدیکی طاق‌بستان

زمان: 11 و 10 مرداد   مکان: هتل جمشید و باغ‏های اطراف طاق‌بستان-کرمانشاه

در این دوحادثه که در نزدیکی طاق‌بستان و در دو روز متوالی رخ داد، در اثر بی‎احتیاطی رهگذران و انداختن یک وسیله آتش‎زا یا روشن‏‌کردن آتش، باغ‏های اطراف طاق‌بستان و هتل جمشید دچار حریق شدند که با حضور آتش‎نشانان اطفای آتش یک ساعت و نیم طول کشید اما آسیبی به طاق‌بستان نرسید.

***نشت مواد اسیدی در پتروشیمی ماهشهر

زمان: 10 مرداد    مکان: پتروشیمی ماهشهر - خوزستان

در این حادثه در جریان انجام تعمیرات جوشکاری، مواد اسیدی از لوله‏‌ها نشت کردند و 6 کارگر مصدوم شدند.

***آتش‌سوزی انبار قطعات خودرو

زمان: 10 مرداد    مکان: انبار قطعات خودرو در خیابان صائب اصفهان

عصر روز دهم مرداد، انبار بزرگ نگهداری قطعات ماشین در خیابان صائب اصفهان دچار حریق شد که با تلاش ماموران آتش‌نشانی خاموش شد.

***آتش‎سوزی در انبار دارو و تجهیزات پزشکی

تاریخ: 9 مرداد، 16 دقیقه بامداد   مکان: ساختمانی اداری در میدان توحید تهران 

این حادثه در یک ساختمان اداری سه‌طبقه که انباری 240 متری در پشت بام داشت رخ داد. شروع حادثه از طبقه سوم بود اما شعله‏‌های آتش به انبار هم سرایت کرد. آتش‎نشانان از دو جهت شروع به اطفای حریق کردند و حدود دو ساعت بعد، آتش خاموش شد. این حادثه خسارت جانی در بر نداشت اما خسارت مالی بسیاری به انبار و ساختمان وارد شد.

***آتش‌سوزی در ساختمان مسکونی

زمان: 9 مرداد، 4:29 دقیقه بامداد   مکان: مجتمعی مسکونی در رباط کریم

آتش‎سوزی در یک مجتمع 8 واحدی در رباط کریم و از یک واحد 50 متری در طبقه دوم شروع شد که به سایر طبقات هم سرایت کرد و تعداد زیادی از ساکنان میان دود و آتش گیر افتادند. با حضور آتش‌نشانان 17 نفر نجات پیدا کردند و آتش خاموش شد. در این حادثه دست یکی از ساکنان دچار سوختگی شد.

***آتش‎سوزی در پتروشیمی بیستون

تاریخ: 8 مرداد، ساعت 14    مکان: پتروشیمی بیستون- کرمانشاه

این آتش‌سوزی در یکی از مخازن پتروشیمی بیستون رخ داد. بیش از 30 آتش‎نشان و 13 دستگاه خودروی سنگین در عملیات اطفای حریق آن شرکت داشتند و تلاش کردند تا مخازن دیگر هم درگیر آتش نشوند و با خنک‌کردن بدنه مخزن مانع فروپاشی آن شدند. یکبار آتش خاموش شد، اما دوباره مخزن شعله‎ور شد تا اینکه بعد از حدود 6 ساعت مخزن به صورت کامل خاموش شد. معاون وزیر نفت هم برای بررسی این موضوع به محل حادثه رفت. این حادثه تلفات جانی نداشت و هنوز میزان خسارت مالی آن هم اعلام نشده است. در آغاز یکی از دلایل احتمالی این حادثه نوسانات برق اعلام و بعد گفته شد که این مخزن حاوی  ماده «لایت آن» بوده که چیزی شبیه نفت سفید است و نهایتا یک جرقه باعث این حادثه شده است.

***آتش‎سوزی در کارگاه عمرانی

زمان: 7 مرداد   مکان: ساختمانی در مجاورت مرکز تجاری سیتی‎سنتر در اصفهان

در این حادثه گفته شد به دلیل بی‎احتیاطی یکی از کارگران، نمای ساختمانی نیمه‏‌ساز در فاز دو این مجموعه، آتش گرفته و ورود دود به داخل مرکز تجاری، سیتی‎سنتر را برای چند ساعت تعطیل کرده است.

***حریق در انبار غلات

زمان: 6 مرداد ، ساعت 12:55 دقیقه  مکان: انبار غلات در بازار تهران

این حادثه در انبار سه طبقه غلات و حبوبات در کوچه مرغی‏‌ها در خیابان مولوی رخ داد. کانون این حادثه طبقه سوم بود. بر اثر شعله‏‌های آتش سقف طبقه سوم تخریب شد. همچنین آتش به طبقات پایینی هم سرایت کرد. انبارهای دیگری هم در کنار این انبار وجود داشتند که آتش‎نشانان تلاش زیادی برای جلوگیری از گسترش آتش به آن انجام دادند و در نهایت این آتش خاموش شد. این حادثه خسارت جانی نداشت اما خسارات مالی زیادی بر جای گذاشت که میزان دقیق آن اعلام نشده است.

حریق در یک مجموعه مسکونی

زمان: 5 مرداد ساعت 23     مکان: مجتمع مسکونی در پردیس اهواز

این حادثه در یک مجتمع مسکونی 4 طبقه در اهواز رخ داد که در  به دلیل تعداد زیاد واحدهای مسکونی و راهروهای کم عرض و دود متصاعد شده از آتش، کار خروج ساکنان به سختی انجام شد و چون کانون حادثه در مرکز ساختمان قرار داشت، تمام ساکنین با خطر مواجه بودند. آتش‎نشانان تعدادی از ساکنان را با نردبام از تراس‏‌ها خارج کردند، همچنین 21 نفر را که در محاصره دود و آتش قرار داشتند خارج کردند و 8 نفر از آنها با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. شعله‏‌های آتش در ساعت 47 دقیقه بامداد خاموش شد. در این حادثه یکی از آتش‏‌نشانان مصدوم شد.

*** آتش‌سوزی در پاساژ فتوت

زمان: 4 مرداد  مکان: پاساژ فتوت در میدان امام خمینی تهران

عصر روز 4 مرداد یکی از واحدهای تجاری پاساژ فتوت در میدان امام خمینی تهران دچار حریق شد که با حضور به موقع، آتش‌نشانان، موفق به اطفای حریق و جلوگیری از آسیب بیشتر به سایر واحدهای تجاری این منطقه شدند.

***آتش‌سوزی در یک آپارتمان

زمان: 4 مرداد   مکان: آپارتمانی در بندرعباس

آتش‎سوزی در آپارتمانی در بندرعباس جان دو کودک را گرفت. در این حادثه دو برادر 4 و 9 ساله به دلیل بازی با وسایل آتش‌زا، دچار حریق و بر اثر استنشاق دود خفه شدند. این حادثه از آشپزخانه شروع شد و کل خانه را درگیر کرد.

***آتش‌سوزی در ساختمانی بلندمرتبه

زمان: 2 مرداد، ساعت 23  مکان: شهرک شهید بهشتی در اتوبان شهید بابایی در تهران

این حادثه در یک مجتمع مسکونی 10 طبقه رخ داد که حریق از پارکینگ آن آغاز شد و پنج دستگاه خودرو در آتش سوختند و به 15 دستگاه خودرو دیگر هم خساراتی وارد شد. به دلیل دود و شعله‎های آتش، ساکنان این ساختمان در طبقات محبوس شده‎ بودند. بخشی از ساکنان آن‏ها از بالکن به بیرون هدایت شدند و آتش نهایتا خاموش شد.  یک نفر از ساکنان این ساختمان مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. علت این حادثه اعلام نشده است. 

***حریق خط لوله اتیلن غرب

زمان: یکم مرداد   مکان: پلدختر-لرستان

در این حادثه لوله‏‌های اتیلن غرب کشور در منطقه پیران در پلدختر دچار نشتی و حریق شدند . در پی حادثه نیروهای امدادی با بالگرد به منطقه اعزام شدند. در آغاز دلیل حادثه ریزش کوه اعلام شد، اما بعد گفته شد که رانش زمین بر اثر انفجار لوله‏‌ها رخ داده است. اما مسئولان تاکید کردند که این حادثه عمدی نبوده است. این لوله‏‌ها در مکانی صعب‏‌العبور قرار داشتند که عملیات اطفای آتش به سختی صورت گرفت و 12 نفر طی حادثه به صورت سطحی مصدوم شدند. در این حادثه به زمین‏‌های کشاورزی هم آسیب رسید . با تعمییرات انجام شده خطوط لوله بعد از پنج روز کار خود را از سر گرفتند.

***آتش‌سوزی در میدان تاریخی همدان

زمان: 31 تیر   مکان: میدان تاریخی امام همدان

در این حادثه بخش زیادی از دو طبقه تاریخی این میدان در آتش سوخت و حتی بخشی از سقف‌های تاریخی مغازه‌های اطراف میدان هم فرو ریختند. علت این حادثه پوسیدگی سیستم برق‌رسانی اعلام شد.

***انفجاری که بجنورد را لرزاند

زمان: 30 تیر ساعت   مکان: بجنورد-خراسان شمالی

عصر 30 تیر ماه شهر بجنورد با صدای انفجار مهیبی لرزید و شیشه برخی از مغازه‏‌ها و خانه‎ها شکست؛ در مورد انفجاری که سبب ترس مردم شد، بعدا اعلام شد که انفجار برای بازگشایی معدنی در جاده بجنورد-آشخانه و تامین مصالح صورت گرفته که به دلیل عدم اطلاع قبلی و استفاده میزان زیادی از مواد منفجره سبب ترس مردم شد.

***مرگ یک آتش‎نشان در اطفای حریق یک ساختمان

زمان:25 تیر  مکان: خیابان پژوهنده تهران

آتش‌سوزی در زیرزمین یک ساختمان 4 طبقه آغاز شد و دود طبقات بالایی را در برگرفت. آتش‌نشانان برای نجات فرد محبوس در خانه وارد عمل شدند، در جریان این عملیات پیکر زنی 89 ساله از ساختمان خارج شد و آتش‏‌نشانی 36 ساله به نام «علی قانع» به شهادت رسید.

*** سوختن برج سلمان در میان شعله‏‌های آتش

زمان: 20 تیر ساعت 8 شب   مکان: مشهد-خراسان رضوی

ساعت 8 شب آتش از طبقات میانی برج آغاز ‎شد و از آنجا که نمای برج سلمان از کامپوزیت ساخته شده بود و ضد حریق نبود، آتش به تمام نما سرایت کرد. تقریبا تمام طبقات برج در آتش سوختند. در این عملیات 11 نفر به دلیل استنشاق دود دچار مسمومیت شدند. همچنین اعلام شد به دلیل ازدحام مردم در اطراف برج و دیر رسیدن نیروهای امدادی آتش به سرعت پیشروی کرده است. دلیل احتمالی این آتش‌سوزی اتصالی برق در تراس یکی از واحدهای طبقه چهارم و به صورت غیرعمدی اعلام و شائبه هرگونه اقدام خرابکارانه از سوی مسئولان رد شد.

***آتش‌سوزی بازار بزرگ رشت-گیلان

زمان: 20 تیر، ساعت 13 . در این آتش‌سوزی که در بازار بزرگ رشت رخ داد به دلیل مجاورت جعبه تقسیم برق با کارتن و چوب،  هفت باب مغازه به طور کامل در آتش سوختند. در این حادثه یک آتش‌نشان در اثر تلاش برای عدم سقوط از پشت بام دچار پارگی در انگشتان دست چپ شد.

***بزرگ‌ترین آتش‏‌سوزی سال‌های اخیر در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا

زمان:16 تیر، ساعت 18 و 45 دقیقه   مکان: پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر-خوزستان

نشت پمپ تاور ٨٠٠١ آغاز این آتش‌سوزی است. با شروع شدن آتش‌سوزی و پیش از رسیدن نیروهای امداد دو تکه بسیار داغ از بدنه تاور جدا می‎‎شود و داخل مخزن می‎افتد، آتش‎نشانان آتش تاور را خاموش می‌کنند و بعد مخزن 25 تنی A2001 که حاوی نفتاست دچار حریق می‎شود که به دلیل حجم بالای نفتای مخزن، شعله‏‌ها به شدت اوج می‏‌گیرند و به همین دلیل دستور تخلیه اضطراری واحد صادر می‎شود. آتش‎نشانان نیز از اطراف شهر به محل آتش‎سوزی اعزام می‎شوند. به دلیل نزدیک بودن سایر تاسیسات نفتی به کانون بحران، نیروهای امدادی شروع به سرد کردن مخزن می‏‌کنند. اما به دلیل دمای بالای هوا و حجم بالای سوخت این کار به کندی صورت می‏‌گیرد. تقریبا هرچیزی که در شعاع 20-30 متری آتش‎سوزی بوده، ذوب می‏‌شود. حدود 200 آتش‏نشان در این عملیات حاضر بودند و تلاش کردند که مانع فروریختن مخزن و روان شدن آتش به بیرون شوند که در این صورت فاجعه رخ می‏‌داد. عملیات خاموش کردن آتش 57 ساعت طول کشید. بسیاری این مخزن را به بمبی هیدروژنی تشبیه کردند که در صورت سرایت به سایر تاسیسات، تلفات غیرقابل تصوری برجای می‏‌گذاشت. 33 آتش‌نشان به خاطر شدت گرما و گاززدگی به بیمارستان رفتند. درباره دلایل این حادثه هم با وجود عدم اعلام قطعی حادثه تا کنون گفته شد که نقص فنی یکی از پمپ‌های سه‌گانه برج تقطیر موجب ایجاد بخار مواد اشتعال‌زا به صورت ابر شده که به کوره مجاور سرایت و باعث آتش‎سوزی شده است. بعد از خاموش شدن آتش این مخزن، سرپرست تعمیرات و نگهداری آن برکنار شد و بیمه خسارت وارده را 60 میلیون یورو برآورد کرد. 

***آتش‌سوزی برج طاووس

زمان: 14 تیر  مکان: برج طاووس انزلی-گیلان

در این حادثه برج طاووس انزلی دچار حریق شد. آتش‎نشانان و امدادگران به محل حادثه رفتند و موفق به اطفای حریق شدند. این حادثه تلفات جانی نداشت و تنها یک آتش‎نشان دچار مصدومیت شد. دلیل این حادثه اعلام نشد.

***آتش‎سوزی تانکرهای گازوئیل

زمان: 14 تیر، ساعت11:25 دقیقه   مکان: محمودآباد-مازندران

در این حادثه ضایعات یک واحد مرغداری در شهرک صنعتی دچار آتش می‏‌شود و باد آتش را به سمت تانکر گازوئیل می‎برد که تانکر با 150 لیتر گازوئیل آتش می‏‌گیرد. این حادثه با کمک 9 آتش‌نشان در 4 ساعت به پایان رسید و به دلیل دود غلیظ، 6 آتش‏نشان دچار مصدومیت شدند.

*** انفجار کپسول گاز

زمان: 9 تیر  مکان: روستای شوریک در شهرستان خوی-آذربایجان غربی

در این حادثه بر اثر نشت گاز کپسول پیک‏نیکی یک خانه دچار حریق می‏‌شود و 4 نفر مصدوم می‏‌شوند.  اما وقتی اهالی برای کمک می‏‌آیند به دلیل پرتاپ کپسول به داخل حیاط خانه، سه کپسول گاز دیگر در همان خانه منفجر می‏‌شوند که بر اثر آن 25 نفر دچار سوختگی می‌شوند که  13 نفر از اهالی روستا بر اثر شدت سوختگی کشته می‌شوند و سایرین همچنان تحت مداوا هستند.

***حادثه شهران

زمان:28 خرداد، ساعت 4:30 دقیقه صبح  مکان: خیابان شهران- تهران

 کمی بعد از اذان صبح بود که مردم روزه‏‌دار شهران با صدای انفجاری مهیب شوکه شدند، برخی فکر کرده بودند زلزله آمده و با لباس‎های خانه زده بودند بعد کوچه اما با آتشی مواجه شدند که چندین متر تا آسمان زبانه می‏‌کشید. آتش چندین ساختمان اداری را هم به کام خود کشید و گودالی بسیار بزرگ در خیابان بر جای گذاشت. آتش از لوله‏‌های گاز شهری شروع ‎شد و آسفالت را شکافت و حفره‎ای عظیم برجای گذاشت. حادثه در روز جمعه رخ داد و ساعات اولیه صبح که هم ساختمان‏‌های اداری خالی بودند و هم خیابان‏‌ها خلوت و همین سبب شد تا تلفات جانی آن  اندک باشد. در این حادثه شرکت گاز می‎گوید در جریان حفاری خط 6 مترو، دستگاه‏های حفاری با لوله‏‌های گاز برخورد کرده‏‌اند و بعد انفجار رخ داده؛ انفجاری که در جریان آن دو نفر از کارگران مترو مفقود شدند و چند روز بعد جسد آنها پیدا شد. اما مسئولان مترو معتقد هستند که در آن ساعت صبح حفاری انجام نمی‏‌شده و حفاری این منطقه 20 روز قبل از حادثه به پایان آمده است. در اثر این حادثه و برای جلوگیری از رخ دادن حوادث دومینویی، گاز، برق، آب، تلفن، موبایل و  ATM در این منطقه قطع شد و ساعت‏‌ها طول کشید تا وضعیت به حالت عادی دربیاید. مردم از ترس تکرار حادثه ساعت‌های زیادی را در خیابان‎ها و پارک‏‎ها گذراندند.

منبع:‌ ایسنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین