کد خبر: ۳۸۶۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱

حضور بازیگر زن در تمرین ارکستر ملل+تصاویر

گروه ارکستر ملل قرار است روز یکشنبه 17 مرداد کنسرت آنلاین برگزار کند و به همین دلیل سخت درگیر تمرین است. پیمان سلطانی به عنوان رهبر ثابت این ارکستر از این شرایط راضی نیست و می گوید زمان تمرین بسیار کم است.
آفتاب‌‌نیوز :
 عصر چهارشنبه و آخرین تمرین گروه است. سهراب کاشف دست ها را در هوا تکان می‌دهد و گروه ارکستر ملل همزمان با او می‌نوازد. صدای سازهای ارکستر که ترکیبی از سازهای ایرانی و خارجی است، بردل می نشیند اما کاشف و سلطانی هنوز راضی به نظر نمی‌رسند. اعضای گروه کر کم کم از راه می رسند و روی صندلی های سالن جای می‌گیرند. پیمان سلطانی میانه سالن ایستاده و با تمام دقت به صدای سازها گوش می دهد. گاه با دست به نوازندگان توصیه هایی می کند و از آن ها می خواهد نتی را طولانی تر یا کوتاه تر بنوازند.

به عنوان آهنگساز گروه صداها برایش بسیار مهم است و حال که برای اولین بار رهبری گروه را به دیگری سپرده به راحتی می‌تواند بر موسیقی نظارت داشته باشد.

حضور بازیگر زن در تمرین ارکستر ملل+تصاویر

خبری از سالار عقیلی نیست. گویا به دلیل مشغله امروز به تمرین گروه نرسیده و قرار است تمرینات بدون حضور او ادامه یابد.

سپیده خداوردی؛ بازیگر سریال های «آوای باران» و «از یاد رفته» میان نوازندگان ویولن سل به چشم می‌خورد. او که سابقه نوازندگی‌اش به اندازه حضورش در عرصه بازیگری است یکی از اعضای گروه ارکستر ملل و البته ارکستر ملی است و قرار است در اجرای اخیر گروه حضور داشته باشد.

 



پس از یک ساعت تمرین قطعات مختلف عاشقانه و میهنی، گروه موسیقی سازها را کناری گذاشته و به مرور سالن را ترک می کنند تا تمرین گروه کر آغاز شود. کاشف که خسته به نظر می رسد اندکی آب می نوشد و به تمرین بازمی گردد. گویا تمرینات فشرده بوده و حالا که آخرین جلسه تمرین از راه رسیده باید گروه به صد در صد آمادگی برسد اما زمان اندک است و تمرینات فشرده.

پیمان سلطانی درباره این زمان اندک می‌گوید: «زمان ما برای تمرین بسیار اندک بود و باید حداقل 12 جلسه تمرین می کردیم اما در نهایت شش جلسه تمرین داشتیم.»

حضور بازیگر زن در تمرین ارکستر ملل+تصاویر

او معتقد است که توازن ارکستر ملل در اجرای پیش رو به دلیل کوچک شدنش خوب نیست و ادامه می دهد: «قطعاتی که من نوشتم برای یک ارکستر 68 تا 75 نفره مناسب است در حالی که ارکستری که ما در این کنسرت داریم 33 نفر است. محدودیت بودجه باعث شد که افراد را کاهش دهیم و به این شکل از میزان سازها کم شد به عنوان مثال بادی های چوبی و برنجی مان را که من در موسیقی برای دو ساز نوشتم با یک ساز اجرا می شود.»

 رهبر ثابت ارکستر ملل درباره دلیل این همه عجله در برگزاری کنسرت آنلاین با وجود کمبود وقت توضیح می دهد: «قرار بود اولین اجرای کنسرت آنلاین قطعاتی از آثار من باشد اواخر فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت ماه قرار بود این کنسرت برگزار شود اما با سفر من و سالار عقیلی که برای تور کنسرت هایش رفته بود مصادف شد و ما موفق نشدیم در آن زمان تعهد خود را انجام دهیم. در نهایت شرایط اجرا برای روز یکشنبه فراهم شد و ما به محض مشخص شدن زمان کنسرت تمرین‌ها را آغاز کردیم.»

سلطانی در پاسخ به این پرسش که چرا این اجرا را سهراب کاشف رهبری می‌کند؟ می‌گوید: «دوست داشتم این ارکستر با رهبران مختلف تجربه های دیگری داشته باشد تا لحن ها و دیدگاه های مختلفی را تجربه کند. در سال 87 این فرصت فراهم شد و من کیوان میرهادی را به عنوان رهبر مهمان انتخاب کردم اما روز اجرا به دلیل آنفولانزا در بیمارستان بستری شد و من ناچار شدم خودم اجرا را رهبری کنم. این بار هم دوست داشتم برای یک بار هم که شده خودم بیرون بنشینیم و به عنوان آهنگساز صداها را بشنوم. رهبر مهمان با دیدگاه متفاوت نسبت به موسیقی و تفاوت زیست و فرهنگش حس و حال متفاوتی را نسبت به یک اثر عاشقانه یا حماسی ایجاد می‌کند. در دنیا این یک رویه است که مخاطب به دنبال آلبومی از یک ارکستر با رهبری یک فرد می‌رود.»

این آهنگساز درباره قطعاتی که قرار است در کنسرت آنلاین اجرا شود توضیح می‌دهد: «ما آثار خود را در دو ژانر عاشقانه و ملی و میهنی اجرا می کنیم. در بخش عاشقانه نگاهی معاصر به عشق داریم که با عشق کهن متفاوت است. من معتقدم در دنیای معاصر وصالی در عشق صورت نمی گیرد حال آن که عشق های کهن به وصال ختم می شدند. در بخش ملی و میهنی هم سعی کردم قطعاتی که می‌سازم قائل به زمان و مکان نباشد و بتوان در هر جغرافیایی آن را اجرا کرد. تنها یک اثر «ایران جوان» که به نام «وطنم» معروف شده پیش از این شنیده شده و چهار قطعه هم مربوط به آلبومی است که چهار ماه پیش منتشر شد اما باقی قطعه هایی که اجرا می شوند تا به حال شنیده نشده‌اند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا روز یکشنبه شاهد اجرای خوبی خواهیم بود، می‌گوید: «همیشه می گویند شب اول، کنسرت خراب است، شب دوم عالی و شب سوم بلاتکلیف. اگر اجرا دو شب بود ما در شب دوم موفق‌تر بودیم. اما به هر حال تلاش ما این است که اجرای خوبی داشته باشیم و مجموعه حام (برگزار کننده کنسرت آنلاین) هم در سه اجرایی که پیش از ما داشته تجربیاتی کسب کرده و برخی مشکلات پیشین برطرف شده است.»

تمرین اعضای کر به پایان می رسد و گروه به خانه بازمی گردند تا روز یکشنبه 17 مرداد ماه برای اولین بار اجرای کنسرت آنلاین را تجربه کنند. اجرایی که مهمانان آن مددجویان آسایشگاه کهریزک هستند و کاربران شرکت حام آن را از سیستم‌های خود در خانه تماشا خواهند کرد.

منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین