کد خبر: ۳۸۶۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲

چرا آمریکا 400 میلیون دلار به ایران منتقل کرد؟

پولی که زمستان گذشته از آمریکا به ایران منتقل شد بخشی از توافق دو کشور بر سر گروگانگیری بود، اما نه موضوعی که همه درباره آن فکر می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش نامه نیوز به نقل از تایم، 400 میلیون دلار پول در ارزهای مختلف، قرار گرفته شده در جعبه های چوبی و انتقال آن با پرواز از آمریکا به تهران در نیمه های شب. چند ساعت بعد پنج آمریکایی بازداشت شده در ایران آزاد می شوند.

اگر این اتفاقی که در ژانویه گذشته رخ داده است، شبیه به یک توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی نیست پس چه چیزی می تواند باشد؟
پاسخ این است که توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی در ایران در واقع به پرداخت پول از سوی آمریکا منجر شد، توافقی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت که این پول باج نبوده است.

انتقال ارز به ایران در تاریکی شب توجه ها را به دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در هفته گذشته جلب کرد؛ ترامپ جمعه ادعا کرد که ویدویی مشاهده کرده است که لحظه به لحظه انتقال پول به ایران را نشان می دهد. اما این پول از سال 1979 متعلق به ایران بود، سالی که آمریکا تمامی دارایی های ایران در بانک های آمریکایی را به دلیل اشغال سفارت آمریکا در تهران بلوکه کرده بود.

آنچه که به عنوان حمله به سفارت آمریکا در ایران و گروگانگیری شناخته می شد پس از یک سال رایزنی با یک توافق به پایان رسید.: در مقابل با ازادی 52 دیپلمات و شهروند آمریکایی، دو طرف توافق کردند که مساله دارایی های ایران را از طریق داوری بین المللی حل و فصل کنند.

ایران و آمریکا مساله دارایی های بلوکه شده ایران را اکنون پس از 4 دهه حل و فصل کردند. و این دارایی به دو روش به ایران بازگردانده شدند. در سال 1983 ایران 896 میلیون دلار به بانک های آمریکا بازگرداند و صدها میلیون دلار ازدارایی ها خود را از آمریکا بازپس گرفت.

بخش دوم این پول مربوط به هزینه ای است که ایران اواخر سال 1970 برای خرید جنگنده به آمریکا پرداخت کرده بود، زمانی که تهران متحد واشنگتن بود؛ پس از انقلاب ایران و تیره و تار شدن روابط دو کشور واشنگتم دیگر قصد انتقال این جنگنده ها به ایران را نداشت اما در همه این سال ها تهران خواستار پول خود به همراه سود آن بود. پولی که در نهایت زمستان گذشته طبق توافق ایران و آمریکا همزمان با ازادی زندانیان آمریکایی در ایران به تهران منتقل شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین