کد خبر: ۳۸۷۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۵۶

اسراییل منتظر پایان مذاکرات بی نتیجه سیاسی هستیم

آفتاب‌‌نیوز : سایت اینترنتی sfgate نوشت: ایران اعلام کرده است که حمله نظامی اسراییل به ایران یک اشتباه مصیبت آمیز خواهد بود.آنها حمله اسراییل به تهران را در راستای برنامه های هسته ای کشورشان را یک « بازی کودکانه» نامیدند و منتظر اقدام مقامات اسرائیل شدند. 

از سوی دیگر اسرائیل بار دیگر هشدار داد که برنامه ای هسته ای ایران را تحت هیچ شرایطی نمی پذیرد و منتظر پایان بدون نتیجه مذاکرات سیاسی هستند؛در همان زمان شائول موفاز، وزیر دفاع اسراییل با توقف مقطعی تهدیداتش اعلام کرد که اسرائیل نیز باید قادر به حمله باشد و ما اکنون در حال آمادگی هستیم. 

ولی حمید رضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پی سخنان موفاز گفت: وزیر دفاع اسراییل با این سخنان در حقیقت می خواهد فشار سران غربی را بر ایران افزایش دهد و جنگ روانی را در منطقه راه بیاندازد. آصفی ادامه داد که اسراییل می داند که حمله به تهران یک اشتباه غیر قابل جبران است.
 
در هر حال ایران از نگاه اسراییل یک تهدید جدی محسوب می شود و سعی دارد با حمایت امریکا ایران را متهم به ساخت بمب اتم کند، این در حالی است که مقامات تهران بارها ادعا کرده اند که برنامه های آنان برای تولید انرژی برق است. 

از سوی دیگر، فرانک اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان مجددا هشدار داد که فقط حمله نظامی می تواند ایران را از توسعه سلاح های هسته ای باز دارد ولی اکنون بهترین راه حل، ادامه مذاکرات سیاسی با این کشور است. 

اسراییل پس از بمباران راکتورهای نیمه تمام عراق در سال 1981 به تنها قدرت هسته ای خاورمیانه تبدیل شد و اکنون نگران قدرت خود در این منطقه است. 

اسراییل در حال حاضر 200 کلاهک هسته ای، موشک های بالستیک، هواپیماهای نظامی و زیر دریایی ها بیشمار دارد و گفته مقامات واشنگتن تنها قدرت هسته ای منطقه است. 

آصفی گفت: ما محدودیتی برای اسرائیل قائل نمی شویم و به مقامات اروپا هشدار داد که به مذاکرات بازگردند. وی ادامه داد ما به آنان ( اروپای ها) پیشنهاد دادیم که راهی جز گفت و گو را انتخاب نکنند و اگر قرار باشد کشوری مجازات شود، اروپای ها هم باید مجازات شوند.

همچنین سخنان ژاک شیراک در خصوص استفاده پاریس از تسلیحات هسته ای که به گفته ای بسیاری از کارشناسان خطاب به ایران بوده، نیز به عنوان هشداری به سران اجرایی ایران محسوب می شود. 

در ادامه این گزارش آمده است که اعلام خروج دارایی های ایرانیان از اروپا نیز تهدید دیگری از سوی مقامات تهران محسوب می شود، هر چند که ایران پس از انتشار این خبر و واکنش های جهانی اعلام کرده که تهران قصد خارج کردن اموال و دارایی ها خود را به کشورهای ثالث ندارد و سرمایه های ایران در تمام بانک های معتبر جهانی باقی خواهند ماند. 

این تکذیب از سوی مقامات در حالی صورت می گیرد که این خبر توسط آژانس های خبری این کشور تایید شده بود. در هر صورت تهران تقریبا 50 میلیارد دلار در اروپا سرمایه و دارایی دارد که این مبلغ مانند صادرات نفت و گاز برای تهران اهرم فشاری بر سران غرب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین